Sen i talutvecklingen, nästan inga substantiv
Är det någon mer som har ett talförsenat barn som nästan helt saknar substantiv? Vår son fick "underkänt" på språket både 18-månaderskontrollen och 2-årskontrollen och är nu drygt 2,5 år. Han har kortare period använt vissa substantiv (t.ex. lampa och traktor) men slutat igen efter någon vecka. Han låter och "pratar" mycket, men inte mycket "svenska". Han är noga med att säga hej och hejdå, säger även titta, kom med (han vill att någon ska komma eller han vill följa med), tänga(stänga), sätt dä (sätt dig/sitta), aj & ajaj (ajabaja) m.m. men mycket färre ord än han "borde".
Vi har börjat med tecken som stöd och han tecknar napp och traktor. Vi har påbörjat hörselutredning som verkar ok och har logopedkontakt, men jag skulle gärna få kontakt med föräldrar vars barn haft samma typ av språkförsening.
Många tröstar mig mig att de minsann vet barn som varit tysta till 3 års ålder och sedan talat rent, men det stämmer inte alls på vår kille. Inte heller de som berättar om barn som talat otydligt och blivit jättebra med träning, för vår kille härmar inte ljud....