• ninen90

Kan små bebisar vara mörkrädda...?

Min plutt är snart 8 veckor och jag har anat detta några gånger förut, men igår natt var det jättetydligt. Så fort vi släckte lampan blev han jätteledsen, försökte hålla honom nära och ge honom bröstet men det funkade inte. Tände lampan, då blev han knäpptyst, tog bröstet och somnade på några minuter. Så vi sov med lampan tänd resten av natten.

Är detta en slump eller kan det vara så att mörkret skrämmer honom? Har ni upplevt något liknande?

Ska vi fortsätta sova med lampan tänd om nätterna, eller tror ni att det kommer att störa bebisens sömn i det långa loppet?     

• Svar på tråden Kan små bebisar vara mörkrädda...?
  • Dr Mupp

Jag tror helt kart att bebisar kan tycka det är obehagligt/läskigt med mörker. Vi har nattlampor till barnen. 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • eliten

Min son har alltid sovit och somnat bäst med nattlampa och känt sej tryggast så.

• jennie30

På Libero kan man läsa att bebisar inte är mörkrädda och att alla sover bäst när det är mörkt utan massa intryck.

Men vad vet jag,mitt första barn visade aldrig några tecken förrän han blev runt 5-6 år gammal.

Mitt andra är 9 månader och har aldrig heller visat några tecken på att vara mörkrädd,vi kör alltid med släckt lampa.

• QueenK

Jag var mörkrädd redan som spädbarn. Plus att jag var rädd för ALLT som var svart. Skrek förtvivlat om det blev mörkt eller jag såg något svart. Minns det till och med.

Knowledge comes from others, wisdom from within
  • Bollen2
    QueenK skrev 2011-11-19 07:56:14 följande:
    Jag var mörkrädd redan som spädbarn. Plus att jag var rädd för ALLT som var svart. Skrek förtvivlat om det blev mörkt eller jag såg något svart. Minns det till och med.
    Inte illa att minnas från tiden då man var så liten! ;)
  • QueenK
    Bollen2 skrev 2011-11-19 11:33:53 följande:
    Inte illa att minnas från tiden då man var så liten! ;)
    Eller hur! Flört
    Knowledge comes from others, wisdom from within
  • skånegås

MIn lilla var likadan. Jag tror faktiskt det är så att små behöver intryck... Blir det alldeles mörkt ser de ju ingenting alls... Nu är han snart 8 mån och somnar lika bra i mörker...

• vittra

Jag tycker det låter ologiskt att de inte skulle kunna vara mörkrädda. Det är en biologisk instinkt att vara rädd för allt okänt, vilket man funnit vetenskapliga bevis på ganska nyligen (med nyligen menar jag inom de senaste decennierna) förr trodde man att barn bara kunde vara rädd för kända faror, alltså när de visste att något var farligt. Men när det är mörkt och man inte ser och vet vad som finns runt omkring blir det en ren och skär överlevnadsinstinkt att reagera mot mörkret. Klart att inte alla är så känsliga, men absolut tror jag att många bebisar reagerar som din gör TS. Vi har aldrig haft helt mörkt utan alltid haft nattlampa, så jag kan inte dra mig till minnes att jag upplevt liknande men tror säkerligen att våra skulle ha reagerat likadant om vi hade släckt ner helt. Även som pyttesmå bebisar.

Svar på tråden Kan små bebisar vara mörkrädda...?