• grodanbollll

Ikea´s Ektorp soffa!!!!!!

Undrar om Ikea´s Ektorp soffa är nåt att ha???
    Blir den nedsutten fort?
    Har Ikea´s Karlstad just nu men vill ha nåt lite mer "hemtrevligt/mysigt".
    Nån som har nåt annat soff förslag?????

• Svar på tråden Ikea´s Ektorp soffa!!!!!!
  • dogcatbird

Jag formligen äälskar min Ektorp. Det är ju en soffa med ordentliga armstöd. Annars ska det ju vara armstödsfritt nuförtiden :-O 

Jag har haft turen att få den gamla med svart skinn och den är riktigt bra och snygg. 

• Babyystar

Vi har en som vi haft i över 2 år, den är inte ett dugg nedsutten och såå himla skön.. och snygg!

• idis78

Vi har haft vår i 5 år och den håller än! Bästa soffan jag har haft.

• Jaylene

Vi har Ektorp bäddsoffa son gästsäng. Tycker att den är riktigt skön att ligga i också, bortsett från att sitta i .

• clin

Har haft min i 10 år, bara man byter plats på kuddar en gång varannan vacka så håller den formen perfekt!

• Softyy

Den är skön men man måste tänka på att flytta runt kuddarna men jämna mellanrum.
    Jag blev dock besviken på vår soffa då vi köpte den nyligen för att våran gamla Ikea soffa hade gjort sitt och vi valde denna pga den gamla reklamen när dom byter klädsel hela tiden och tvättar klädseln i tvättmaskinen.
    Jättebra att kunna tvätta själv när det behövs när man har en grisig 3-åring här hemma!
    Men den går inte att tvätta i maskin det är enbart kemtvätt som gäller enligt tvättråden!!!!
    Och när vi hade köpt soffan och sattes oss i hörnet (vi har en hörnsoffa) för första gången så "sjönk" sittkudden ner och ser helt nersutten ut fast den inte är det. Vi har fortfarande inte suttit mer i hörnet just pga av detta men den kudden är fortfarande inte lika bullig som dom andra så det är lite nivåskillnad i soffan!!

Innan denna soffa så tror jag vi hade två ektorps soffor (3+2) i skinn (kommer inte ihåg om den hette ektorp på den tiden men dom ser likadana ut) som vi hade i 10 års tid utan att den blev nersutten.
    VI byte för att klädsel inte höll längre (kattklor bl.a)

• Lizz

Aldrig haft en men tycker de ser "billiga och risiga ut";(

• Smulan87

Jag har haft min vita i tre år och ALLA som kommer hit ÄLSKAR min soffa. Den är jätteskön! Men vit klädsel är inte det bästa haha, men det är dyrt att köpa ny, men soffan i sig, är STÖrTSKÖN!

• misplacedname

Angående klädseln så är de flesta alternativ såna som går att tvätta hemma, bara ett fåtal är märkta med kemtvätt (men enligt en annan tråd här i forumet gick de också bra att tvätta hemma).

• Cannelle

Vi har den också som bäddsoffa, har nog haft den i 6 år, den är jättenedsutten. Dessutom har alla små "dun" som är inne i kuddarna försvunnit. (men där kanske vi bara hade otur för min svärmor har inte alls haft det problemet) 

Vi letar nu efter en ny soffa och ska definitivt inte köpa IKEA.... 

• k girl

När det gäller Ektorp så gjorde de om soffan lite för ett par år sedan så att den skulle rymmas i "platta paket". Min syster har en gammal Ektorp och jag upplever att både sitt- och ryggkuddarna är betydligt mjukare i vår soffa. Men vi är nöjda, de är väldigt sköna att sitta i i alla fall. Vi köpte Ektorp för att den är billig och för att ha någonting att slita på medans vi har småbarn.

• Deiia

Nej,  jag tycker inte dom är nått att ha. Köpte tyvärr en 3-sits och två fåtöljer för ett år sedan. Klädseln köpte jag på Bemz. Sofforna är av den nya typen som bara har poyesterfyllning. Soffan är väldigt nedsutten redan och dynorna har "fallit" ihop. Tyget från Bemz är jag dock väldigt nöjd med - utan det (med ett sladdrigt Ikeatyg) hade den sett ut som en skräphög..

Den gamla typen av Ektorp, med fjädrar i stoppningen, var mycket bättre och höll formen bra.  Även själva underredet verkade stabilare.

Så snart vi har råd så åker den ut! Synd. för jag tycker att det är en klassisk modell som håller.    

• grodanbollll

Tack för alla era svar!
    Tror nog att vi gör ett försök i alla fall..... :)
    Men det får nog bli en soffa från Blocket för tillfället.
    Ska man helst leta efter den gamla varianten då????

• Twilight

Jag har den gamla varianten och älskar den! Den är otroligt skön att sitta i (och att lätt att somna i )
    Håller med om att man bör byta plats på ryggstödskuddarna med jämna mellanrum. Min ser som ny ut (Köpt 2007) 

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Sommarpresent

Köpte min hörnsoffa 2004 och den är nästan som ny! Vit klädsel går bra att ha med två småbarn, bara att köra i 40 grader.

Svar på tråden Ikea´s Ektorp soffa!!!!!!