• sagström

Choklad till bakning?

Jag är novis när det kommer till bakning men försöker mig på lite goa grejer då och då. Jag undrar nu vad ni har för tips/använder själva för typ av choklad när ni bakar kakor och när ni gör praliner? Kan ju bli rätt dyrt om man ska göra en kaka med 200gr riktigt fin choklad. Närmast tänkte jag göra lite enkla praliner där jag tänkte doppa i mörkchoklad.

• Svar på tråden Choklad till bakning?
  • Adonai

Marabous mörka choklad (den som finns i massa olika smaker som ex mjölkchoklad)

• IsDimma
    Blå damcykel skrev 2011-11-17 14:43:51 följande:
    Blockchoklad?
    Nej, då kan man lika gärna låta bli helt och hållet tycker jag. 
    En god choklad är väl hela grejen, sen att det blir lite dyrare, ja visst, men gör det du bakar i något mindre bitar så räcker dom lite längre  
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • sagström

Tack för tipset om Marabou. Jag har försökt smälta olika typer av choklad tidigare men tycker det är svårt, vet inte om det beror på kvalitén. Tänker att man kanske kan ta blockchoklad till en kladdkaka (om de ska vara st i receptet) och bättre choklad till praliner. Tacksam för specifika sorter och märken som är prisvärda.

• mejan1973

Marabou premium 70% till kladdkakan. Kostar ca 18 kr styck vilket jag tycker är prisvärt. Sedan innehåller recepten även kakao. 100 g räcker till 8 muffins eller en stor kladdkaka.

Svar på tråden Choklad till bakning?