posten skall bränna brev och paket
enligt 15-nyheterna vill posten bränna brev och paket som är underfrankerat. Dom vill slippa arbetet med påminnelseavgifter mm på sådana saker.
Gör posten rätt?
är portot för dyrt/billigt enligt dig?
enligt 15-nyheterna vill posten bränna brev och paket som är underfrankerat. Dom vill slippa arbetet med påminnelseavgifter mm på sådana saker.
Gör posten rätt?
är portot för dyrt/billigt enligt dig?
Det var det j***igaste jag hört!!! Så man ska inte kunna göra några misstag med frankeringen utan att dom ska bränna upp grejerna man skickar??!!
Hur många misstag med utdelning etc gör inte dom själva?! Lägger breven fel etc. Hur ska detta straffas dårå, elda upp brevbäraren då eller?!
Tycker förövrigt inte att det är speciellt dyrt att skicka brev o paket. Men, man kan gå in på olika postställen och få helt olika uppgifter om hur mkt ett speciellt paket/brev kostar att skicka.
Va?! Är det ett tidigt aprilskämt eller? Så kan dom ju inte göra - man måste ju i så fall få meddelande om att ens post inte skickats till mottagaren, och det blir ju inte billigare än att skicka ut en lapp om att man ska betala mer porto... Det kan ju vara vad som helst i försändelsen, något som inte går att ersätta om dom bränner upp det!
Portot är tillräckligt dyrt för att jag ska dra mig för att nyttja postens tjänster. Samtidigt förstår man ju att i dagens läge med internet och privata budfirmor mm så måste dom höja portot för att överleva - en ond cirkel minst sagt. Men har dom inte råd att leverera breven är det väl bättre att dom lägger ner posten helt och hållet! Vilket annat företag skulle kunna göra nåt liknande - kemtvättar som bränner upp kläderna om folk inte hämtar dom i tid, fotofirmor som bränner upp foton som inte blivit betalda i tid?
Däremot kan man väl iofs tycka att det är ens eget ansvar att sätta på rätt porto, men det är ju en annan diskussion egentligen...
Nej, jag tycker inte att det är rätt. Det kan lätt bli fel om man har otur.
Det är definitivt fel. Har varit med om att de vägt och frankerat kuvertet på ett av postens ombud men att det ändå kommit fram och varit underfrankerat enligt posten.
Jag kan ju tycka att det hör till ens eget ansvar att se till att ens försändelse är rätt frankerad.
Min bror jobbade på posten ett tag och "uppfinnings rikedomen" hos folk vad det gällde att "snuva" posten på frimärken var rätt häpnadsväckande så om posten väljer att bränna upp brev o paket med "fejk" frankering skulle inte uppröra mig det minsta lilla, skulle nog inte bry mig speciellt mkt om ifall de väljer att även bränna andra brev/paket med för lite frankering - är du mån om att din post ska komma fram ser du till att frankera rätt...
Fast jag tror nog att många underfrankerar av misstag - alla är vi ju mänskliga och begår inte misstag med vilje..
Jobbade på posten i julas och det var rätt många som inte hade frimärken. Alltså från samma person
Jag har vid ett tillfälle frankerat mina brev på posten eller om det nu var ett ombud, kommer inte ihåg, där de frankerade fel - och det visste inte jag innan jag fick ett meddelande att jag skulle betala 15 kr i straffavgift eller något sånt.
Jag tycker att jag gjort rätt - dvs bett att få mina kuvert vägda och frankerade. Om posten tycker att de har rätt att bränna upp mina brev då så är de smått tokiga.
Jag förstår dock om de vill det om någon t ex tejpat fast ett gammalt frimärke eller något sånt.
OM posten börjar bränna upp brev etc så tror jag ännu mindre människor kommer utnyttja deras tjänster.
Jag tycker det är relativt billigt att skicka ett brev - men dyrt att skicka ett paket.
Men vad händer om frimärket råkar trilla av i posten då? Man har betalt men sen bränner de upp brevet för attfrimärket ramlat av. Nä, det är inte klokt!
Oftast ser man ju om ett frimärke suttit där eller om det aldrig funnits något