• nogge23

Bostadsrättsförening kräver betalt för kreditupplysning

Ska flytta till ett hus som är bostadsrätt nu i januari, men nu när föreningen kollat upp min kreditvärdighet har jag 2 frågor: Får dom kolla upp mina krediter? Får dom ta betalt (300kr) för denna upplysning av mig innan jag flyttar in?

• Svar på tråden Bostadsrättsförening kräver betalt för kreditupplysning
  • Sale

Det beror väl på vad som står i avtalet som du har skrivit på samt vad som finns i stadgarna för BRF:en. Om det står där att de har rätt att ta ut ersättning så är det så.

Jag skulle säga att det är normalt att de gör en kreditupplysning och normalt är att den som begär den betalar...

• pluvdo

Jag tycker ofta att företag kör en kreditupplysning på en ifall man skall skriva på ett kontrakt av något slag eller så och de är beroende av att man betalar pengar till dem. Exempelvis om man skall hyra en lägenhet eller som du då, betala till din bostadsförening. Så det tycker jag inte är något konstigt. Däremot har jag inte varit med om att någon krävt mig på pengarna för det.

• La Lola

Att de kollar upp dig är ju självklart!

Men jag vet inte om de får ta betalat för det.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • bylocal40

Alla har rätt att kolla upp vem dom vill men självklart får den som tagit upplysningen stå för kostnaden

• Fidelis ad urnam

Vi betalade en avgift på 400 kr (tror jag det var) för det administrativa till vår BR när vi köpte vår nuvarande  lägenhet. Skulle inte förvåna mig om kreditkollens kostnad ingick i den summan.

Svar på tråden Bostadsrättsförening kräver betalt för kreditupplysning