Minipiller eller Östrogenfritt???
Jag funderar på antingen minipiller eller östrogenfritt piller och undrar nu om någon tagit det ena eller andra och vet skillnaderna?
Jag är ute efter det som ger minst biverkningar.
Jag funderar på antingen minipiller eller östrogenfritt piller och undrar nu om någon tagit det ena eller andra och vet skillnaderna?
Jag är ute efter det som ger minst biverkningar.
Vad är östrogenfritt piller? Vad heter sorten? Det finns också många olika minipiller som har olika säkerhet och biverkningar.
Jag har fått minst biverkningar av exlutena minipiller och det har även många andra jag har pratat med.
Jag har provat exlutena, mini-pe, cerazette och ngt vanligt ppiller jag inte minns namnet på.
Jag fick cerazette då det skulle vara bra när man ammar. Kan inte rekommendera det då jag slutade efter en månad och satte in en kopparspiral.
Helt naturligt och mindre biverkningar!
Hmm förstår inte skillnaderna och varför minipiller endast är 96% säkert och östrogenfritt 99%.
Minipiller:
http://preventivmedel.nu/preventivmedel/minipiller/
Östrogenfritt:
http://preventivmedel.nu/preventivmedel/ostrogenfritt-p-piller/
Jag undrar om cerazette räknas som ett sådant östrogenfritt? Jag tror skillnaderna i varför minipiller är mindre säkert är att det bara är typ 3h glömmarginal, och att det är mer känsligt ifall man missar ett piller pga att man är magsjuk eller allergisk eller så. Jag rekommenderar iaf exlutena.
hmm ja det kan vara anledningen..cerazette är östrogenfritt piller har jag fått veta.
Men enda skillnaden mellan minipiller o östrogenfritt kanske är att östrogenfritt ska tas inom 12h o minipiller inom 3h.
Med tanke på att båda bara innehåller gulkroppshormon, vad är skillnaden? Mängden?
Minipiller är östrogenfria. Liksom p-stav, hormonspiral och p-spruta.
Cerazette är en djävligare sort av minipiller som ofta tar bort även ägglossningen.
Och många får biverkningar av.
varför inte använda en hormonfri metod i stället?
Läs inte Bayer Scherings reklam utan www.preventivmedel.com i stället.
Finns ju alternativet kopparspiral också om man vill ha ett långtidsverkande p-medel som inte kräver någon planering.
Ta säkerhetssiffrorna med en näve salt. De är inte speciellt säkra.
Lykantrophona, - självklart att p-piller hjälper mot mensvärk. Man har ju inte mens överhuvudtaget med p-piller. Utan blir fejkgravid och har en bortfallsblödning när kroppen inte får de syntetiska hormonerna. men jag håller med dig om att allt är individuellt och att fler borde välja sterilisering. I synnerhet män, eftersom vasektomi är billigare, mindre farligt och mer effektivt än kvinnlig sterilisering.
Om mini piller verkar genom att göra sekretet segt så att spermierna inte kan komma in, kan man ju lika gärna ha pessar som också stoppar spermierna, men är biverkningsfritt och enkelt att använda. Istället för att komma ihåg medicin varje dag, så gör man en insats några sekunder varannan dag. (Tar ut femcap-pessaret, sköljer av, på med gel, in igen. Går fort!)
Och själv är jag ägglossningskåt idag, hade underbart sex nyss - och beklagar alla djupt som med läkemedel tar bort den lustkänslan.
Så TS är du ute efter en preventivmetod utan biverkningar så börja med pessar. Ungefär lika effektivt som minipiller dessutom om du är noga. Ha akut-p-piller hemma så ökar du säkerheten ännu mer.
Oj, det var verkligen mini-piller dessa Exlutena!
Såå pyttesmå.... Kan de verkligen skydda??
Nu har jag läst på lite...
Lägsta hormondoserna (i gestagen) har (i den ordningen):
Mirena Hormonspiral
Exlutena minipiller
Mi-Pe minipiller
Cerazette gestagen-piller
Nexplanon p-stav
Depo-provera p-spruta
Mirena, Exlutena och Mini-Pe är låg dos gestagen.
Cerazette och Nexplanon är medeldos.
Depo provera är hög dos.
Mår man bra på Cerazette så funkar det troligen lika med Nexplanon p-stav och tvärtom...
Går det bra med Mini-pe eller Exlutena så bör det också gå bra med Mirena hormonspiral.