• sthlmsbo

Blyga o försiktiga barn i 4-6 års ålder

Hejsan!

Undrar om det finns fler som har barn runt 4-6 års ålder som också är blyga o tillbakadragna?
    Har en son som är lite blyg o inte direkt framåt (han talar lite otydligt med ibland o det är ett hinder för honom)
    Och pga att han är så blyg så har han inga kompisar, vågar inte ta kontakt.
    Man märker att han tycker att det är jobbigt att umgås med fler än 2 barn åt gången.

På förskolan tycker han att det är jobbigt när det är så stora barngrupper (nu har han nästan precis börjat på ett nytt dagis, då vi flyttat).
    Ni med blyga barn, hur har ni gjort för att era barn ska få kompisar?

Det värsta är att även jag är ganska blyg för att ta kontakt bara sådär.
    Så det är inte direkt så att jag går fram på dagis till nån förälder och bjuder hem deras barn att komma o leka.
    Sen lämnar jag rätt sent och hämtar tidigt så jag träffar inte heller så många andra föräldrar... 

Nån som bor i Sthlm och som oxå har blyga barn i samma ålder o som vill hitta på ngt tillsammans med våra barn?
    Era barn kanske också behöver lekkompisar?!     

• Svar på tråden Blyga o försiktiga barn i 4-6 års ålder
  • Druttan

Hej!
    Båda mina flickor ( 5 och 6 år) är väldigt blyga. Tyvärr i vårt fall är det ganska självklart eftersom jag själv varit jätteblyg och inte vågat gå fram till kompisar.
    Nu efter att flickorna lärt känna sina grupper ( 5åringen börja i ny grupp i höstas) har det gått bättre men de har ingen bästis precis. Jag tror nog att din son när han väl varit med ett tag får kompisar.
    Nu har jag inga direkta råd men kanske det finns nåt fritidsintresse han kan börja på, försök ta reda på vad de andra i hans "klass" gör, fotboll, hockey eller nåt. Jag tror nog det ordnar sej!
    kram och lycka till! 

• kutiom

Min dotter är också lite blyg men leker helt ok med barn hon känner, som sin lille kusin. Vi fick tipset av dagis att börja leka med barn ifrån dagisgruppen för att hon skulle få en bättre relation till i alla fall någon av dessa. Nu är jag också inte den mest pratsamma men då jag därför vet hur det kan bli tycker jag det är otroligt viktigt att hon kommer väl in i gruppen och tog mod till mig. Har turen att bo nära några dagiskompisar så det är gångavstånd till några vilket underlättade. Försök att ta mod till dig och bjud in ett barn din son tycker verkar lite skoj. Gör det enkelt Stort lycka till!

• sthlmsbo

Hej!

Jo, vi tror oxå att det är lite ärfligt, sonens pappa var likdan när han var barn.
    Men på hans gata där han växte upp lekte alla barn med varann så han hade alltid kompisar. 

Ja, just nu går han i en väldigt stökig grupp (enligt fröknarna), 19 barn och bara 4 av dem är flickor.
    Och alla utom 3 barn är äldre än sonen med.
    Så nästa år kommer dom stökigaste barnen som tar mkt plats att börja på 6-års och då blir min son en av de äldsta .
    Då hoppas vi att han kanske vågar ta för sig lite mer.
    Men han leker ibland med de andra barnen på dagis, men då är det oftast de som frågar om de ska leka.
    Han tar inte ofta intiativet själv - vet nog inte riktigt hur han ska göra o blir osäker.

Alla barnen på hans avd på dagis bor på gångavstånd från oss.
    Men sonen nämner nästan aldrig barnen på hans avd. 
    El vilka han lekt med. 
    Sånt får man "dra" ur honom.    

Ska ställa honom i kö till simskola nu till våren och så står han även i kö till Bamse-gympa.
    Men vi hoppas att det blir bättre för honom framöver...    

• Shasti

Hej Sthlmsbo, vi har ju "träffats" i en annan tråd som du startade. Min tjej på 3,5 har också varit rädd och blyg av sig, så pass att vi fick ta henne från hennes förra dagis. Nu i höstas började hon hos en ny dagmamma som är rena drömmen och det har blivit otroligt mycket bättre. Men hon är fortfarande rätt försiktig och gillar inte stora grupper. Däremot leker hon helst med killarna har det visat sig. Så vi kanske skulle sammanföra våra blygisar?

• sthlmsbo

Hejsan Ninhursag!

Ja, det börjar bli nog bli dags för en träff nu!
    Vart var det ni bodde?   
    Du får gärna inboxa mig! 

• Nyponros

Min son på 4 år är oxå jätte blyg och är sen i talet på grund av öronkatarr som gör att han har lock för öronen. Han pratar inte på dagis och de är 42 st på hans avdelning men han har faktiskt kompisar på dagis. Tyvärr bor vi lite utanför byn och har bjudit hem hans kompisar till honom men han blir aldrig hem bjuden till dem. Det beror antadligen på att folk har väldigt mycket för sig bara... tyvärr. Han är mest hemma med sin lillebror och leker men han vill gärna leka med andra barn men då blir han väldigt tyst och blyg att de inte är så intresserade av att leka med honom. Försöker hjälpa honom på alla sätt men det är svårt...

Svar på tråden Blyga o försiktiga barn i 4-6 års ålder