• Sorrow

Jag har sökt in på Frans Schartau handelsinstitut (löneekonom). Jag måste göra test i matematik, företagsekonomi och svenska.

Hej,
    Jag har sökt in på Frans Schartau handelsinstitut (löneekonom). Jag måste göra test i matematik, företagsekonomi och svenska och gå på informationsmöte/intervju.
    Jag hade ingen aning om att man måste göra test! Jag har betyg i ämnen som krävs för att komma in på utbildningen, men jag har glömt bort en stor del för att det var över 10år sen jag tog studenten. Betyder detta att det är ingen idé ens att göra testen? Vem kommer ihåg sånt de läste på gymnasiet över 10år sedan! 

Jag vill så gärna studera till löneekonom, men nu känns det inte roligt. Om jag gör testet och det går jättedåligt då kommer jag väl inte in :/

• Svar på tråden Jag har sökt in på Frans Schartau handelsinstitut (löneekonom). Jag måste göra test i matematik, företagsekonomi och svenska.
  • Lufsan

Jag tror att dom gör testet för att få en överblick på vilken nivå de ska lägga matteundervisningen. 

En dag i sänder.
  • RedInk

Du har ju definitivt större chans att komma in om du gör testet, för om du inte gör det så kan du ju inte söka in överhuvudtaget. 

Hur lång tid är det kvar innan testen hålls? Du får väl försöka repetera lite och hoppas på det bästa. Lycka till!  

• Sorrow
    Lufsan skrev 2011-11-17 17:25:49 följande:
    Jag tror att dom gör testet för att få en överblick på vilken nivå de ska lägga matteundervisningen. 
    Har du gjort en sån test inför en utbildning? (ej gymnasiet)
  • Lufsan
    Sorrow skrev 2011-11-17 17:27:14 följande:
    Har du gjort en sån test inför en utbildning? (ej gymnasiet)
    Nej, men jag antar att det är så. Och det är säkert för ditt eget bästa om du förstår vad jag menar. De vill kanske kolla så att du hänger med i utbildningen sen. 
    En dag i sänder.
  • Sorrow
    RedInk skrev 2011-11-17 17:26:18 följande:
    Du har ju definitivt större chans att komma in om du gör testet, för om du inte gör det så kan du ju inte söka in överhuvudtaget. 

Hur lång tid är det kvar innan testen hålls? Du får väl försöka repetera lite och hoppas på det bästa. Lycka till!  
    Jag fick en tid nästa vecka men kan inte gå då... jag tror att det finns flera tider att gå dit. Jag har tänkt att repetera lite, men det är omöjligt att lära mig allt på 1-2veckor. Jag hade inte bra betyg i företagsekonomi och matematik (G)
  • RedInk

Nej, men att repetera innebär ju mer att man friskar upp minnet, det förutsätter ju att man redan har lärt sig det. Utbildningarna har ju prov inom det som är väsentligt för undervisningen, så om du inte klarar antagningsproven kanske du inte kan tillgodogöra dig den sen? Jag menar om den utbildningen förutsätter att du har de här kunskaperna redan kommer det kanske bli svårt för sig att hänga med.

• Sorrow

Jag får gå dit och göra mitt bästa. Jag hatar att man måste bevisa på hur mycket man kan/lärt sig genom att göra test. Jag blir så nervös när jag ska göra test att jag glömmer bort mycket av det jag har lärt mig. 

• Sorrow

Om det är nån som har gjort sån här test inför KY/YH utbildning. Berätta gärna hur det var att göra testet. 

• Meddelande borttaget
  • Sorrow
    Hoppsaan skrev 2011-11-17 18:10:08 följande:
    Jag tillhör de som definitivt förespråkar tester av det här slaget framför intagning på betyg. Av många skäl som jag inte orkar rabbla nu, eftersom det inte hör till ämnet.

Men du TS. Jag känner FLERA ganska "medelmåttiga" personer som gjort tester av det här slaget. Just dessa personer har lyckats bättre på testerna än vad de lyckats betygsmässigt, vilket alltså bådar gott för dig...

Gör testet! Skulle det inte gå denna gången kan du väl söka fler gånger? Jag tror du minns mer än vad du tror! Du kan ju leta upp gamla nationella prov i typ matte A samt svenska A (ska finnas på nätet vissa släppta såna, kolla skolverkets hemsida) för att repa.
    Jag är definitivt inte orolig för svenska provet och jag tror att jag kommer att klara Matematik testet MEN företagsekonomi provet kommer att bli ett problem. Jag kom precis från biblioteket och lånade företagsekonomi A och företagsekonomi Bas. Jag ska läsa igenom dem och hoppas på det bästa. Bara för att jag har glömt mycket av Företagsekonomi så tror jag ändå att jag skulle kunna klara av utbildningen. 

Jag har alltid haft problem med prover i skolan, jag får sån prestationsångest.
Svar på tråden Jag har sökt in på Frans Schartau handelsinstitut (löneekonom). Jag måste göra test i matematik, företagsekonomi och svenska.