• Pamper

När får barnet vila ryggen? För mycket "skålsittande"?

Nu har jag en liten fundering.....

Babyskydd är skålformade precis som babysitters o vissa vagn modeller.
    O nu finns det även vagnadaptrar så man "slipper" ta ut sitt barn från babyskyddet (bilbarnstol)

Det finns rekommendationer om att barnet inte ska sitta i denna positionen länge då deras ryggmuskler inte är tillräckligt starka för att klara av den påfrestningen. I alla fall de första månaderna (0-4)

Har för mig jag läst något om 15-20 min och att det i så fall ska gälla tills barnet sitter själv.
    O det brukar väl vara vanligt runt 6 månaders ålder??

Så ni som bär ert barn till bilen i babyskyddet, åker bil, sätter babyskyddet i en kundvagn/ vagn med adapter,
    hur resonerar ni kring barnets ständiga rygg krökning?

Ni som väljer vagnar där barnet inte ligger plant?

Vissa använder även babyskyddet som babysitter o låter barnet sova i denna....

Jag är inte ute efter att provocera utan att föra en diskussion kring barnets rygg.
    Och vad som kan anses vara normalt att låta sitt barn sitta i denna ställning.

• Svar på tråden När får barnet vila ryggen? För mycket "skålsittande"?
  • Luullis

Jag förstår inte heller. Varför inte bara ta ut bebisen ut babyskyddet och lägga den i sin vagn istället för att motera babyskyddet på vagnen? Babysitter har vi köpt som har liggläge. Skålformad vagn skulle jag inte vilja ha. Min bebis säger tydligt ifrån när han inte vill vara i babyskyddet mer, efter en lite längre biltur. Det kan inte vara bekvämt.

• Kinya

På BVC sa de att de kunde sitta i 2 timmar i babyskyddet utan problem. Men det måste ju ändå vara bekvämare att ligga i en liggdel som är helt plan.

• Pamper

Jag tycker oxå det verkar vara lämpligare att sitta korta stunder i denna ställning
    o att ett plant underlag är att föredra.....

• ami

Jag har en bugande cameleon. Första använder man ju liggdelen tills Bebin är lite större. Om du har sittdelen, bugaboos, i rakt sittande läge så är sitsen också rak, alltså 90 grader. Sen lutas sitsen, fortfarande med 90 graders vinkel till bakåtlutande och helt liggande. Vid helt liggande kommer då benen upp och knäna böjda: viloställning för ryggen, avlastar svanken, fråga vilken sjukgymnast som helst. En "vanlig" vagn med helt rak sittdelen är minst lika dåligt för ryggen för ett litet barn som knappt kan sitta. Ofta sjunker de ju ihop och på så sätt böjer ryggen felaktigt, samma som i babyskydd, i alla fall i vårt, där sjönk hon ner eftersom det är rätt djup lutning och belastar på så vis ryggen. Sittande 6 mån i bugaboo mot sittande 6mån i brio så tror jag absolut det är mindre belastning på bebisryggen i den förra. Har båda sorters vagnar. Liggande tror jag spelar mindre roll, Bebin ligger ner och belastar inte ryggen i någon vagn. Vår bebis sov alltid på sidan med ena benet böjt både i bugaboo vagnen och i spjälsängen. Däremot tror jag absolut att sittande i babyskydd timmarvis inte är särskilt bra eller bekvämt för bebisen. Men ett babyskydd har ju annan lutning, det går ej att ändra läget iaf inte på de flesta, själva sittytan är mer rund, vilket iaf fick vår lilla att kasa ner tills hon låg som en liten plätt längst ner, självklart satt hon bättre ju större hon blev men absolut inte som i sin vagn.

• ami

Nä, jag stavar inte så illa ;) iPad stavning..

• Maisie
    ami skrev 2011-11-19 00:40:20 följande:
    Jag har en bugande cameleon. Första använder man ju liggdelen tills Bebin är lite större. Om du har sittdelen, bugaboos, i rakt sittande läge så är sitsen också rak, alltså 90 grader. Sen lutas sitsen, fortfarande med 90 graders vinkel till bakåtlutande och helt liggande. Vid helt liggande kommer då benen upp och knäna böjda: viloställning för ryggen, avlastar svanken, fråga vilken sjukgymnast som helst. 
    Jag tror säkert att barnet sitter jättebra i den men det kan väl inte vara skönt att sitta i samma position länge. Jag tycker inte om sitsarna i buggorna just för att de inte kan ändra position. Prova att själv ligga på rygg med benen i 90 graders vinkel i två timmar, det är inget jag skulle vilja göra. 
  • Pamper
    Maisie skrev 2011-11-19 11:44:49 följande:
    Jag tror säkert att barnet sitter jättebra i den men det kan väl inte vara skönt att sitta i samma position länge. Jag tycker inte om sitsarna i buggorna just för att de inte kan ändra position. Prova att själv ligga på rygg med benen i 90 graders vinkel i två timmar, det är inget jag skulle vilja göra. 
    så resonerar jag oxå med den typen av vagn= inget fullt liggläge

men babyskydden e nog värst ändå.... men har sett att det finns med liggläge!
    www.britax.se/bilbarnstol/system-for-plant-ligglage LIGGLÄGE hela tiden
    www.hts.no/se/products/izisleep.php STÄLLBART liggläge

en länk jag hittade om samma fråga typ
    www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-884238.html
  • Natulcien
    ami skrev 2011-11-19 00:40:20 följande:
    En "vanlig" vagn med helt rak sittdelen är minst lika dåligt för ryggen för ett litet barn som knappt kan sitta. Ofta sjunker de ju ihop och på så sätt böjer ryggen felaktigt, samma som i babyskydd, i alla fall i vårt, där sjönk hon ner eftersom det är rätt djup lutning och belastar på så vis ryggen. .
    Fast en bebis som inte kan sitta själv ska ju inte sitta över huvud taget...inte i någon vagn.
  • Natulcien
    Prova att själv ligga på rygg med benen i 90 graders vinkel i två timmar, det är inget jag skulle vilja göra. 
    Fy vad obekvämt! Förvånad
  • Kinya
    Fast när jag fick ont i ryggen en gång och var hos en läkare för att få smärtstillande var det just ligga på rygg med benen i 90 graders vinkel (vilandes på något) som han sa var den mest avlastande positionen för ryggen.

Men jag tycker ändå att liggdel med helt plan yta borde vara det bekvämaste för bebisen i det långa loppet.
Svar på tråden När får barnet vila ryggen? För mycket "skålsittande"?