Anna Paulita skrev 2011-11-18 20:50:38 följande:
Fast 15 p av 30 är ju inte 75% utan 50%. Det räcker inte. Men rimligtvis går du nu en kurs som ska betygsättas i december och nästa kurs efter det får man betyg för i januari. Du har väl tid att klara mer än 15 p.
På Universitetet kan man i princip gå ett helt år utann att ta en enda poäng, det är när man ska söka nästa gång det blir problem. Så nej, du kommer inte få ett återbetalningskrav. På komvux tror jag det fungerar annorlunda, eller det gjorde nä rjag läste där, fast det var ju ett tag sedan. :P
Ja jag har klarat en kurs på 7,5hp sedan innan och går nu en kurs som är på 15hp, det tillsammans blir 75%.
Okej skönt att veta. Hoppas inte att det påverkar studierna på komvux i vår då. =P Men det borde det väl inte göra? Det går ju på olika "veckor" så att säga och är inte samma system.
Anonym (450 hp) skrev 2011-11-18 20:59:58 följande:
Lärarna vill ju att man ska klara kurserna så bara man gör sitt bästa så brukar det lösa sig. Förklara varför du missade lektionen och be att få göra komplettering osv.
När jag pluggade så var det inte viktigt att man tog just de poäng (kurser) man hade sökt CSN för, utan man kunde ta några andra poäng för att komma upp i 75% (alltså gå nån liten kvällskurs på 5hp utan att ta csn för den). Vet inte om det är likadant nu men det är något du kan undersöka. Finns ju en del kurser som börjar efter jul och som man fortfarande kan söka eftersom de inte är fulla än.
Jag vill i största allmänhet tipsa om att inte vara rädd för att ligga på lärare och csn för att få det man behöver. De är vana vid att studenter inte fixar sina studier perfekt på första försöket.
Man ska ha flera chanser att klara en kurs, t.ex. genom att göra omtentor eller hemuppgifter, eller i värsta fall vänta tills samma kursmoment går nästa termin eller läsår och hoppa in där så att man kan ta igen det man saknar för att ta sina poäng. Man har flera år på sig att göra klart en kurs.
Jo, när jag missade kursen innan så hade jag missat över 20% av lektionerna. Men jag fick inga hemuppgifter eller någon möjlighet till kompletering utan måste gå om kursen.
Men eftersom att jag planerar på att hoppa av och börja på en annan yrkesutbildning på komvux så känner jag mig inte så peppad att ligga på dom om kursen. Ligger gärna hemma med csn varje månad om man säger så =P