• Anonym (blåtass)

Min tå har blivit blå!

Inser att fredagkväll klockan ha´lv elva inte är optimal tid att fråga, men hoppas nån har nåt att bidra med. Sedan  ganska länge, mínst två veckor men kanske också fyra-fem (?) har tån bredvid stortån på vänsterfoten kliat lite uppe på. Inte i förbindelse med nageln men mitt på där tån böjs. Först bara lite sporadiskt kli och så lite mer frekvent och lite obehag och så började tån bli lite röd och har varit ett par dagar.
    Men nu när jag tog av strumpan är tån blå på mitten och illröd runt.

Den gör inte ont men det kliar/sticker/prickar lite obehagligt.

Vad fan det vara? Ska jag göra något med det. eller fortsätta ignorera?

Hjälp?

• Svar på tråden Min tå har blivit blå!
  • Anonym (läkarstudent)

Jag tycker faktiskt att du ska åka och visa upp det akut. Senast imorgon bitti.

• Anonym (hmmm)

jaadu...har du ngt sår,eller har du haft det på tån nyligen?
    blodförgiftning kan se ut så som du beskriver...ser du ngn rand upp på foten..?

• Anonym (blåtass)

Huff...

Har funderat på om jag kanske lyckats få nån liten microskopisk glasbit i huden, uppe på tån på nåt vis. Men jag har inte sett något, kan inte minnas att ha haft något sår eller skav heller. Jag har verkligen inte koll på länge det har varit nåt knas, jag har ju bara kliat och sen glömt det.

Men nu är den ärligt talat jävligt ful och konstig. Ingen rand så vitt jag kan se. Inte direkt svullen heller, inte ont att trycka på (men all kontakt är lite obehaglig och triggar kli). Konstigt är det..
    Men jag känner verkligen inte att jag kan/vågar gå till en läkare och säga "Hej, min tå är ful och kliar!" Snacka om resursslöseri!

• Anonym (hmmm)

men om den är blå och ilsket röd,så ÄR det ju ngt knas,så masa dig till farbror doktorn så dom får kika på den! Resursslöseri,det är såna som går till läkaren och vill ha pennicilin för lite täppt näsa..typ.

du inbillar dig ju inte,right?

• Scream2

Det borde finnas nån jouröppen vårdcentral el liknande inrättning i din närhet imorgon.
    Får du feber kan du ju alltid ringa 1177. 

• Anonym

Tyvärr, du måste nog åka till doktorn idag lördag, låter konstigt att den är blå och kliar. Det kanske kan vara början till gangrän (kallbrand) men kolla det med ett proffs vilket du gör på akutmottagningen eller via 1177 som ovanstående skrev.

Svar på tråden Min tå har blivit blå!