• mamma 10

Hur doserar man alvedon?

Jag har läst på flaskan med flytande alvedon, där står det att barn på 5 kg ska ha 2,5 ml
    Sen är nästa vikt 10 kg och 5 ml

Så jag gav min ca 9 kg tunga dotter 4 ml.

Sen gick jag in på alvedons hemsida och där står det barn 5-10 kg 2,5 ml och 10 - 15 kg 5 ml...

Skulle jag ha gett henne endast 2,5 ml?

Förstår inte riktigt..

• Svar på tråden Hur doserar man alvedon?
  • tjej87

Gränserna är nog inte så exakta precis... Räknar man dock på dom två första punkterna så blir det att barnet ska ha 0,5 ml/kg dvs ett barn på 9 kg ska ha 4,5 ml. Jaa tror inte du behöver vara orolig, jag skulle säga att ditt alternativ verkar vettigare än det som du hittade på hemsidan.

• mamma 10
    tjej87 skrev 2011-11-17 18:41:23 följande:
    Gränserna är nog inte så exakta precis... Räknar man dock på dom två första punkterna så blir det att barnet ska ha 0,5 ml/kg dvs ett barn på 9 kg ska ha 4,5 ml. Jaa tror inte du behöver vara orolig, jag skulle säga att ditt alternativ verkar vettigare än det som du hittade på hemsidan.
    Det var så jag räknade också! Men sen när jag läser på hemsidan så har jag gett dubbelt så mycket som angiven dosering (?).

Jaja, jag får lita på att jag mätt rätt.. Tycker det låter konstigt om det är samma dosering för ett 5-kilos som ett 9-kilos barn...
  • tjej87
    mamma 10 skrev 2011-11-17 18:58:30 följande:
    Det var så jag räknade också! Men sen när jag läser på hemsidan så har jag gett dubbelt så mycket som angiven dosering (?).

Jaja, jag får lita på att jag mätt rätt.. Tycker det låter konstigt om det är samma dosering för ett 5-kilos som ett 9-kilos barn...
    Dom har nog förenklat det en del på hemsidan.. Ett barn som väger 9 kg har mer gemensamt med ett barn på 10 kg än med ett på 5 kg.
Svar på tråden Hur doserar man alvedon?