• Anonym (Boll i rullning)

Kostnad för läkarintyg?

Oj vad svårt det var att hitta en läkare som skriver intyg - båda de som gjorde det åt mig förra gången tar inte emot patienter för friskintyg längre.

Nu har jag hittat en som kan hjälpa mig men som tar 1750 kronor och det tycker jag var väldigt dyrt!

Ha för mig att jag betalade runt 1000 förra gången men det har ju i och för sig gått några år.

(inte särskilt smidigt på det här stället heller då man får ta blodprovet på ett annat ställe och alltså måste ta ledigt från jobbet två gånger)

Vad har ni andra betalat?

• Svar på tråden Kostnad för läkarintyg?
  • Anonym

Kan man ínte bara gå till en vanlig läkare? Eller vad menas med friskintyg?? Vad ska du med det till?

• Anonym (Boll i rullning)

Man behöver ett intyg på att man är frisk för att få medgivande att adoptera.

Och nej, på de flesta orter så ställer inte vårdcentralerna upp på det (och gör de det så skulle jag tro att det kostar där med - det handlar ju inte om sjukvård utan jag vill ha en undersökning gjord och en ifylld blankett från socialstyrelsen som intygar att jag är frisk)

• Bitteli

Läkarintyget för mig och min man kostade 1500kr för oss båda. Vi gjorde det förra året. Är det 1750kr/person?

• Anonym

375 per person tog vår vårdcentral, en privat sådan.

• Tellus1977

Vid första adoptionen betalade vi 500 kr per gång (hemutredning + landansökan), minns inte om det var per person eller totalt.
    Denna gång hade vi bråttom och var tvungen att få provsvaren snabbt vilket innebär skitdyra avgifter rent ut sagt, ca 6-7.000 kr totalt Förvånad för två personer som undersöktes två gånger, trots att det var kort tid mellan undersökningarna. Det var bara HIV-test, längd och vikt de kopierade från första omgången och gjorde om alla andra kontroller och prover.
    Hade vi inte haft så bråttom denna gång hade jag gjort allt för att kunna få ner kostnaden. Stället där vi undersöktes vid första adoptionen hade tyvärr semesterstängt denna gång.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-11-19 09:50:56 följande:
    Kan man ínte bara gå till en vanlig läkare? Eller vad menas med friskintyg?? Vad ska du med det till?
    Ok. då förstår jag.

Lycka till med adoptionen!!
  • dubbelmamma0310

Vi har aldrig behövt betala ett öre! Vårt landsting menar på att om man är gravid så betalar man inte för besöken och då ska man inte göra det när man adopterar heller. Jag blir jätteförvånad, trodde det var gratis överallt! Vårdcentralen har fixat allt.

• Anonym (Syskonutredning)

Vi håller på med syskonutredning just nu och vi skaffade våra friskintyg alldeles nyligen genom vårdcentralen (en privat sådan) och betalade 150 kronor/person. Förra gången vi gjorde hemutredning, gick vi till samma vårdcentral, men då var kostnaden 1000 kronor :-O. Men nuförtiden går denna vårdcentral genom landstinget och då får dom inte ta betalt för detta. Så det var en väsentlig skillnad kan man säga, trots att det var samma ställe  .

Svar på tråden Kostnad för läkarintyg?