• Anonym

Vi har skadedjur i köket och sambon vill "fixa själv" istället för att ringa anticimex... hur gör man?!

Vi har haft äckliga små insekter i köket ett tag nu. Vet inte vad det är, det började med att vi hittade några i ett nyöppnat mjölpaket som jag slängde på en gång, men nu är de överallt, i alla skåp och i skafferiet :( När man tar ut kastruller som man använt dagen innan kan det ligga 7-8 insekter i... Hittade döda insekter i maten idag så jag fick slänga allt. Nu räcker det!! Jag vill att vi tar kontakt med bostadsrättsföreningen för att kolla vad de har för avtal med t ex anticimex, men sambon ska minsann fixa det själv trots att han inte vet vad det är för insekter och han har aldrig gjort något sånt här förut. Han tycker att det blir så omständigt att kontakta anticimex, vi kommer inte ha tillgång till köket "på länge" (vad han nu menar med länge) och måste vara hos hans föräldrar under tiden (vilket vore helt ok för mig, de har extra rum till oss och allt!), så hans plan är att ta ut allt i köket och spraya med en giftspray för "silverfiskar och andra kräldjur" som han köpt på Lidl. Men den sprayen är ju giftig, är det smart att spraya skåp och skafferi och allt med den? :( Om det INTE lyckas måste vi ju ÄNDÅ ta kontakt med anticimex och då tar det bara ÄNNU längre tid. Känns som att det är större chans att DE får bort djuren på första försöket, de vet ju vad de håller på med. Men nej, sambon ska absolut inte be om hjälp. SUCK.

Är det någon som vet om det är någon idé att spraya på skadedjur som man inte ens vet vad det är? Är det stor sannolikhet att de faktiskt försvinner? Eller är det bäst att göra som jag vill och kontakta någon som vet hur man verkligen gör?! Jag är gravid och sängliggande och vill bara få bort skiten.. orkar inte hjälpa honom hur mycket som helst, och vill helst inte behöva andas in en massa giftig spray heller..

Råd? :(

• Svar på tråden Vi har skadedjur i köket och sambon vill "fixa själv" istället för att ringa anticimex... hur gör man?!
  • bouncer

Ring ert försäkringsbolag direkt! Allt sånt där går på försäkringen!

• Anonym

Hemförsäkringen eller? =/ Känns som att jag borde ha bättre koll på sånt här. Aldrig haft skadedjur förut, vi flyttade från hans föräldrar till egen lägenhet för 3 år sen..

• bouncer
    Anonym skrev 2011-11-18 22:46:21 följande:
    Hemförsäkringen eller? =/ Känns som att jag borde ha bättre koll på sånt här. Aldrig haft skadedjur förut, vi flyttade från hans föräldrar till egen lägenhet för 3 år sen..
    Yepp!
  • Anonym

kolla på anticimex hemsida, där finns beskrivning av olika skadedjur.

• Anonym

Stå du på dig! Det är verkligen jobbigt med såna där hemma-fixar-snubbar som tror sig klara precis allt själva.

• Anonym
    bouncer skrev 2011-11-18 22:47:40 följande:
    Yepp!
    Bra, då ska jag försöka övertala sambon.. vill inte att han ska hålla på och experimentera själv när jag är gravid och vi har ett barn hemma redan. På sprayen han vill använda står det att den är giftig och man måste vädra hela rummet i minst 15 minuter innan man ens ska gå in dit. Och så en varning för barn och känsliga personer.. känns inte så bra då, man hoppas ju att de som JOBBAR med sånt här vet hur man gör på bästa sätt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-18 22:49:19 följande:
    Stå du på dig! Det är verkligen jobbigt med såna där hemma-fixar-snubbar som tror sig klara precis allt själva.
    Det löjliga är ju att han krånglar till det för sig själv bara för att han inte vågar be om hjälp, men det skulle han ju aldrig erkänna ens för sig själv :P
  • p0o

Att spraya ner hela köket med hans flaska från Lidl är nog ingen bra ide, spec inte när du är gravid!
    Hade mjölbaggar i mitt kök och anticimex var här... Poff så var dom borta! Dom vet vad dom gör o vad dom sprayar... De vet inte din sambo...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-11-18 22:49:13 följande:
    kolla på anticimex hemsida, där finns beskrivning av olika skadedjur.
    Jag såg det men vi (sambon och jag) kommer inte överens.. de är så små att man inte riktigt ser hur de ser ut. Jag tycker mig se vingar men de gör inte han. Men jag får väl skärpa till mig och kolla lite närmare nästa gång jag hittar en.. usch :(
  • Anonym
    p0o skrev 2011-11-18 22:51:23 följande:
    Att spraya ner hela köket med hans flaska från Lidl är nog ingen bra ide, spec inte när du är gravid!
    Hade mjölbaggar i mitt kök och anticimex var här... Poff så var dom borta! Dom vet vad dom gör o vad dom sprayar... De vet inte din sambo...
    Nej, jag håller med! Men när jag sa det sa han "men vad tror du de använder för sprayer, såna som INTE är giftiga eller??" Men de vet ju åtminstone vad de håller på med :( Hade det varit ett annat rum är det en annan sak, men skåpen i köket där vi har all mat, kastruller, tallrikar, glas, bestick osv. Det ÄTER man ju med sen. Och som du säger, jag är gravid och vi har redan ett barn hemma. Vill inte att han ska göra något dumt nu.. Fick ni betala något för anticimex? Tog det lång tid för dem att ta bort mjölbaggarna?
  • p0o

Han låter som min pappa, jag kan jag kan!!;)
    Han var i Lght i tio min och vi fick inte vara hemma på ett dygn. Ingen kostnad för oss då vi bor i hyres.

