• echk

    Liten tjej som vill börja med avel på sin hamster...

    Har i min umgängeskrets en 11årig tjej som älskar djur och hon har nu fått för sig att hon vill börja avla på sin hamster. Hon säger till sin mamma att hon läst på mycket om det och klarar av det. Och hon säger "Kanske efter jul".

    Jag vet att hon inte riktigt tänkt på alla risker och ansvar som följer med en sådan grej. Hon tror i princip bara att hon kan köpa en hane och sätta in den i buren hos honan så parar dom sig och får bebisar... Jag försöker förklara för henne att hon är bara 11 år och inte ska avla på något djur.

    Hon förstår inte att hamstern kan bli sjuk, att honan kanske dör och ungarna blir ensamma utan mamman, att hanen och honan kanske börjar slåss istället och dödar varandra osv. Och hon har absolut inga pengar till någon veterinär! Alltså hela grejen är bara absurd. Hon kommer säkert bli sur och arg mot mig och tycka att jag är "elak". Har ni något tips på hur jag kan övertala henne till att inte göra detta?? Tycker ni jag ska prata med hennes mamma också?? 

    Tacksam för alla råd!

     

  • Svar på tråden Liten tjej som vill börja med avel på sin hamster...
  • echk
    MammaSandra1989 skrev 2011-11-17 07:23:10 följande:
    Hamstrar är svårsålda om man inte är känd uppfödare. Ska dom behålla 14 bebisar då?
    Ja, nog för att jag tycker att hela grejen med att föda upp hamstrar när man är elva år är lite väl stort med tanke på vilket ansvar som medföljer när man hanterar såna små liv. Har dessutom nu på morgonen bokat en tid för avlivning av en av deras hamstrar (som är gammal och väldigt sjuk) men får som inget direkt svar på om dom vill att vi ska genomföra det ikväll eller låta den lida tills den självdör. Alltså vill dom inte ens lägga pengar på en sådan sak, vilket jag inte tycker är speciellt exemplariskt tankesätt om man nu tänker föda upp hamstrar...

    Vill bara veta vad och hur jag ska förklara det för denna lilla tjej utan att hon blir ledsen och arg? Har smsat mamman om det också och skrivit att hon inte ska låta tjejen genomföra det då det innebär så fruktansvärt mycket risker och höga veterinärkostnader om något skulle gå fel... Så jag hoppas verkligen inte att dom gör det! Rynkar på näsan 
  • Michanna

    Kan inte säga så mycket om åldern på tjejen som vill börja med avel. Tycker det är orelevant i samtalet. Dom flesta som är uppfödare har provat på sedan unga år..

    MEN

    Vad för hamster har hon.?  en guldhamster vill itne veta av sin hane efter parningen. Dom bits rejält och kan sluta med döden.  Guldhamstrar bör inte avlas på när dom är över året om det är första gången.
    Ska hon ta en kull se till att hon får hjälp av en mer erfaren uppfödare för kanske få låna en hane.

    Det är sällan hamsterhonan dör men ja det händer. ungarna kan också dö. Men hamstrar är liksom andra gnagare rätt så lätt att avla på.

    KAn säga att min dotter ( snart 12 år ) precis tagit första kullen på sin guldhamster.och hon har fullt ansvar. ( men liksom alla djur så är vi vuxna som har sista ordet/ansvar. )
                  

  • TEDDEN

    Vad skall hon göra med alla minihamstrar? Inte helt lätt att bli av med 10 ungar...

     

  • echk
    Michanna skrev 2011-11-18 12:30:22 följande:
    Kan inte säga så mycket om åldern på tjejen som vill börja med avel. Tycker det är orelevant i samtalet. Dom flesta som är uppfödare har provat på sedan unga år..

    MEN

    Vad för hamster har hon.?  en guldhamster vill itne veta av sin hane efter parningen. Dom bits rejält och kan sluta med döden.  Guldhamstrar bör inte avlas på när dom är över året om det är första gången.
    Ska hon ta en kull se till att hon får hjälp av en mer erfaren uppfödare för kanske få låna en hane.

    Det är sällan hamsterhonan dör men ja det händer. ungarna kan också dö. Men hamstrar är liksom andra gnagare rätt så lätt att avla på.

    KAn säga att min dotter ( snart 12 år ) precis tagit första kullen på sin guldhamster.och hon har fullt ansvar. ( men liksom alla djur så är vi vuxna som har sista ordet/ansvar. )
    Jo, men jag litar knappast på att hennes föräldrar kommer engagera sig alls. Sen att dom först inte ville ta den andra hamstern till veterinären när den led så säger det ju ganska mycket om hur mycket föräldrarna kommer att hjälpa till. För det är ju ändå ALLTID den vuxnas ansvar över husdjuren i familjen.  
  • ingridmarie

    Jag och min bror skulle "tjäna pengar på hamsteravel" när vi var yngre. Fick 10 ungar, sålde en eller två men resten fick vi ge bort till en djuraffär.

  • Tashie

    Förklara för henne att det anses vara oseriös avel om man avlar för att det är kul slash ungarna är söta.
    Det är antagligen det hon är ute efter. 

Svar på tråden Liten tjej som vill börja med avel på sin hamster...