• Anonym (Piller)

Minipiller eller Östrogenfritt???

Jag funderar på antingen minipiller eller östrogenfritt piller och undrar nu om någon tagit det ena eller andra och vet skillnaderna?

Jag är ute efter det som ger minst biverkningar. 

• Svar på tråden Minipiller eller Östrogenfritt???
  • Neko

Vad är östrogenfritt piller? Vad heter sorten? Det finns också många olika minipiller som har olika säkerhet och biverkningar.

Jag har fått minst biverkningar av exlutena minipiller och det har även många andra jag har pratat med.

Jag har provat exlutena, mini-pe, cerazette och ngt vanligt ppiller jag inte minns namnet på.

• Bebis i Dec 2010

Jag fick cerazette då det skulle vara bra när man ammar. Kan inte rekommendera det då jag slutade efter en månad och satte in en kopparspiral.
    Helt naturligt och mindre biverkningar!

• Anonym (Piller)
    Bebis i Dec 2010 skrev 2011-11-18 20:23:50 följande:
    Jag fick cerazette då det skulle vara bra när man ammar. Kan inte rekommendera det då jag slutade efter en månad och satte in en kopparspiral.
    Helt naturligt och mindre biverkningar!

Med kopparspiral har jag hört att många får mer blödningar o mer värk...jag har redan otroligt ont o blödningar så mer vill jag inte ha. :(
  • Neko

Jag undrar om cerazette räknas som ett sådant östrogenfritt? Jag tror skillnaderna i varför minipiller är mindre säkert är att det bara är typ 3h glömmarginal, och att det är mer känsligt ifall man missar ett piller pga att man är magsjuk eller allergisk eller så. Jag rekommenderar iaf exlutena.

• Anonym (Piller)

hmm ja det kan vara anledningen..cerazette är östrogenfritt piller har jag fått veta.
    Men enda skillnaden mellan minipiller o östrogenfritt kanske är att östrogenfritt ska tas inom 12h o minipiller inom 3h.    

• Anonym (Hormoner)

Minipiller är östrogenfria. Liksom p-stav, hormonspiral och p-spruta.
    Cerazette är en djävligare sort av minipiller som ofta tar bort även ägglossningen. 
    Och många får biverkningar av.
    varför inte använda en hormonfri metod i stället?
    Läs inte Bayer Scherings reklam utan www.preventivmedel.com  i stället.

• lykantrophona
    Anonym (Hormoner) skrev 2011-11-20 12:16:51 följande:
    Minipiller är östrogenfria. Liksom p-stav, hormonspiral och p-spruta.
    Cerazette är en djävligare sort av minipiller som ofta tar bort även ägglossningen. 
    Och många får biverkningar av.
    varför inte använda en hormonfri metod i stället?
    Läs inte Bayer Scherings reklam utan www.preventivmedel.com  i stället.
    Personligen tycker jag om hormonella p-medel. Hjälper mot mensvärk och acne, och under de år jag ätit p-piller (då Yasmin) så fick jag inga biverkningar.

För mig, som haft svår mensvärk, är exempelvis spiral inte ett alternativ. Men när det gäller preventivmedel så är det ju alltid individuellt vad som funkar bäst. Själv önskar jag att fler som ändå inte planerar att skaffa fler barn skulle våga sterilisera sig, för då snackar vi om en säker metod! Men jag är bara 22 och har inga barn, och då känns det lite för tidigt att ta ett sådant beslut ...
  • Två döttrar och en son
    Anonym (Piller) skrev 2011-11-18 20:10:07 följande:
    Jag funderar på antingen minipiller eller östrogenfritt piller och undrar nu om någon tagit det ena eller andra och vet skillnaderna?

Jag är ute efter det som ger minst biverkningar. 

Alla sk. minipiller är utan östrogen.  
    Och det är Mini-Pe, Exklutena och Cerazette som finns på den svenska marknaden.
    De två förstnämnda har en glömskemarginal på 3 timmar och den sistnämnda på 12 timmar. 
    De förstnämnda verkar i huvudsak genom att ge för tjockt sekret för spermierna att komma igenom, men hämmar också ägglossningen hos hälften av kvinnorna.
    Den sistnända hämmar i regel alltid ägglossningen.  

Sen finns och P-stav med enbart gestagen (utan östrogen) som verkar i tre år.
    Hormon-spiral som verkar i fem år och injektion med gestagen som verkar i minst 3 mån.
  • Två döttrar och en son
    lykantrophona skrev 2011-11-20 01:08:31 följande:
    Med tanke på att båda bara innehåller gulkroppshormon, vad är skillnaden? Mängden?

Skillnaden är att Cerazette effektivare hämmar ägglossningen.
    Mini-pe och Exklutena hämmar den endast hos hälften av användarna. Men gör sekretet för tjockt för spermierna att simma i.
    Sen så har Mini och Exkl endast en marginal på tre tim att ta tabletten på varje dag. Går det längre tid så minskar säkerheten.
    Cera har 12 tim marginal.

