• IntheSky

Giftiga bär?

Precis utanför vår port finns en stor förskola med en stor gård. När jag var på balkongen såg jag att tre små barn stod gömda i ett buskage och åt bär från buskarna. Det såg ut som att de åt från en buske med blåa bär, nästan som blåbär fast större. Bredvid fanns också buskar med röda bär och buskar med vita bär. Jag vet att de vita  är giftiga, men är osäker på de blå som barnen åt.
    En fröken fanns några meter bort och jag ropade till henne att barnen åt bären. Hon skällde på barnen för att de stod där; "Där får ni inte vara, hur många gånger ska man behöva säga det?" sa hon ungefär. Men att barnen ätit bär verkade hon inte orolig över.
    Två minuter senare var samma barn tillbaka i buskaget...
    Är det någon som vet vad det kan vara för bär? Blir lite orolig.

• Svar på tråden Giftiga bär?
  • IntheSky

Tror mig nu veta att det är en Häggmispel, och om det stämmer så är bären inte giftiga.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det finns ett flertal växter buskar som passar in på din beskrivning. Hur ser bladen ut?

Är de spetsiga som på en ek så kan det vara mahonia, de bären är inte giftiga.

Human beings have a demonstrated talent for self-deception when their emotions are stirred - Carl Sagan 1934-1996
  • IntheSky

Ja du... Busken har tappat alla blad, så det går inte att se.

• IsDimma

Giftiga bär på en gård på en förskola? Hade jag haft mina barn där eller jobbat där så hade jag sett till att buskarna försvann så det känns tveksamt att det skulle vara giftiga bär. 

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • IntheSky
    IsDimma skrev 2011-11-18 10:43:19 följande:
    Giftiga bär på en gård på en förskola? Hade jag haft mina barn där eller jobbat där så hade jag sett till att buskarna försvann så det känns tveksamt att det skulle vara giftiga bär. 
    Jag vet :(. Och vi som står i kö till den...
    Vet inte hur det är med de röda och blåa, som sagt, men vet att de vita är giftiga. Dom fanns också i mängder på vår skolgård när jag var liten. Väldigt konstigt hur man planerar en gård gjord för småbarn...
  • IsDimma

Det är ju katastrof isf! 

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • viseversa
    IntheSky skrev 2011-11-18 10:45:50 följande:
    Jag vet :(. Och vi som står i kö till den...
    Vet inte hur det är med de röda och blåa, som sagt, men vet att de vita är giftiga. Dom fanns också i mängder på vår skolgård när jag var liten. Väldigt konstigt hur man planerar en gård gjord för småbarn...
    Ärm det dessa bär du menar?

http://217.70.34.228/giftinformation/images/bilder/symphoricarpos_rivularis.jpg

Snöbär heter dom och är milt giftiga. Alltså äter man dom så kan man bli lite lös i magen men dom är inte dödligt giftiga. och ungarna kan tydligen äta en eller tom 5-6 st utan att det är någon fara. 
  • IntheSky
    viseversa skrev 2011-11-18 11:08:39 följande:
    Ärm det dessa bär du menar?

http://217.70.34.228/giftinformation/images/bilder /symphoricarpos_rivularis.jpg

Snöbär heter dom och är milt giftiga. Alltså äter man dom så kan man bli lite lös i magen men dom är inte dödligt giftiga. och ungarna kan tydligen äta en eller tom 5-6 st utan att det är någon fara. 
    Ja, just dom är det.
    Ok, skönt att veta. Tycker fortfarande att det är dumt att plantera sånt på en förskolegård.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    IntheSky skrev 2011-11-18 11:30:06 följande:
    Ja, just dom är det.
    Ok, skönt att veta. Tycker fortfarande att det är dumt att plantera sånt på en förskolegård.
    Jag vet inte det, smällbär/snöbär smakar riktigt äckligt och det krävs ganska stor mängd för förgiftning. Å andra sidan så är det de roligaste bären som finns i Sverige eftersom de "smäller" när man trycker på dem.

Vi hade mycket roligt med sådana buskar när jag gick på dagis.
    Human beings have a demonstrated talent for self-deception when their emotions are stirred - Carl Sagan 1934-1996
  • viseversa
    IntheSky skrev 2011-11-18 11:30:06 följande:
    Ja, just dom är det.
    Ja vist men jag tror inte dom är speciellt goda så det är nog ingen unge som äter mängder av dom iallafall=). jag har mest sett barn som plockat dom och sen trampat på dom så dom "poppat" Imte någon som ätit dom. men visst kan det hända.
Svar på tråden Giftiga bär?