• Kristia

Insomningsproblem - femminutersmetoden?

Hej,

Har gått igenom några trådar där man tar upp sömnproblem hos små barn och ditt återkommande svar är att man måste lära barnen att somna på egen hand. Detta låter logiskt och något som vi behöver göra med vår dotter som vi tyvärr har vant att somna brevid oss, varpå vi har lagt över henne i hennes egen säng efter att hon har somnat. Detta har resulterat i att hon vaknar på nätterna - ibland räcker det med att klappa henne/stoppa in nappen igen, men vid 4-snåret vaknar hon hon och då funkar inte detta utan vi har istället tagit över henne till vår säng och dessutom gett genne välling för att hon skall somna om. Nu har detta blivit en vana och både föräldrar och dotter får bristfällig sömn på nätterna.

Så till min fråga - hur skall man gå tillväga för att rätta till ovanan? Vad tycker du om femminutersregeln? Finns den beskriven någonstans - steg för steg. Vi skulle behöva en "manual" som beskriver exakt hur man skall göra eftersom vi ofta har olika åsikter om hur man ska handskas med problem som uppstår.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Insomningsproblem - femminutersmetoden?
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Jag tycker om Berndt  Eckerbergs broschyr   " att Lära barn  sova."

I den kan du följa  metoden steg för steg, och också förstå varför sömnen är som den är.

Jag får väldigt många frågor om sömnproblem, så det gäller att hitta en metod, för det finns massor.

Metoden måste passa er familj och den får inte bli för långdragen.

Bl.a. står det väldigt logiskt på en sida:

Om man inte lärt sig somna själv, vaknar man oftare på natten.

Om man inte lärt sig somna själv kan man inte somna om själv.

Vill man som förälder få sova hela nätterna
    måste man alltså lära sitt barn att somna själv.

Det gäller att vara konsekvent och kärleksfull och bestämd.
    Båda föräldrarna skall göra samma sak och tro på det dom gör.

Din BVC-sköt. har säkert något exemplar att låna ut, annars kan du nog hitta den på nätet.

Lycka till Carmen

• Kristia

Hej Carmen,

Vill bara berätta att jag beställde broschyren och vi har tillämpat metoden här hemma med fantastiskt resultat!

Visst var det kämpigt att höra sitt barn ropa efter oss men vi insåg snabbt att det var av ren ilska hon "grät" inte för att hon var ledsen eller rädd. Detta gjorde det lite enklare att härda ut och fullfölja. När hon redan första natten sov till 7.00 utan att en enda gång ha hört av sig under natten fick vi ännu mer bekräftat att vi har handlat rätt  Idag sover hela familjen gott om nätterna och är glada och pigga under dagen!

Tusen tack för att du stöttade oss i vårt val att våga prova denna metod! Vi har hört så mycket negativt om denna men oss passade det alldeles utmärkt och du har helt rätt i att man själv får testa sig fram till det som känns bäst.

Hälsningar,

Sjusovarna! :) 

Svar på tråden Insomningsproblem - femminutersmetoden?