• heavenlyjunkies

är jag för hård mot mina barn?

vi hade några bekanta på middag här för ett tag sen och hamnade i en diskussion om huruvida barnen själva ska duka av eller inte efter maten.

mamman tyckte jag var för hård mot mina barn för att jag tycker att dom ska duka av när dom ätit färdigt. sonen är 3,5 år och dottern 6 år. sonen tycker ofta det är "såååååå tråkigt" och "ooooooorkar inte" när det är dags att ta bort tallriken men jag ger mig inte för jag tycker det är en sån självklar sak och han KAN ju.

visst ska man väl lära barnen att drar sitt strå till stacken och hjälpa till? tycker inte det är mycket jag ber om.... men denna mamman tyckte alltså jag var jättehård mot barn och krävde alldeles för mycket. hennes 4åring gick bara ifrån bordet och lämnade allt + massa slabb kvar. helt okej för henne.

är bara nyfiken på hur ni andra gör?

Meja 051202, Leo 080424, Tilde 110226
  • Svar på tråden är jag för hård mot mina barn?
  • Dimitra

Det ligger i hela familjens intresse att hushållet fungerar och man bidrar med det man förmår, anser jag. Kan man plocka undan efter sig när man ätit, ja då plockar man undan 

The Dimitra universe.
  • whitetrach86

så hård tycker jag väl inte att du är, Min dotter på 3år tar ofta bort tallriken men ibland spec. om vi är borta och andra barn bara springer runt så kan jag låta det vara om det inte är så att hon gör det självmant.

• Apelsin

Det är väl jättebra att de plockar undan efter sig. Jag tror att barn känner sig lite viktiga, och att de behövs när de får hjälpa till. Det ökar självkänslan.

• Snuttaan

Här finns det 2 pojkar på 3 och 5 år. Dom får plocka undan tallrik och glas efter dom har ätit och så ställer dom det på diskbänken. Finns dom som tycker man är för sträng. Här bäddar dom sina sängar varje morgon utan några.sura miner dom har fått det som rutin så behöver inte äns säga till. Så tycker verkligen inte du är för sträng. Inboxa mig gärna. Kram

• Kallebus

Det var väl inte för hårt?!
    Att plocka undan det man ätit på är ju varken tungt, svårt eller tidskrävande så det kan dom gott göra.
    Jag kräver det inte av min 5 åring varje dag men när jag ber honom gör han det utan protester.

• Bergkwist85

Nej du är verkligen inte för sträng!!
    När mina barn kommer runt den ålderns som dina är så ska de också ställa tallrikarna på diskbänken, eller i diskmaskin.
    De ska också bädda sängen, och lägga tillbaka leksaker som de ha lekt med fint och prydligt på sin plats.

Jag ha lite svårt för, slarviga barn, eller barn som springer runt med mat runt hela ansiktet och gäggar ner överallt.

Man sitter vid bordet tills man ha ätit färdigt, å när man ha ätit färdig ska ta man bort glas och tallrik, å sen tvätta munnen och händerna. sen är fritt att lek....
    det kommer va våra regler när min son kommer upp runt 3 års åldern....

• Pleco

Det är ju jättebra att dom lär sig tidigt att man plockar undan efter sig själv. Sen att man kanske inte behöver göra det till en grej som det bråkas om, men efter ett tag så blir det nog rutin som Snuttaan säger. Att kräva att barnen skurar toaletten eller putsar fönster, det är hårt.

• NoKnock Angleton

Vi är en familj, i familjen hjälps man åt. Det innebär att man plockar undan efter sig, man hjälps åt med gemensamma sysslor. Min fyraåring och sjuåring viker och stoppar in sin egen tvätt, de dukar av efter sig. Bägge två har uppgifter här hemma som är anpassade efter deras ålder. Man hjälps åt helt enkelt. Jag är ingen jävla hushållerska och inte heller någon slav. Om de ska klara av skola, lägenhet etc så måste de ju lära sig vad som behöver göras. Dessutom om man är fyra som delar på sysslorna så blir det mer tid över till annat

• Eriin

Baserat på enbart det där, så verkligen inte! Min 6.5 åring får både duka och duka av, stackarn Flört

• Bergkwist85
    NoKnock Angleton skrev 2011-11-17 12:20:59 följande:
    Vi är en familj, i familjen hjälps man åt. Det innebär att man plockar undan efter sig, man hjälps åt med gemensamma sysslor. Min fyraåring och sjuåring viker och stoppar in sin egen tvätt, de dukar av efter sig. Bägge två har uppgifter här hemma som är anpassade efter deras ålder. Man hjälps åt helt enkelt. Jag är ingen jävla hushållerska och inte heller någon slav. Om de ska klara av skola, lägenhet etc så måste de ju lära sig vad som behöver göras. Dessutom om man är fyra som delar på sysslorna så blir det mer tid över till annat
    precis, mer tid till att umgås med hela familjen och göra nått roligt ihop =)
Svar på tråden är jag för hård mot mina barn?