• Coursell

Kan någon förklara hur kejsarsnitt går till?

Väntar mitt tredje barn i maj. Efter förra förlossningen -01 så har jag ordentlig förlossningsskräck.
    Kejsarsnitt har igentligen aldrig varit något alternativ för mig, men jag och min man satt ändå och pratade om det igår.

Han trodde att man skulle må mycket bättre efteråt, än vad man gör efter en vanlig förlossning, jag tror tvärtom.
    Vi kom fram till att vi inte har en aning om hur det går till igentligen. När man gör ett planerat kejsarsnitt...hur blir det med såret på magen, syns det tydligt efteråt, eller syr de ihop det snyggt? Vad får man för slags bedövningar? Hur fort är det "över"?

Kan inte ni som vet något om ämnet informera mig lite?

• Svar på tråden Kan någon förklara hur kejsarsnitt går till?
  • FruCissy

Jag är akutsnittat och ska snittas igen 3 februari. Kan däför inte jamföra med en vaginal förlossning.
    Man säger att det absolut bästa för både mor och barn är en vanlig vaginal förlossning.
    Man återhämtar sig oftast bättre efter en vaginal förlossning än efter ett kejsarsnitt. Många har väldigt ont efter ett snitt, har svårt för att bära och dylikt. Jag upplevde aldrig det sånn.

Kejsarsnitt är en stor bukoperation, dom lägger ett snitt på tvären under naveln, och skär genom 7 lager innan dom når barnet. Sen måste dom 7 lagern sys ihop igen.
    Ärret syns inte om man har trosor på sig. Mitt ärr har blivit veldigt fint, syns knappt.

Det jag personligen tycker är jobbigast med snitt är att man förlorar sitt barns första timmar då man blir ihopsydd och pappan och barnet har gått för vägning och mätning.

www.obst.mas.lu.se/perinatal/kkumas/forloss/f_snitt.htm är en länk om kejsarsnitt.

www.karolinska.se/templates/DivisionStart___55143.aspx en annan

www.kanalen.org/kejsarsnitt

Annars finns det böcker på biblioteket om ämnet.

• FruCissy

Glömde svara om bedövning, jag kommer att få spinalbedövning.
    Operationen tar väl ca en timme, barnet är ute efter 5-10 min, sen är resterande tiden när man sys ihop.

• Sophie82

jag har fött vaginalt 2 ggr sen med snitt 1 gång och jag upplevde snittet mycket bättre! Mådde mycket bättre både under och efteråt och återhämtade mig fortare efter snittet! Hade ont på OP dagen, sen var det bara ömt. Åkte hem 3 dygn efteråt och klarade av de vanliga sysslorna hemma, dammsuga, handla osv samma dag vi kom hem!

Mitt ärr syns knappt, flera bm osv som sagt att det är så fint & att man får leta för att hitta det.
    Jag hade spinalen under snittet, själva op gick väldigt fort!
    Fick dottern upp på bröstet direkt, sen mätte/vägde dom henne och la tillbaks henne på mitt bröst. Hamnade inte på uppvak (det gör man inte vid planerade snitt här), utan låg tillsammans med dottern och sambon i en förlossningssal tills min känsel kommit tillbaks!
    Har inget negativt alls att säga om mitt snitt iaf! Skulle gärna göra om det 1000 ggr bara det gick!

• 4barnsMom

Ang hur man mår efter är nog väldigt individuellt. Jag fick min dotter kl 19.30 på kvällen och vid nio hade pappan åkt, jag var duschad, klädd i mina egna kläder och tog min bebis och min väska och gick ut i korridooren för att gå till eftervården.

Då blev jag stoppad av en BM som undra vem jag var och hälsa på eller om jag gått fel... Hon fatta inte att jag fött barn för 1,5 tim sen.... Trodde jag drog runt på nån annans vagn... Jag mådde så oförskämt bra, så skönt... Det var en snabb förlossning, och lätt..

Och man kan va helt slut i flera dagar, efter snitt eller vag förlossning. Så det är nog mycket tur och otur som spelar in.

Men en vag förl är nog att föredra om man inte vet att det finns stor risk för att nåt går fel eller att du bara vägrar gå igenom det igen.

• 4barnsMom

Jag har fött vaginalt, glömde skriva det.. Två lätta och lika pigg efter båda.

• zzaga

Så här gick det till för mig:
    Det gick ungefär en timme mellan beslutet att göra kejsarsnitt tills att min son va ute, det gick med andra ord undan.

Först rakar de en del i underlivet uppe mot troskanten till.
    Sedan för de in en kateter i urinröret (inte så roligt).
    Du får även ett dropp i armen.
    De ger dig en ganska ful sjukhusskjorta med öppen rygg.
    Du får långa ulliga strumpor.

Efter detta kördes jag ner till operationssalen.

Här fick jag dricka en liten "sup" med magsyreneutraliserande ämne.
    Jag kördes in och fick läggas om på operationsbordet.
    Narkosläkaren presenterade sig och jag fick lägga mig på sidan för att göra ryggmärgsbedövningen. Han fick sticka ett par gånger och det kändes lite obehagligt i ena benet, men det gjorde absolut inte ondare än att ta sänkan i armen.
    Jag fick en blodtrycksmashett på ena armen som nästan gjorde den blå.
    De satte på elektroder på bröstet som läste av mitt hjärtljud.
    Narkosläkaren kontrollerade med en isbit hur bedövningn tog. Bedövningen gav mig frossa och jag kräktes.
    Frossan gick över efter en kvart ungefär.

Lite senare hörde jag hur min son skrek och jag fick en snabb glimt av honom innan de bar iväg med honom för kontroll.

En liten stund senare fick jag hålla honom:)

Efter kejsarsnittet har jag inte haft ont alls. När jag tittar på den filmen som min sambo och personalen spelade in, käns det väldigt overkligt att det är mig de karvar i. På BB fick jag massa smärtstillande som jag inte ville ta, just för att det inte gjorde ont överhuvudtaget varken då eller nu så här lite senare.

Ammningen strulade däremot enormt efteråt, men det är ju en helt annan historia:D

Svar på tråden Kan någon förklara hur kejsarsnitt går till?