• marie1973

Colombiansk/Sydamerikanska recept

Skulle behöva lite hjälp att få lite enkla recept på Colombiansk mat som man kan laga här i Sverige. Jag har en svägerska som kommer från Bogota och säger att hon tycker att det är svårt att hitta ingredienser till colombiansk matlagning. Jag skulle vilja överraska henne :)

Ni som har något Recept som ni själva lagar hemma är jag tacksam om ni vill dela med er, jag tar tacksamt emot recept från de närliggande länderna också ifrån norra delarna av sydamerika.

Om någon av er dessutom vet vart man kan handla en del av råvarorna i närheten av Stockholm-Uppsala som man inte får tag på i en vanlig matvarubutik blir jag glad över tips.

• Svar på tråden Colombiansk/Sydamerikanska recept
  • thomas53

Huvuddelen av det som vi importerar från Columbia säljs på Sergels Torg

• marie1973
    thomas53 skrev 2011-11-17 19:44:13 följande:
    Tack, ska kolla.

Lagar du colombiansk mat. Förslag på recept kanske?
  • marie1973

Thomas: om du inte kan vara seriös vill jag att du lämnar denna tråd omedelbart :(

• holy shit
    thomas53 skrev 2011-11-17 19:44:13 följande:

TS, kolla Hötorgshallen i Sthlm. Det finns en latinamerikansk disk där!
  • marie1973
    holy shit skrev 2011-11-17 20:37:42 följande:

TS, kolla Hötorgshallen i Sthlm. Det finns en latinamerikansk disk där!
    Tack, äntligen ett seriöst förslag.
    Några fler som kanske kan tipsa om recept.

Min svägerska pratar om en slags potatis som är gulare än vår svenska, någon som vet vad det är för potatis och om man kan få tag på den här?
  • lavender

Kanske pratar hon om camote, dvs sötpotatis? Den är nästan orange inuti. Gott till fisk bla. Det kan man köpa i de flesta större mataffärer. Där brukar man också kunna hitta matbananer (platano) om man har tur. Platano kan man skiva och steka i mkt olja, platacones. Vi handlar på större ICA eller Coop och brukar inte ha några problem att hitta dessa, kanske har din svägerska inte letat ordentligt?

På Kvantum i Kungens Kurva brukar vi också hitta tamarillo (en sorts trädtomat som är god att göra salsa på), bananblad och många annorlunda frukter som är vanlig i Colombia/Sydamerika. Ser att du också blivit tipsad om Latinamerikanska disken på Hötorgshallen redan, de har ganska mkt specialiteter och är väldigt hjälpsamma så dit skulle jag gå. Kolla listan på colombianska livsmedel under http://www.latinamerikanska.se/livsmedel.html
    Det finns också en bra frukt/grönsakshandlare där, men som sagt var, man kan hitta mkt i vanliga mataffärer billigare.

Lite receptinspiration hittar du här http://www.unt.se/matochdryck/colombiansk-husman-1312993.aspx

Lycka till!

Svar på tråden Colombiansk/Sydamerikanska recept