Jag har endast erfarenhet av Cerazette (tagit 2 ggr) och jag mådde inte så bra av dem = deppig + att jag börjat blöda efter ca tre veckor och sedan blödit lite varje dag i 1-2 mån tills jag inte orkat med det längre utan slutat.....
    Nu vill jag prova Mini-Pe eller Exklutena. 
  • Två döttrar och en son
    Neko skrev 2011-11-18 20:16:47 följande:
    Vad är östrogenfritt piller? Vad heter sorten? Det finns också många olika minipiller som har olika säkerhet och biverkningar.

Jag har fått minst biverkningar av exlutena minipiller och det har även många andra jag har pratat med.

Jag har provat exlutena, mini-pe, cerazette och ngt vanligt ppiller jag inte minns namnet på.

På vilket sätt hade du mindre biverkningar av Exklutena än av Mini-Pe?
  • Två döttrar och en son

Finns ju alternativet kopparspiral också om man vill ha ett långtidsverkande p-medel som inte kräver någon planering.

• Neko
    Två döttrar och en son skrev 2011-11-20 13:53:39 följande:
    På vilket sätt hade du mindre biverkningar av Exklutena än av Mini-Pe?
    Exlutena hade jag inga biverkningar av alls, jag hade mens som vanligt. Med mini-pe så hade jag mellanblödningar typ hela tiden och blev väldigt ego. Med cerazette så hade jag mellanblödningar plus hemska ägglossningar och med vanliga ppiller så hade jag graviditetsillamående konstant.

Iofs blev jag gravid med mini-pe, cerazette och exlutena... så jag tror inte att hormonella preventivmedel passar för mej. Men det är hemskt individuellt. De som 'kändes' bäst i kroppen var exlutena, då kändes det inte som någon speciellt att ta pillrena. Med de andra så kändes det väldigt motigt på något sätt, som att de var dåliga för min kropp.

Så är du en sådan som tål hormoner i låg dos och inte är överfertil så rekommenderar jag exlutena =) Då jag valde dem hade jag kollat runt på internet jättelänge och jämfört för att hitta de som hade minst biverkningar av alla piller.
  • Anonym (Hormoner)

Ta säkerhetssiffrorna med en näve salt. De är inte speciellt säkra.
    Lykantrophona, - självklart att p-piller hjälper mot mensvärk. Man har ju inte mens överhuvudtaget med p-piller. Utan blir fejkgravid och har en bortfallsblödning när kroppen inte får de syntetiska hormonerna. men jag håller med dig om att allt är individuellt och att fler borde välja sterilisering. I synnerhet män, eftersom vasektomi är billigare, mindre farligt och mer effektivt än kvinnlig sterilisering. 

Om mini piller verkar genom att göra sekretet segt så att spermierna inte kan komma in, kan man ju lika gärna ha pessar som också stoppar spermierna, men är biverkningsfritt och enkelt att använda. Istället för att komma ihåg medicin varje dag, så gör man en insats några sekunder varannan dag. (Tar ut femcap-pessaret, sköljer av, på med gel, in igen. Går fort!)
    Och själv är jag ägglossningskåt idag, hade underbart sex nyss - och beklagar alla djupt som med läkemedel tar bort den lustkänslan. 
    Så TS är du ute efter en preventivmetod utan biverkningar så börja med pessar. Ungefär lika effektivt som minipiller dessutom om du är noga. Ha akut-p-piller hemma så ökar du säkerheten ännu mer. 

• Två döttrar och en son
    Anonym (Hormoner) skrev 2011-11-21 09:48:49 följande:
    Ta säkerhetssiffrorna med en näve salt. De är inte speciellt säkra.
    Lykantrophona, - självklart att p-piller hjälper mot mensvärk. Man har ju inte mens överhuvudtaget med p-piller. Utan blir fejkgravid och har en bortfallsblödning när kroppen inte får de syntetiska hormonerna. men jag håller med dig om att allt är individuellt och att fler borde välja sterilisering. I synnerhet män, eftersom vasektomi är billigare, mindre farligt och mer effektivt än kvinnlig sterilisering. 

Om mini piller verkar genom att göra sekretet segt så att spermierna inte kan komma in, kan man ju lika gärna ha pessar som också stoppar spermierna, men är biverkningsfritt och enkelt att använda. Istället för att komma ihåg medicin varje dag, så gör man en insats några sekunder varannan dag. (Tar ut femcap-pessaret, sköljer av, på med gel, in igen. Går fort!)
    Och själv är jag ägglossningskåt idag, hade underbart sex nyss - och beklagar alla djupt som med läkemedel tar bort den lustkänslan. 
    Så TS är du ute efter en preventivmetod utan biverkningar så börja med pessar. Ungefär lika effektivt som minipiller dessutom om du är noga. Ha akut-p-piller hemma så ökar du säkerheten ännu mer. 

Jag har också pessar. Men ett vanligt Milex.
    Har funkat väldigt bra och dessutom anv som mensskydd! Glad

Men eftersom det har blivit bortglömt flera ggr nu pga oregelbundet samliv... ammar också.... så vågar jag inte lita på att vi ska lyckas undvika en oplanerad graviditet....Obestämd   
    För har bestämt nu att det räcker med barn.

