• Sannys

Ska skolor/förskola laga specialkost pga religösa skäl?

Personligen tycker jag att specialkost har med ALLERGI att göra inte religion. Men alla tycker olika, hur tycker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-17 16:44
    förklara gärna hur du tänker :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska skolor/förskola laga specialkost pga religösa skäl?
  • Hannah76

Ja.

Jag tycker att det är självklart att man ska få passande kost, sen om det beror på religion, övertygelse eller allergi det spelar ingen som helst roll.

Har svårt att se varför man är emot det??

• Sannys

ni som svarat JA, ni tycker alltså jag kan be min förskola laga specialkost till min pojk för vi tror på en gud som säger att vi inte får äta mjöl? Lök? Morötter?

• Fanny b

Jag svarade nej av den orsaken att det är religionsfrihet i Sverige. Detta innebär också en frihet från religion, så att personer som inte är religösa, och i detta fall, skolor, som inte har någon religös inriktning, ska slippa anpassa till religösa regler om kost. Nu menar jag inte att muslimska barn ska bli tvugna att griskött, utan då får de istället äta vegitarisk kost på skolor,

• Regnig måndag
    Sannys skrev 2011-11-17 16:46:54 följande:
    ni som svarat JA, ni tycker alltså jag kan be min förskola laga specialkost till min pojk för vi tror på en gud som säger att vi inte får äta mjöl? Lök? Morötter?
    Självklart finns det en gråzon när tex en förälder inte är riktigt psykiskt frisk och hävdar allt möjligt som tex att det tassar runt småtroll och viskar i öronen vad de får göra och inte göra.
    Troligast kommer skolan att göra en orosanmälan hos soc men under tiden antar jag att de tar hänsyn till din mjölk, morots och lökgud.
    Grattis till guldet NZ!
  • Hannah76
    Sannys skrev 2011-11-17 16:46:54 följande:

Vad i detta är  så svårt för dig?

Sen så tycker jag att diskussionen blir löjlig när man ska dra den så som du gör nu. Men visst jag tycker absolut man ska försöka tillmötesgå så långt som möjligt. Men skulle acceptera en begränsning till tex de stora religionerna, vegetarianer o veganer. Nu räknande jag inte med allergier, de tycker du ju är helt ok..
  • Sannys
    Regnig måndag skrev 2011-11-17 16:49:59 följande:
    Självklart finns det en gråzon när tex en förälder inte är riktigt psykiskt frisk och hävdar allt möjligt som tex att det tassar runt småtroll och viskar i öronen vad de får göra och inte göra.
    Troligast kommer skolan att göra en orosanmälan hos soc men under tiden antar jag att de tar hänsyn till din mjölk, morots och lökgud.
    Intressant! Men vem avgör vilken gud som gör en mest psyksjuk? Då blir det tillslut någon slags diskrimineringsfråga eller?
  • Äppelpaj80

Ja givtevis. Vi har väl religionsfirhet i landet eller? Då har man också rätt att utöva sin religion som man vill. Genom att bland annat välja bort viss kost.

• Äppelpaj80
    Sannys skrev 2011-11-17 16:52:49 följande:
    Intressant! Men vem avgör vilken gud som gör en mest psyksjuk? Då blir det tillslut någon slags diskrimineringsfråga eller?

Sunt förnuft är väl den avgörande faktorn skulle jag tro?
  • Sannys
    Hannah76 skrev 2011-11-17 16:52:34 följande:
    Vad i detta är  så svårt för dig?

Sen så tycker jag att diskussionen blir löjlig när man ska dra den så som du gör nu. Men visst jag tycker absolut man ska försöka tillmötesgå så långt som möjligt. Men skulle acceptera en begränsning till tex de stora religionerna, vegetarianer o veganer. Nu räknande jag inte med allergier, de tycker du ju är helt ok..
    Jag förstår vad du menar! Men VEM avgör vilken religion som är "tillräckligt" stor? Jag tycker detta är en väldigt intressant fråga just därför jag tog upp den.
  • Sannys
    Äppelpaj80 skrev 2011-11-17 16:53:22 följande:
    Ja givtevis. Vi har väl religionsfirhet i landet eller? Då har man också rätt att utöva sin religion som man vill. Genom att bland annat välja bort viss kost.
    Självklart, men innebär det att andra "drabbas" pga av att du valt bort olika livsmedel i din kost är det ok då?
Svar på tråden Ska skolor/förskola laga specialkost pga religösa skäl?