• klogu

Har ni fast eller rörligt elpris?

Håller på att se över ev byte av elbolag och blir helt tokig över dessa diskussioner kring fast vs rörligt elpris. Vi bor i hyresrätt, en trea. Vad har ni och varför?

Fördelar och nackdelar med de olika... Nån som vet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ni fast eller rörligt elpris?
  • Pumpkin

Vi har fast, bundet på ett år. Vi fick ett helt OK pris, vintern ligger framför oss och vi har just flyttat till hus, så vi vill veta vad vi betalar helt enkelt, det känns bäst för oss just nu.

• Tutilure

Fast, bundet på 3 år. Har ett riktigt bra pris faktiskt, har hittills betalat under 300:-/mån för min 3:a.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • klogu
    Tutilure skrev 2011-11-18 18:54:43 följande:
    Fast, bundet på 3 år. Har ett riktigt bra pris faktiskt, har hittills betalat under 300:-/mån för min 3:a.

Själva ligger vi enligt senaste räkningen på 366 kr/månad för vår trea. Vad har du för bolag?
  • Tutilure
    klogu skrev 2011-11-18 19:09:48 följande:
    Själva ligger vi enligt senaste räkningen på 366 kr/månad för vår trea. Vad har du för bolag?
    Vattenfall har jag.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Apopan

Fast! Vi hade rörligt förra vintern och det var ju sådär lagom roligt. Det bästa var när vi ringde och undrade om det räkningen verkligen stämde och svaret i telefonen blev: "Ja, ni har ju rörligt. Alla andra har ju bundit sitt elavtal inför vinter"... Tji fick vi liksom :P

• Mymlan L

Rörligt med fondavtal www.telgeenergi.se/Privat/El/Telge-Energi-Fondavtal/ på Telge Energi. Det är meningen att de höga topparna under vintern ska bli kapade med detta avtal. Det är första året jag har en vinter med detta avtal, så vi får se hur det slår ut. De som hade förra vintern har dock varit nöjda.

Dessutom har jag köpt in mig på 16 andelar i ett av Telges kunders vindkraftverk. www.telgeenergi.se/Privat/El/Vindandelar/
    Det håller på att byggas och från och med april nästa år är det meningen att mitt elpris ska sättas till ca 20 öre för 100 kWh för varje andel jag äger. Utslaget under året med en tolftedel per månad. Kostar en del per andel, men är en bra lösning för den som vill premiera alternativa förnybara energikällor,  äga sin egen energiproduktion och ta ansvar för miljön. Samtidigt som man investerar i ägande som ger utdelning i form av lägre elpris. 
    Hur det blir med andelarnas eventuella prisutveckling står ännu skrivet i stjärnorna, men man kan sälja dem direkt till annan Telge energikund när man själv flyttar eller byter elleverantör, eller sälja tillbaks dem till Telge men då till samma pris man köpte dem för. Vet inte om de indexuppräknar värdet på andelarna. Hoppas ju att det ska bli aktuellt med någon slags börs för dessa andelar. Då blir det ju riktigt attraktivt att kunna äga dem. 

Jag har en förbrukning på ca 16500 kWh / år. Vi är en vuxen och två ungdomar - alla med datorer och barnen är ständigt uppkopplade. Håller mycket låg inomhustemperatur under vinterns kallaste dagar.

• Lufsan

Vi bytte precis, känner mig lite orolig över hur vinternsräkningar kommer se ut. Den vi fick nu var på ca1500 men det var med det fasta priset. 

En dag i sänder.
  • sissily

Jag har både fast och rörligt, fast till sista mars sen rörligt fram till nov 2012.

• Juli2010
    Tutilure skrev 2011-11-18 18:54:43 följande:
    Förvånad Vi har fast, bundet på 2 år och betalar runt 500:-/månad för en 2:a. Har E.ON.
  • Purpurbräcka

Vi har fast pris eftersom vi inte orkade sätt oss i hur rörligt pris fungerar. Vi konstaterade helt enkelt att vi utan problem hade råd med det fasta priset som erbjöds och att vi vill slippa tänka mer på det de närmsta åren.

Vi bor också i en trea och betalar ca 330kr/månad totalt för el och nätavgift. 

Svar på tråden Har ni fast eller rörligt elpris?