• Vinter2009

Måla om IKEA's Minikök Duktig?

Jag undrar om det är någon som har provat att måla om IKEA's Minikök Duktig och hur det i så fall blev?
    Funderar nämligen på om det blir bra om man vill måla det vitt, speciellt med tanke på att träet tydligen är lackat...

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Måla om IKEA's Minikök Duktig?
  • MillaGirly

Har inte gjort det men helt spontant säger jag att det borde gå bara du slipar bort allt lack först. Sen så är det ju ganska mycket pill att få det snyggt runt alla detaljer.

• BVP

Jag har målat det utan att slipa det först och det gick jättebra! Tog med mig en del till en målarbutik och frågade vilken färg jag skulle använda till det. Målade köket högblankt vitt. Gjorde tre strykningar så det tog lite tid men nu ser man inte "träådringen" igenom. Till bänkskivan använde jag en svart sprayfärg (även den högblank). Köket blev 1000 gånger snyggare än i orginal! Skrattande

• Vinter2009

Tack för era tips! Det hade varit jättekul att få se en bild av det målade köket?

• sweetiise

Jag håller med, BVP kan du inte lägga upp en bild?

• Vinter2009

Åh, vad fint det blev! Det ser ut precis som jag tänkt mig! Antar att du målade innan du skruvade ihop det? Hur lång tid tog det för färgen att torka mellan alla strykningarna? Nu är frågan om jag orkar med ta tag i detta projektet... Fast när man sett ditt fina resultat så blir man ju lite motiveradSkrattande

• sweetiise

Kanonfint! Vi har bara den undre delen men nu blev jag lite sugen på att köpa till den övre också! Alltid roligt med inspiration. Är dock höggravid så liknande projekt får allt vänta lite!

• BVP
    Vinter2009 skrev 2011-11-30 10:30:59 följande:
    Åh, vad fint det blev! Det ser ut precis som jag tänkt mig! Antar att du målade innan du skruvade ihop det? Hur lång tid tog det för färgen att torka mellan alla strykningarna? Nu är frågan om jag orkar med ta tag i detta projektet... Fast när man sett ditt fina resultat så blir man ju lite motiveradSkrattande
    Tack, är som sagt själv nöjd då jag inte gillar ljust trä Glad.
    Ja, jag målade det innan jag skruvade ihop det. Precis som MillaGirly säger blir det nog rätt mycket pill annars. Färgen torkade ganska snabbt. Jag gjorde som så att jag målade morgon och kväll i tre dagar (blev 6 tillfällen då jag målade ena sidan på morgon, vände och målade andra sidan på kvällen osv). Får erkänna att jag var rätt trött på det sista dagen men såhär i efterhand är jag glad att jag tog mig tid Skrattande
  • LizG

Snyggt! Har tittat på detta kök men tyckt färgen varit tråkig men nu fick jag lite inspiration att måla

Svar på tråden Måla om IKEA's Minikök Duktig?