• mama79

Sår och blåsor av amningsnapp?

Jjag måste få fråga er som använt amningsnapp, får ni sår av den?

Jag fattar ingenting, den ska ju hindra det men istället har jag nu på ena bröstet fått tre sår och två blåsor. Det känns ju helt ohållbart. Och ändå känns det rätt okej när jag ammar, gör det ont ändrar vi ställning lite och det känns bättre, men trotts det får jag nya sår hela tiden Och det lustiga är att fyra av dem sitter som de fyra hålen i nappen??? Det måste ju vara något fel då. Men vad ska man göra för att förhindra det?

Har försökt utan napp, men det var svårt och då gör det ont och jag tog bort honom från bröstet för tidigt =dålig viktuppgång och väldigt nära mjälkstockning för min del (svullnad, öm, feber och frossa) så det känns inte riktigt som någon lösning just nu...

Snälla, någon som kan hjälpa mig??

♥ Tänk att jag är trebarns mamma! ♥ Till tre underbara pojkar! ♥
  • Svar på tråden Sår och blåsor av amningsnapp?
  • orf

Hej du!

Det låter som om du har fel storlek på amningsnappen. Jag fick också märken efter hålen när jag hade en för liten storlek. Att du får ont även med nappen kan bero på att du har sår just nu eller att den sitter fel (glider) eller att nappen är för liten.

Vissa märken har olika storlekar på sina nappar. Man kanske inte får ge ut produktnamn här? Men hur ska man annars kunna ge råd. Tex wedela har tre olika storlekar på sina. De som finns i de fysiska butikerna är oftast medium eller small. Om du redan har medium så köp large på nätet. Amningshjälpen säger att man ska börja med den största storleken. Om du har en amningshjälp i närheten så boka in en tid och be dem hjälpa dig att prova ut en amninsdapp som fungerar för dig. Jag fick bra hjälp där. Det finns också andra märken tex avent som kanske funkar bättre för dig.

Sedan spelar det också stor roll hur man trär på dem. Avent ger inga instruktioner, wedela ger en instruktion om att man ska trycka in toppen en aning, sätta fast vingarna och dra ut dem något så att nappen sitter kvar på bröstet av sig själv. Därefter amma som vanligt, dvs med bra tag och rätt position.

Lycka till! Fråga om jag inte gör mig förstådd. 

• mama79

Hej själv

Jo jag tror du har rätt i att jag har för liten storlek. Tyvärr hittar jag ingen större bara Var iväg precis och kollade men det verkar inte finnas större, min är en Medela 24mm

Jo kanske får ringa amningmottagningen och be dem hjälpa. känns lite pinsamt bara, var där i veckan för att öva på amning utan napp och det gick hur bra som hellst där. Men hemma var en helt annan sak...Då gjorde det ont och jag avslutade amningen för tidigt och var nära på att få mjölkstockning istället...

Orkar nog snart inte med detta längre Vill så gärna amma, men detta går ju inte

♥ Tänk att jag är trebarns mamma! ♥ Till tre underbara pojkar! ♥
  • orf

24 mm verkar vara den största. Vad dumt att det inte var ngt så enkelt.

Har också kännt mig dum som använt amningsnapp (10 månader med första barnet) och smugit med den. Försöker verkligen att inte använda denna gången men jag klarar inte av det. För mig är det napp eller flaska. Ta ett besök till eftersom du vill amma. Får du en fördömmande sköterska så begär en ny och gå därifrån med högt huvud.

Det är ju en sak att få till en bra amning en eller två gånger men varje gång hemma helst med andra barn runt omkring som vill ha uppmärksamhet? Ingen lätt situation.

Svar på tråden Sår och blåsor av amningsnapp?