Envist eksem på 6månaders
Vår lille kille har fått eksem, vet inte vad jag ska göra längre! Här kommer vår historia: Min son är nu nästan precis 6 månader och för 6 veckor sen fick han utslag i hårbotten och ansikte. Efter ett par dagar fick vi tid hos läkare via BVC. Han sa att det var atopiskt eksem, skrev ut mildison och sa att det nog bara var något tillfälligt. Utslagen försvann och han blev jättefin efter någon vecka. Men så dök det upp även på kroppen, efter ytterligare någon vecka var hela mage och rygg täckt och det blev bara mer och mer på armar och ben för varje dag, och det kom även tillbaka i hårbotten. BVC hade inga läkartider så vi hörde av oss till barnmottagningen på lasarettet där vi fick tid redan dagen efter. Där fick vi ännu mer mildison utskrivet som vi skulle smörja in hela vår kille med morgon och kväll, och smörja med mjukgörande två tre gånger under dagen. Och så fick vi mjölkfri ersättning utskriven för att se om han kanske är mjölkallergiker. Enligt läkaren på barn beror eksemet på någon allergi. Nu har vi smörjt med mildison och ätit mjölkfritt i två veckor, han har blivit jättefin om man jämför med hur han har varit. Men i hårbotten vill det inte försvinna och det kliar så både han och vi blir galna på nätterna. För ett par dagar sen drog jag ner till att bara smörja kvällar för att successivt sluta med mildisonet. men redan ikväll såg jag att det håller på att blossa upp igen på magen. Vi har inte återbesökstid på barn om 10 dagar, men vad ska jag göra sålänge? Ska jag fortsätta smörja med mildison morgon och kväll? Annars blossar det upp igen ju. Vad ska jag göra åt hans hårbotten, det verkar bara vara där och i örat och ögonen det kliar. Vi smörjer även med Locabase LPL som vi fått utskrivet, men det står att den är avfjällande? Är den ok att använda på en 6månaders?