• Anonym (överkänslig?)

Hur mycket alkohol dricker ni hemma per helg?

Jag och min sambo har olika syn på det här med alkohol intag på helgerna. Han tycker att det är helt okej att dricka 8 stora stark öl per helg kan säker bli någon mer när jag har gått och lagt mig. Själv tycker jag inte man behöver dricka så mycket VARJE helg. Hur ser det ut hos er andra? ska tillägga att vi har 2 barn en på 2 år och en på 8 mån.

• Svar på tråden Hur mycket alkohol dricker ni hemma per helg?
  • Breakdown

Här dricks det inte alls regelbundet, kanske en gång i månaden och då dricker jag ca 4-5 cider och sambon dricker ca 6-7 öl. Jag är 21 och sambon 31, varannan vecka-bonusson 6 år + 2 hundar.

Jag ser inte alls meningen med att dricka mycket och ofta. Dricker hellre ett glas coca-cola än alkohol! ;)

• Anonym

8 stora låter inte så värst mycket, här går det 9-12 extra starka i regel varje helg, aldrig mer ibland mindre.
    Ibland röks det till ibland inte.

Min uppfattning är att det är inte mängden eller sorten som är avgörande utan hur man blir som följd av konsumtionen.
    Blir man odräglig, gaggig eller aggressiv så är det för mycket.

• Den allsmäktige

Jag dricker kanske 2-4 ggr/år.

• Anonym

1 flaska vin, lite whisky eller konjak samt några öl är konsumtionen här och då dricker inte jag någonting. Jag tycker det är för mycket men inte han jag bor med, han tycker det är helt normalt. Men hans pappa är alkis och tyckt att sprit är ett av livets nödvändigaste innehåll.

• MattiasFru

vi dricker några enstaka gånger per år. 2-3 kanske, men då blir det ju oftast lite mer. 

• Runguska

Vi dricker ingenting. Ett par öl har vi stående ifall vi får besök, men ja det är nog bäst jag kontrollerar bäst före-datumet på dessa

• Anonym (inte så mkt)

här dricks det ganska sällan. Min man tar gärna en öl på fre och lö men sällan mer än en till maten eller så, kanske en till om det är typ fotboll på tv :)
    Själv dricker jag gärna ett glas vin men absolut max 2! Tar jag mer än två känner jag att jag börjar bli berusad och sitter vi bara hemma med familjen en lördag så är det inte mitt syfte att "festa" utan bara ta lite för att det gott, typ till maten eller till en dessert.  (detta händer alltså inte varje helg utan bara emellanåt)

Är vi på fest kanske jag dricker mer men är väldigt försiktig med det för jag blir lätt bakfull och pallar inte med att ligga halva söndagen sen bara för att jag tog ett glas för mycket, det är INTE värt det för mig iaf.

Om folk dricker hemma varenda helg och blir lite lätt "smålulliga" så räknar iaf jag in det i begreppet smygalkoholism och det finns nog väldigt många som hamnar i den kategorin utan att veta om det själva.

• emeand88

här dricks det inget hemma längre.
    håller med tidigare skrivare med att antalet eller styrkan inte spelar så stor roll, utan att hur man blir i beteendet och hur man kan hantera alkoholen.

• sollan

Själv dricker jag väldigt väldigt sällan alkohol. På sin höjd ett par cider/år.

Sambon dricker väldigt sällan han ochså, blir kanske 5 öl varannan månad =)

Simon 970118 & Nikodemus 091010<3
  • Anonym

Om vi bara ska vara hemma och inte gå ut (som jag kanske gör 3ggr/år) då dricker vi ingenting.
    Jag ser inte nöjet med att sitta hemma och dricka. Tycker inte ens att det är så gott.
    Har nog blivit gammal (fast jag bara är 28) men jag tar hellre en god kopp te än dricker en cider/glas vin.  

Svar på tråden Hur mycket alkohol dricker ni hemma per helg?