• Anonym
    p0o skrev 2011-11-18 22:56:42 följande:
    Han låter som min pappa, jag kan jag kan!!;)
    Han var i Lght i tio min och vi fick inte vara hemma på ett dygn. Ingen kostnad för oss då vi bor i hyres.
    Nej, det är det som är nackdelen med bostadsrätt. Men ett dygn är ju ingenting, om han ska fixa själv och SEN behöva ringa anticimex ändå så kommer det ju ta betydligt längre tid än det haha. Men nu är det ju helg så vi lär ju få vänta :( Jag vill inte gå in i det där äckliga köket mer.. tänk att hitta 7-8 döda insekter i maten precis innan man ska äta :(
  • MoS2011

Ring Anticimex, det är inte det minsta omständigt och det är Max 24 timmar innan ni får vistas där igen, beror på allergier, ev graviditet eller om man har småbarn. Tro mig, vill ni bli av med dem så är det nog det som gäller. Svårt att lyckas själv när de spridit sig så. Ps. Har jobbat på AX så jag vet :)

• Anonym
    MoS2011 skrev 2011-11-18 23:00:38 följande:
    Ring Anticimex, det är inte det minsta omständigt och det är Max 24 timmar innan ni får vistas där igen, beror på allergier, ev graviditet eller om man har småbarn. Tro mig, vill ni bli av med dem så är det nog det som gäller. Svårt att lyckas själv när de spridit sig så. Ps. Har jobbat på AX så jag vet :)
    Åh du är underbar, visade sambon ditt svar och han sa "jaha då får vi väl höra med föreningen då"! YES! :P Tack!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-18 23:02:55 följande:
    Åh du är underbar, visade sambon ditt svar och han sa "jaha då får vi väl höra med föreningen då"! YES! :P Tack!!
    Kan du inte visa honom mitt svar oxå?Flört
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-18 23:06:25 följande:
    Kan du inte visa honom mitt svar oxå?Flört
    Eeeeh jaaadu.. jag sa ju inte riktigt vad jag hade skrivit om HONOM i tråden haha :D Sa bara att jag skrivit att vi har skadedjur och frågat om tips... ;) Men JAG fick mig ett gott skratt i alla fall haha, så tack! :P
  • mmn1
    Anonym skrev 2011-11-18 22:54:01 följande:
    Nej, jag håller med! Men när jag sa det sa han "men vad tror du de använder för sprayer, såna som INTE är giftiga eller??" Men de vet ju åtminstone vad de håller på med :( Hade det varit ett annat rum är det en annan sak, men skåpen i köket där vi har all mat, kastruller, tallrikar, glas, bestick osv. Det ÄTER man ju med sen. Och som du säger, jag är gravid och vi har redan ett barn hemma. Vill inte att han ska göra något dumt nu.. Fick ni betala något för anticimex? Tog det lång tid för dem att ta bort mjölbaggarna?
    Vi hade anticimex här förra sommaren då vi hade ett getingbo under takpannorna. De kom inom ett par dagar och vi behövde inte betala någonting då det ingick i vår hemförsäkring. Vet tyvärr inte hur dem gör när man har mjölbaggar, men det kan de säkert svara på om du ringer anticimex. Kolla även upp vad som gäller i er hemförsäkring, står det inte i försäkringsvillkoren är det bästa att ringa försäkringsbolaget så får du korrekt svar direkt. Om hemförsäkringen ger gratis skadedjurs sanering, varför tänker man då ens tanken att göra det själv? Nä be din sambo att svälja sin stolthet och låt någon som vet vad h*n gör sköta detta. Med en gravid kvinna och barn i huset bör man inte spreja massa farligt medel.

Jag har skumläst tråden och har missat ifall ni redan gjort detta. Jag rekommenderar er att kasta alla torrvaror, och då menar jag precis ALLA torrvaror. Inte speciellt roligt men det går tyvärr inte att bara kasta de man ser är utsatta för då är risken att de finns någon kvar som man inte ser och då försvinner de aldrig. Töm och torka ut alla skåpen och hjälper inte det så ta dit anticimex för att bekämpa dem.
  • The Doctor

Ni skall absolut inte göra det själva, helst med tanke på att du är gravid samt att ni har barn. Vi har kackerlackor i huset och Anticimex har inte sprutat gift alls utan ställt ut fällor samt lagt ut lite förgiftad mat till dem, de kanske gör samma sak med era insekter? Jag kan i alla fall inte tänka mig att de sprayar så pass att man måste fly hemmet under flera dagar.

Tips - påsa in mjöl etc ett tag. Faktum är att vi inte har hittat en enda kackerlacka i skafferiet för de hittar ingen mat där. Vi köper endast ekologiskt mjöl och fick väldigt mycket baggar för en tid sedan i en av förpackningarna, men sedan vi började påsa dem efter inköp så är det sällan de hittar hit.

Svar på tråden Vi har skadedjur i köket och sambon vill "fixa själv" istället för att ringa anticimex... hur gör man?!