• lakrits77

3-åring som inte vill gå på toa.

Hej!

Har en son på 3 år och 4 månader som ännu använder blöjor. Vi har försökt med belöningssystem, att om han går på toaletten/pottan så får han kryssa i en ruta och efter 10 kryss gör vi nå roligt eller köper en liten leksak. Fungerade ett tag. Sen vägrade han. Köpte klistermärken att sätta på toaletten, fungerade inte alls. På förskolan går han oftast på toaletten, men hemma är det oftast nej. När han väl vill ha kalsonger så känner han inte när han är kissnödig.  Man kan fråga om han behöver kissa, han säger nej. Efter 2 min så kissar han.

Kan tillägga att hans mage utreds då han lider av förstoppningsdiarré. vet inte om det påverkar?  

Annars är han en envis, känslig och empatisk kille.  

Har ni erfarenheter, tips eller råd??!! Tacksam för allt jag kan få.

Ska säga att vi blir aldrig arga eller klagar då han gör på sig eller inte vill kissa.

• Svar på tråden 3-åring som inte vill gå på toa.
  • lövet

Mitt enda råd är att låta honom ha blöjor - förr eller senare kommer han att sluta och det är inte lönt att stressa och göra en stor grej av det.  Min 3 ½ - åring vägrar oxå att använda trosor hemma - på förskolan går det dock rätt bra. Hon vill vara liten just nu och det är inte lönt att varken muta eller tjata. Vi uppmanar henne att gå på toaletten och berömmer när hon gör det men hon säger bara "jag är liten och vill ha blöja"

Man kan ju prova att prata lite om varför man vill att barnet ska sluta med blöja.

• Hanah

Har också en kille på 3,5 med förstoppningsdiarré. Han har vägrat potta/toa ända tills idag! Nu kissar han frivilligt på pottan. Det kommer när det kommer.
    Han behandlas med Movicol o Klyx vid behov för magen.

• lakrits77

Tack för svar! Antar även att det beror lite på att han vill vara liten som sin syster. Säger oftast att lillasyster har blöja då jag ger som förslag att gå på toaletten. 

Ska försöka att inte oroa mig. Tack!! 

• maddie

MIn son fyller tre om en månad och har totalvägrat pottan och har precis som din kille suttit på pottan och försökt, för att sedan resa sig upp och i stort sett kissa ner sig meddetsamma. Jag gick och lånade sagoböcker om potträning på biblioteket, för min son var det vändningen. Nu har han haft kalsonger hemma i en vecka och det går jättebra! Jag tror det som är bra är att man läser om barn som också kissar ner sig, men som sedan klarar att gå på pottan. Så låna böcker...det är vär att testa iaf! Lycka till!

• STJ

Prova att ta ett snack med honom. Säg att ni märkt att han inte vill kissa på toaletten och då får man ha blöja hur mycket man vill och att mamma o pappa ska sluta tjata (även om ni inte har just tjatat så kanske man har pratat mkt om det, uppmuntrat osv). Ställ undan pottan tillsammans och nämn inget mer om den eller toaletten.
    Funkade fantastiskt för oss och ett par veckor senare var sonen blöjfri dag och natt.

Vet inte exakt vad förstoppnings diarée så har inga bra tips där, utan hoppas ni får hjälp. Men vår son hade vanlig, jätte jobbig, förstoppning sen han var mini. Och i samband med blöjavslutet så körde vi en kur resulax. Varje kväll, samma tid i en vecka när han väl kunde tänka sig att sitta på pottan. Och sen dess är han helt bra i magen. Ett halvår senare bajsar han fortfarande i stort sätt varje kväll på samma tid och det är så skönt för honom. Vi hjälper till med lite laktulos vid enstaka tillfällen om han börjar bli hård igen.

Lycka till

• lakrits77

Böcker ska jag genast gå och låna. Några tips på bra böcker för 3 åringar? 

• maddie

Vi lånade bla: Truls och pottan av Pauline Oud
    Leo på pottan av Linne Bie
    och någon om Pelle Kanin...
    Leo blev favoiten här hemma då han har kalsonger med piratskepp på...

