• nirakanna2

Sen i talutvecklingen, nästan inga substantiv

Är det någon mer som har ett talförsenat barn som nästan helt saknar substantiv? Vår son fick "underkänt" på språket både 18-månaderskontrollen och 2-årskontrollen och är nu drygt 2,5 år. Han har kortare period använt vissa substantiv (t.ex.  lampa och traktor) men slutat igen efter någon vecka.  Han låter och "pratar" mycket, men inte mycket "svenska". Han är noga med att säga hej och hejdå, säger även titta, kom med (han vill att någon ska  komma eller han vill följa med), tänga(stänga), sätt dä (sätt dig/sitta), aj & ajaj (ajabaja) m.m. men mycket färre ord än han "borde".

Vi har börjat med tecken som stöd och han tecknar napp och traktor. Vi har påbörjat hörselutredning som verkar ok och har logopedkontakt, men jag skulle gärna få kontakt med föräldrar vars barn haft samma typ av språkförsening.

Många tröstar mig mig att de minsann vet barn som varit tysta till 3 års ålder och sedan talat rent, men det stämmer inte alls på vår kille. Inte heller de som berättar om barn som talat otydligt och blivit jättebra med träning, för vår kille härmar inte ljud....

• Svar på tråden Sen i talutvecklingen, nästan inga substantiv
  • 00ooOoo00

Kolla in språkstörningstråden! Där finns många som kan stötta dig.

• SandraAoJ

Hej!
    Jag förstår din oro.
    Vår son "uppfyllde" inte heller två års kontrollen. Han har aldrig varit mycket för att prata. När det har varit folk omkring honom har han hellre suttit tyst. Vi i familjen har förstod vad han menade för det mesta. Men han använde sig av få ord och väldigt otydligt. Så omgivningen visste aldrig vad han försökte berätta.
    Vi fick en remiss till en logoped. Men i väntan på ett besök hos logopeden hände någonting. Det började att spruta ut ord och meningar från honom. Så när vi väl kom till logopeden hade han utvecklats så mycket på några månader att vi tyckte att det var bättre att avvakta och se om han klarar av att utveckla sitt tal själv eftersom det hade gått så snabbt. 
    Nu är han 3 år och gör sig förstådd och pratar mycket. Men fortfarande är pratet otydligt. Jag tror att vi kommer att vilja träffa en logoped igen eftersom jag märker att de människor som inte träffar honom dagligen har svårt att förstå vad han säger. Han får antingen ett ja eller va tillbaka, vilket gör honom väldigt ledsen när han märker att man inte förstår.  Men nu ser vi iallafall att det finns ett stort ordförråd och en bra meningsbyggnad. Nu är det bara uttalet kvar.
    Lycka till! 

• Mamma till tre kottar

Känner igen den där oron TS, vad som hjälpte mig att släppa oron och kunna lägga enerigin på att stödja mina tvillingars språkurtveckling var Communicating Partners Program (Kommunicerande samspel) . Kanske det kan hjälpa er också? http://www.appelklyftig.com/samspel/

• nirakanna2

Tack för länken. Jobbade du själv utifrån det som stod där eller hade du stöttning?

• Mamma till tre kottar
    nirakanna2 skrev 2011-11-19 21:49:38 följande:

Tack för länken. Jobbade du själv utifrån det som stod där eller hade du stöttning?

Jag och barnens pappa till en början och senare involverade vi även förskolan och andra vuxna runt omkring.
  • Mamma till tre kottar
    nirakanna2 skrev 2011-11-19 21:49:38 följande:

Jo, vi fick mycket stöd av James MacDonald själv och andra föräldrar som använde metoden genom http://health.groups.yahoo.com/group/communicating/
  • Mattemamman

Nirakanna2: Det där låter precis som vår son. Han är 2 år och snart 8 månader och har ett väldigt begränsat tal. Han säger mamma, pappa, hej, kom, oj och lite till. En del är bara halva och det är bara vi i familjen som uppattar vad han menar. Den enda meningen han säger är "Pappa bil". 
    Vi har en logoped kontakt som har träffat honom ett par gånger och nu efter jul ska vi börja träffas regelbundet för att försöka få igång honom lite mer.
    Under sommaren gjorde vi en hörselundersökning som visade att allt var ok med öronen.
    Han har aldrig härmat ljud eller ord.
    Vi använder stödtecken och det har han lärt sig jättebra men vi är lite periodare när det gäller tecken för ibland orkar jag bara inte hålla på... Logopeden har satt upp på en teckenkurs i januari och jag hoppas att det lossnar lite mer för oss vuxna efter det. Jag är egentligen superpositiv till tecken men jag har svårt att få till det.
    Vår son verkar annars vara helt "normalbegåvad" men man börjar ju fundera på hur hans språkutveckligen kommer att se ut. Lossnar det på en gång eller kommer det gå lika långsamt hela vägen?       

• jollan

Jag hänger på här trots att vår son bara är drygt 1,5, för han påminner om det du beskriver.

Dock har inte bvc uttryckt någon oro, men jag tycker att hans språkutveckling är lite"annorlunda" även om det för tidigt att säga att han är sen.

men just det här att han säger ord och sen slutar säga dom. Lite som att han byter ut ord istället för att bygga på sitt ordförråd. Han är mycket kommunikativ tycker jag, men verkar liksom föredra läten framför riktiga ord. Han har läten som vi förstår för ganska många saker, men inte så många ord.. 

• nirakanna2

Vi fick kommentarer om sonens språkutveckling tidigt på BVC, men jag vet inte hur relevanta de första var. Läkaren frågade om han jollrade på 6-månaderskontrollen och jag svarade att han sjunger, för då höll han mest på med långa ljud i olika tonlägen. Joller för mig är dadada och liknande. En logoped på min dåvarande arbetsplats sa att det var helt normalt och övernitiskt av doktorn att skrämmas så tidigt. Ibland undrar jag om det är min noja som framkallat problemet, men rent logiskt är det inte så!

• sirisdotter

Hur har det gått för barnen som inte hade så många ord på 18-månaderskonrollen?

• FinastE2010
    sirisdotter skrev 2012-08-05 10:42:53 följande:
    Hur har det gått för barnen som inte hade så många ord på 18-månaderskonrollen?

Jag har för mig min son endast kunde säga mamma vid 18mån kontrollen. Han jollrade knappt som bebis. ´vid 23 mån ca 50 ord. Och vissa 2 ords meningar. Nu är han snart 2,5 år och pratar ibland upp till 5-6 ords meningar och orden har jag slutat räkna. Dock märker man att han fortfarande är efter inom vissa områden på språket även om han nu har många ord och meningar, mycket vad gäller gester, mimik etc. Så han har ltie andra "problemområden". Utredd för autism, fick ingen diagnos men hade vissa drag. Möjligt det blir en ny utredning i höst eller till våren. Vi har gått hos logoped sen 1,5 års ålder vilket jag tror hjälp mycket! Eftersom jag då fått mkt tips om hur jag kan främja både språket samt lekbeteendet.
  • nirakanna2
    FinastE2010 skrev 2012-08-06 09:01:10 följande:
    Vi har gått hos logoped sen 1,5 års ålder vilket jag tror hjälp mycket! Eftersom jag då fått mkt tips om hur jag kan främja både språket samt lekbeteendet.
    Vi går hos logoped, men har mest fått rekommendationer om TAKK och så följer hon utvecklingen. Vad fick du för tips?
Svar på tråden Sen i talutvecklingen, nästan inga substantiv