Visst kan man ha pessaret inne hela tiden - men det känns inte riktigt okej för mig nu, när jag ammar och inte har regelbunden ägglossning så vet jag inte när jag eg behöver ha skydd och med ett sällan och oregelbundet samliv så känns det konstigt att ha ett pessar instoppat hela tiden sas bara just in case, och jag lär nog glömma bort att a ut det och rengöra tom......
    Iåförsig så känns det ju "onödigt" att ta gestagen-piller varje dag också när man har sex sällan, men på nåt sätt vill jag ha det så enkelt och bekvämt som möjligt och samtidigt ett högt skydd. Men eftersom jag mått dåligt och fått blödningar hela tiden med Cerazette så tror jag eg inte att det kommer funka med andra gestagen--metoder heller... men bör väl iaf prova fler innan jag kan avgöra det!

Sen, när vi avslutat amningen helt och vanliga cykler återkommer, då blir det nog pessar med spermiedödande igen när jag vet att jag har fertila dagar.
  • Två döttrar och en son
    Neko skrev 2011-11-20 21:24:07 följande:
    Exlutena hade jag inga biverkningar av alls, jag hade mens som vanligt. Med mini-pe så hade jag mellanblödningar typ hela tiden och blev väldigt ego. Med cerazette så hade jag mellanblödningar plus hemska ägglossningar och med vanliga ppiller så hade jag graviditetsillamående konstant.

Iofs blev jag gravid med mini-pe, cerazette och exlutena... så jag tror inte att hormonella preventivmedel passar för mej. Men det är hemskt individuellt. De som 'kändes' bäst i kroppen var exlutena, då kändes det inte som någon speciellt att ta pillrena. Med de andra så kändes det väldigt motigt på något sätt, som att de var dåliga för min kropp.

Så är du en sådan som tål hormoner i låg dos och inte är överfertil så rekommenderar jag exlutena =) Då jag valde dem hade jag kollat runt på internet jättelänge och jämfört för att hitta de som hade minst biverkningar av alla piller.

Åh hoppas att jag också får må bra med Exklutena! Drömmer
    Har fått dem utskrivna idag.

Så du fick alltså blödning var 4.e vecka med dem?
    Då kanske du hade ägglossning också...?

Hade du ägglossning när du tog Cerazette?? Förvånad
    De ska ju stoppa ägglossningen hos 9 av10 typ.

Överfertil är jag nog inte i och med att jag fortf ammar en hel del, är över 30 och har sex sällan...Skrattande
    Men BM sa att jag inte skulle räkna med att ha fullt skydd de första 14 dagarna.

• Två döttrar och en son

Oj, det var verkligen mini-piller dessa Exlutena! Förvånad
    Såå pyttesmå....  Kan de verkligen skydda?? Tungan ute

• Två döttrar och en son

Nu har jag läst på lite...

Lägsta hormondoserna (i gestagen) har (i den ordningen):

Mirena Hormonspiral

Exlutena minipiller

Mi-Pe minipiller

Cerazette gestagen-piller

Nexplanon p-stav

Depo-provera p-spruta

Mirena, Exlutena och Mini-Pe är låg dos gestagen.
    Cerazette och Nexplanon är medeldos.
    Depo provera är hög dos.

Mår man bra på Cerazette så funkar det troligen lika med Nexplanon p-stav och tvärtom...

Går det bra med Mini-pe eller Exlutena så bör det också gå bra med Mirena hormonspiral.    

• Neko
    Två döttrar och en son skrev 2011-11-21 13:44:49 följande:
    Åh hoppas att jag också får må bra med Exklutena! Drömmer
    Har fått dem utskrivna idag.

Så du fick alltså blödning var 4.e vecka med dem?
    Då kanske du hade ägglossning också...?

Hade du ägglossning när du tog Cerazette?? Förvånad
    De ska ju stoppa ägglossningen hos 9 av10 typ.

Överfertil är jag nog inte i och med att jag fortf ammar en hel del, är över 30 och har sex sällan...Skrattande
    Men BM sa att jag inte skulle räkna med att ha fullt skydd de första 14 dagarna.
     Hoppas att de fungerar bra för dej! =)
    Ja, det hade jag, den var dock bara ca 3 dagar och min mens är i vanliga fall 6-7 dagar. Jag måste ju ha haft ägglossning eftersom jag blev gravid =S Och även med cerazette. Jag hade sex en gång (!) under tiden jag åt cerazette (typ 4 månader totalt) och blev gravid då. Jag måste nästan vara överfertil eller ha extrem otur. Dessutom hade jag räknat ut att det var en 'säker period' då baserat på den mens jag hade när jag åt cerazette.

Jag är också över 30 och har sex sällan ;) Var dock några år yngre under cerazettetiden men har varit över 30 med exlutena.
Svar på tråden Minipiller eller Östrogenfritt???