• ako75

Vår kille är tre år och en månad och han är bara torr om han får gå med rumpan bar, vilket onekligen bara funkar hemma. Har han kalsoneger funkar det inte alls än- khan kissar på sig och blir ledsen.

Jag har överallt hört att man inte ska stressa eller köra med belöningssystem, eftersom barn blir torra när de är mogna för det, så jag tar det hela med ro, och är helt övertygad om att det kommer framöver. Ta det lugnt du med, tycker jag!

• icelolly

Vad skönt att läsa att det finns fler som har det som vi och att ni inte gör någon stor sak av det. Sonen är 3 år och 3 månader och vi har uppmuntrat potta och toalett ordentligt det sista året. Emellanåt är det lite intressant men oftast totalvägrar han. Nu har vi låtit det vara i kanske 2 månader. Han kissar annars på sig hela tiden trots påminnelser.

Jag är egentligen ganska avslappnad om allt som rör honom men den sista tiden har jag känt en allt större inre stress i takt med att alla barn vi känner och på förskolan som är i samma ålder slutat med blöja och det kommer små kommentarer som "nu börjar det allt bli dags väl...". Sonen har varit tidig med allt annat man kan tänka sig så jag har aldrig ställts inför detta tidigare. Sonen kommer att bli storebror om 3 månader så vi hade hoppats att han skulle vilja sluta med blöjorna i tid innan det för att inte fundera så mycket på att bebisen "får" ha blöja men det verkar inte finnas något intresse.

Skall vara lediga ett par veckor kring jul och har pratat om att försöka få honom att sluta med blöjorna igen men vi kanske bara skall låta det vara...

• lakrits77

Den inre stressen känner jag med då "alla" andra har slutat med blöja. Man ska ju inte jämföra. Men man vill ju inte att andra ska börja undra varför han inte är blöjfri än.  Varför bry sig egentligen....om vad andra tycker..

Tack för boktipsen. Ska bege mig till biblioteket. Glad

• ako75

Vår kille, som jag ju skrev om tidigare, blir oxå storebror snart om allt fortsätter gå väl (BF 8 jan). Jag tänker snarare tvärt om - eftersom han uppenbarligen inte fixar potta/toa (i a f inte med kalsoner på - barrumpad går det jättefint) så tycker jag inte det känns som någon bra idé att försöka aktivt att göra honom torr just nu, eftersom ändå många barn går lite tillbaka i utvecklingen o bl a börjar kissa på sig just när de får syskon. Bättre avvakta tänker jag, det blir nog stort att få ett syskon ändå, och om han fortfarande inte är torr framåt sommaren så får vi väl ta tag i det på något sätt då. Jag tror dock inte att det kommer att behövas - han fattar ju att man ska gå på toa när man inte har något på sig, så blir han bara lite större så föratår han nog att man måste gå på toa o ta av sig brallorna om man har sådana på sig oxå.

Jag har pratat med förskolepersonalen, och de säger bara att vi ska ta det kugnt och att de gärna byter blöja så länge det behövs.

• underverket 06

Vår son är precis likadan. Han är precis 3 år fyllda. När han var runt 2,5 så satt han på pottan varje morgon o kissade o även på kvällen ofta. Sedan på sommaren så gick han naken inne o kissade då på pottan eller sprang ut på tomten o kissade o allt funkade jättebra. Men sedan kom kalsongarna på o han kissade alltid ner sig. Han blev helt ointresserad av pottan också. Nu tar de av blöjan en stund på förskolan på fm o vi försöker ta av blöjan på kvällen ett tag, men olyckor händer i stort sett varje gång. Jag tänker inte stressa honom längre utan det får ta den tid det tar. Han är väl inte reda helt enkelt! Försöker ta av honom blöjan varje kväll o låta honom gå i kalsonger, men vill han inte tänker jag inte tvinga honom, för det blir ju bara värre då.

Svar på tråden 3-åring som inte vill gå på toa.