• PinglanGbg

Kan man baka med varmluftsugn? Annan temp eller tid?

Vår ugn är trasig. Fungerar bara om man använder varmluftsugnen. Har nyligen flyttat in och inte använt denna innan. Jag ska baka kakor. Går det bra? Vill ju inte förstöra kakorna. ( ska göra kolakakor och kärleksmums) Ska jag ändra nåt på temp och tid eller ska jag följa receptet?

• Svar på tråden Kan man baka med varmluftsugn? Annan temp eller tid?
  • Naoko

Varmluftsugn är bra, det man måste komma ihåg är temperaturen inte blir riktigt samma. 

• misplacedname

Det är ju bakning varmluftsugn är så bra till! Sänk temperaturen ca 20 grader. Och du kan med fördel grädda flera plåtar samtidigt!

• Luullis

Jag har för mig att jag läst att man ska sänka temperaturen med 20% men jag kan ha fel. Någon annan kanske vet mer exakt.

• Luullis

Google säger 20-30 grader lägre temperatur.

• Karisma

Som tidigare sagt sänk värmen ca 25grader men håll också koll på tiden första plåten du sätter in.

/K

• k girl

Jag bakar bara med varmluftsugn, kan ju köra allt samtidigt! Men man får sänka temperaturen lite och hålla koll. I min ugn är varmluften lite ojämn så jag brukar vända på plåtarna efter halva tiden så att kakorna/bullarna får jämn färg.

• PinglanGbg

Ja jag fick "randiga" kolakakor. Verkar som att jag också borde vända plåten efter halva tiden. Annars gick det bra att baka. Tack för svaren.

Svar på tråden Kan man baka med varmluftsugn? Annan temp eller tid?