• Febreg

    P-piller Yasmin

    Ska besöka barnmorskan om 2 veckor ungefär för att skaffa p-piller.
    Jag har läst och hört bra om sorten Yasmin,  Vad är era erfarenheter av detta p-pillret?
    Det viktigaste för mig gällande preventivmedel är att INTE gå upp i vikt, samt att mensen inte rubbas.

    Kan jag själv föreslå till barnmorskan att jag vill ha detta p-pillret och få det utskrivet? eller är det upp till henne?

    Mitt blodtryck mätte idag 129/98.        
    Ett "bra" blodtryck ska ligga på max 140/90, dvs, där jag har 98 är det liiite högt.
    Tror ni att detta kan påverka mitt recept till p-piller?

    Tacksam för svar!

    Anna

  • Svar på tråden P-piller Yasmin
  • listo

    Under första året med Yasmin gick jag ner 13 kg pga mindre aptit, så jag kan inte klaga

  • Febreg
    listoplisto skrev 2011-11-17 19:46:14 följande:
    Under första året med Yasmin gick jag ner 13 kg pga mindre aptit, så jag kan inte klaga
    Oj, det låter lovande!
    Så inga tråkiga biverkningar då alltså?
  • Emmalinnéa

    yasmine förstörde min cykel helt och var antagligen anledninge till att jag inte kunde bli med barn förut enligt läkarna, dock gick jag ner i vikt av dom, men började stört blöda i månader i sträck i flera år även efter jag slutat med dom...och dom gav mig en sådan extrem smärta i buken varjegång det började blöda, blödningarna stoppade läkarna med mediciner varje gång.

    Nu är jag gravid med mitt andra barn och det är ett mirakel att jag ens fick ett barn..

    skulle inte rekommendera dessa

  • Agridulce

    Fick:
    Svamp
    Migrän
    Viktuppgång
    Noll sexlust

    ....av Yasmine. Skulle aldrig rekommendera det till någon.


    Naughty by nature
  • Lindreas

    För mig fungerade Yasmin jättebra! Inga biverkningar alls, förutom att jag mådde lite bättre än utan.

  • Anonym (?)

    varför är inte din hälsa viktig för dig?
    Och varför pratar du om mens? Mensen, hela din cykel slås ju ut. Din kropp blir fejkgravid, och du får en bortfalls blödning när inte kroppen får de syntetiska hormonerna.
    Det är de nya versionerna av p-piller t ex Yasmin som har högsta risken för blodpropp.
    Jag misstänker att du inte läst FASS , gör det. T ex vilka biverkningar man kan få.

    Det finns hormonfria preventivmetoder, läs mer på www.preventivmedel.com 

  • wwwberitbarnmorskase

    Här är några aspekter att känna till:


    När du har så högt blodtryck bör du inte använda preventivmedel med östrogen i, det kan höja blodtrycket ytterligare. Har du förresten kontakt med allmänläkare angående ditt blodtryck?


    Du kommer alltså inte att få Yasmin utskrivet, istället kommer barnmorskan att rekommendera dig antingen Cerazette som är lika säkert som Yasmin men innehåller enbart gulkroppshormon (det andra kvinnliga könshormonet). Det kan innebära att du inte har någon blödning alls eller småblödningar ibland.

    Cerazette är inte samma sak som minipiller. Cerazette stoppar alltså ägglossningen och är lika säkert som p-piller med både östrogen och gulkroppshormon (t ex Yasmin). Minipiller stoppar ägglossningen ibland och ibland inte. Därför används minipiller inte så ofta idag, de är inte lika säkra som piller som stoppar ägglossningen.

    Eller så väljer du p-stav eller hormonspiral, dessa innehåller också bara gulkroppshormon som alltså inte påverkar trycket alls.

    Lycka till!

  • MaHo89

    Jag fick Yasmin utskrivet efter att jag testat flera olika sorter. Hade problem med mycket smärta vid mens och det försvann med Yasmin. Däremot var de dubbelt så effektiva som p-medel då jag aldrig ville. Lusten försvann totalt...

  • Anonym (Tjej25år)

    Jag har börjat med Yasmin idag, så det återstår väl att se hur det går. Har fått huvudvärk som biverkning av alla andra metoder/produkter jag använt.

    Har tidigare haft Neovletta, p-ring och minipiller (minns inte namn på alla sorter jag provat).

    Men är det något jag lärt mig så är det att man ska ta bipacksedeln med en nypa salt. Alla är vi olika. Alla får inte alla biverknigar.

    Jag har fått biverkningar av de andra metoder jag provat, och tack vare andra sjukdomsbilder jag har så kom jag och min barnmorska överens om att Yasmin kunde vara värt att prova.

    Visst är blodtryck något som kommer påverka din chans att få p-piller, men det är inte för att jävlas med dig, det är för din hälsas skull.

    Jag ska ge dessa piller en chans under en tremånadersperiod, annars blir det spiral för min del. Ta upp det med din barnmorska och se vad hon säger. Frågan är ju fri, så att säga.  

  • Lyndi

    Jag skulle aldrig rekomendera Yasmin till någon. Det tog ett år för min kropp att ställa om sig efter att jag hade slutat. Medans jag åt dem hade jag noll sexlust och var deprimerad. När jag slutade med dem fick jag stora bölder i hela ansiktet.


    ♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ Ebba 2011-03-01 ♥
  • lykantrophona

    Jag åt Yasmin i tre år, utan några som helst dåliga biverkningar. Men fick en mängd bra: inga finnar, mindre mensvärk (iofs har man ju inte riktig mens iaf). Ja, alltså bortsett från att första månaden mellanblödningar typ hela tiden. Men det går över och är, som jag uppfattat det, normalt första gången man börjar med hormonella preventivmedel.

    Så det är individuellt. Du kan alltid pröva.

    Men sen min far fick stroke så vågar de inte ge mig Yasmin längre, och jag väntar nu på en tid för att få något annat istället. Jag hoppas på Cerazette eller liknande, jag tycker p-piller är praktiskt. Tycker kondomer är lite trist, och vill absolut inte ha spiral, pga risken för ökade menssmärtor.

  • Två döttrar och en son
    Febreg skrev 2011-11-17 19:24:45 följande:
    Ska besöka barnmorskan om 2 veckor ungefär för att skaffa p-piller.
    Jag har läst och hört bra om sorten Yasmin,  Vad är era erfarenheter av detta p-pillret?
    Det viktigaste för mig gällande preventivmedel är att INTE gå upp i vikt, samt att mensen inte rubbas.

    Kan jag själv föreslå till barnmorskan att jag vill ha detta p-pillret och få det utskrivet? eller är det upp till henne?

    Mitt blodtryck mätte idag 129/98.        
    Ett "bra" blodtryck ska ligga på max 140/90, dvs, där jag har 98 är det liiite högt.
    Tror ni att detta kan påverka mitt recept till p-piller?

    Tacksam för svar!

    Anna
     

    Naturligtvis kan du själv föreslå att du vill ha detta p-pillret!
    Det är ju upp till dig.

    Men om bm skulle se någon risk med just detta pillret för dig så är hon skyldig att tala om det och även ge förslag på alternativ som hon tror ger lägre risk/större säkerhet.

    Men hon/han kan ju inte neka dig att få ett särskilt preventivmedel om du absolut vill ha just det. 
  • Anonym (?)

    Klart man kan neka nån en medicin. Om det finns orsaker till det.
    Intressant att wwwberitbarnmorskase överhuvudtaget inte nämner en enda hormonfri preventivmetod. Jag bara hoppas att det inte är en barnmorska bakom signaturen.
    Måste väl vara nån som  arbetar på läkemedelsföretag!!! 

  • Gizza

    Jag har ätit Yasmin i 6,5 år och har under den tiden gåt upp ca 10 kg. ´Vet dock inte om det är pillrens fel eller om det oxå har att göra med att jag inte tränar lia mycket längre... Det är det enda "problemet" jag har... FÖRUTOM minskad sexlust...
    Annars har det funkat bra för mig: minskad mens+mensvärk, mindre akne. 

  • angelfire5

    Jag gick på Yasmine för ett antal år sedan. Det fungerade bra för mig,men slutade då min gynekolog berättade att risken för hjärtinfarkt hos kvinnor ökar om man äter just dem. Vet ej hur sant det är men ville inte riskera något så jag bytte sort.

  • Caminator
    Lyndi skrev 2011-11-23 00:00:11 följande:
    Jag skulle aldrig rekomendera Yasmin till någon. Det tog ett år för min kropp att ställa om sig efter att jag hade slutat. Medans jag åt dem hade jag noll sexlust och var deprimerad. När jag slutade med dem fick jag stora bölder i hela ansiktet.
    Lyssna!
    Jag har precis börjat "forska" lite i detta då jag vill sluta ta P-piller efter typ 15 år (Inte tagit just Yasmin i mer än kanske 5 men dock), och hittar hur många Yasmin-relaterade skräckhistorier som helst - den ena värre än den andra!
    Ta inte mitt ord för det utan Googla gärna runt lite själv, "yasmin survivor forum" t.ex. Men en sammanfattning av de vanligaste biverkningarna man kan få när man slutar: Massa håravfall, jättefet/finnig hy både i ansikte och på rygg/axlar, viktuppgång, humörsvängningar, panikattacker. Och det är inte bara en kort period med hormonomställning vi pratar heller, det finns tjejer som går åratal med dessa hemska biverkningar!
     
    Önskar jag hade vetat detta INNAN jag började äta dem, nu känns det som att jag inte alls kommer våga sluta! 
    Snälla sprid detta så fler tänker efter och undersöker INNAN man börjar äta ett visst piller.

    Jag är jäkligt bitter på att INGEN inom sjukvården varnade mig för detta.
  • LindoreTheo

    Fick yrsel, huvudvärk, magont dök upp massa blåmärken på benen. va jätte nedstämd mm.
    Har då tidigare ätit dom innan jag fick min son (2,5 år idag) och mådde hur bra som helst.

    sluta med dom för 3 veckor sedan å nu är jag mig själv igen.
     
    Du Kan ju alltid testa och ingen känner din kropp bättre än vad du gör- säger den ifrån på ngt sätt så är det bara å sluta och det finns andra p-piller. Lycka till    :)

  • lilleplutten

    Jag åt yasmin förut i flera år och det funkade jätte bra på mig! Normal sexlust o bättre hy fick jag! 3 första månaderna hade jag dock huvudvärk och spända bröst. Däremot när jag slutade för o bli gravid så fick jag som någon skrev jääättteee mkt finnar på ryggen. Som tur var intr i ansiktet :). Vart gravid på 3e månaden efter som slutade i missfall men på 4e blev jag gravid med min son och nu har jag 2 barn 2 år efter jag slutade :). Finnarna försvann på ett par månader förresten :).

Svar på tråden P-piller Yasmin