• HWikström

Skakande bil

Fick problem med min bil häromdagen. Det är en Skoda Fabia kombi 1,4, 74 kw och 101 hk årsmodell 03.

Den var riktigt trögstartad men när den väl startade skakade hela bilen.  Varvmätaren svajade mellan 1200 och 800 vilket den inte brukar göra. Det var svårt att accelerera och bilen skakade när jag växlade upp. Körde jag 50 km/h på 3:an skakade det mindre men la jag i fyran skakade hela bilen så jag fick ont i huvudet. 

Är det någon som vet vad problemet kan vara. Jag misstänker tändkablar eller nåt i den stilen. Ska åka in med bilen och låta de felkoda den.  

• Svar på tråden Skakande bil
  • Ulf Harrys Farsa

Den kanske bara går på 3 cylindrar, är den orkes lös också?
    Åk förbi nån liten skitverkstad och be nån kolla/provköra

• sportpappa

Jag tippar också på att den inte går på alla cylindrar. Min gamla bil råkade ut för det. När den stod still på tomgång så skakade hela bilen. När jag körde fick jag använda en lägre växel än vanligt. När jag väl hade fått upp hastigheten så fungerade den ganska bra.
    Felet var en trasig spridare. Fick även alla tändstift utbytta. 

• MrKlister

Håller med ovanstående, förmodligen tändproblem på en cylinder, Någonstans tändspole-kabel-stift.
    Många bilar har varvräknare som går på impulser från tändningen numera, så att den svajar kan tyda på att en cylinder saknar gnista.

• Jockehehe

I exakt vilka hastigheter skakar det? Är det mindre mellan 90-120 eller vid lägre hastigheter?

• HWikström

Den skakar i alla hastigheter om jag har i en för hög växel i. Alltså kan den börja skaka när jag kör 70 km/h på 5:an vilket jag normalt brukar kunna göra. Den kan även skaka i 30 km/h om jag kör på 3:an vilket jag brukar kunna göra i normala fall. 
    Kommer man väl upp i den hastighet man vill komma upp i och har en relativt låg växel i så skakar den inte. Kommer jag upp i 90km/h och kör på 5:ans växel skakar den inte.
    Den skakar mest på tomgången. 

• LoLs pappa

Antar att bilen är fixad.
    Men med typ skulle nog säga med tanke på bil och erfarenheter av VAG's tändspolekvalite...
    Att ena tändspolen är/var paj, dom har ju ruggiga problem med det på samtliga bensinmodeller.
    Och då går den bara på 3 cylindrar och tappar massor med kraft och vibrerar ruggigt.
    Och dom verkar ej lösa det heller.
    Hade en 03'a 2,7BtQ, hade extra tändspole i bilen, om en skulle paja på väg till fjällen el liknande.
    Det possitiva var att dom var billiga, relativt, så därav en i reserv.
    Hade ju en sexa, och böt 4 under den tiden jag hade bilen.

Hoppas att det var det som var felet, enkelt, relativt billigt. 

• FlaskBacken

Släpp handbromsen?? Kanske???

Alltid retar det någon stackars jävel!
  • baki

hej på er jag behöver eran hjälp. Jag har en passat 2000 års model den är 1.8turbo 20v. min bil skakar ner jag startar och när jag kör med ettan till fyran växel den skakar om kör under 70 . plus det kommer luktar bränt från bakom bilen va kan den vara nån som hade samma fel på bilen kanske kan förklara för mig tack.

• Rabarbapuppa
    baki skrev 2014-02-23 00:07:28 följande:
    hej på er jag behöver eran hjälp. Jag har en passat 2000 års model den är 1.8turbo 20v. min bil skakar ner jag startar och när jag kör med ettan till fyran växel den skakar om kör under 70 . plus det kommer luktar bränt från bakom bilen va kan den vara nån som hade samma fel på bilen kanske kan förklara för mig tack.
    Jag antar att den gula motorlampan lyser på panelen också?
  • tomiie

Tjenare jag har en skoda octavia 1, 4 16v. Gått 14000 årsmodell -01, den hackar precis som dom andra beskriver jag har bytt tändspole, tändstift, kablar kamaxelsgivare. Felkoder innan va random tändning på alla cylindrar vart ingen dkillnad efter bytet. Gjort komptest som var dugligt så vad fan gör man härnäst. Gnista och soppa får den oxå

Svar på tråden Skakande bil