• Anonym (lönebidrag?)

Lönebidragsjobb

Hej arbetsförmedlingen har gett mig en tid för anställningsintervju för ett jobb med lönebidrag. Hittar ingen bra information på nätet om vad som gäller. Jag är precis färdig med min utbildning sen 3 veckor tillbaka. Jobbet som kan i vissa delar kopplas till min utbildning, men utan krav på utbildning. Har dock ingen direkt arbetserfarenhet, hade egentligen tänkt och söka praktik, för att sen söka vanliga jobb. Har klarat av heltidstudier med småbarn hemma.

Har en medfödd hörselskada dock mer lindrig då jag hör bra i vanliga samtal osv. Visste inte ens att jag ev. kan få lönebidrag.
    vad gäller, villkor, lön osv.? Provanställningar osv.
    Sett något tak från arbetsförmedlingens sida med 16700 kr

• Svar på tråden Lönebidragsjobb
  • solskina

Hej
    Lönebidrag innebär att det företag som anställer dig får ett bidrag på max 16 700kr /månaden.
    Men du ska ha en vanlig lön och vanligt avtal skrivet med företaget.

Du får lön som vilken anställd som helst. Provanställning tillämpas ostast på alla jobb.

Du kan även söka vilka jobb du vill och erbjuda företaget lönebidragsersättningen som bonus för dig.
    Hur mycket dom får av gör ditt funktionshinder oc hdet är arbetsförmedlingen som sätter en kod på dig. Den gäller ett år. Det är ingen stämpel för livet alltså.

Jag är lönebidragare själv.           

• Anonym (lönebidrag?)

Vet inte vilken summa arbetsförmedlingen kan ge för mig. Men står klart på pappret att de vill ha någon  med helst 80% lönebidrag. Visst att man kan begära mer än de där 16 700 kr/mån.

Men betyder det att om man är duktig så fortsätter man efter 6  mån -12 mån då de kan behöva söka på nytt? För tänker mig om de helst vill ha någon med det bidraget pga. vad för typ av företag inte har råd och ha en kvar om jag inte beviljas lönebirdag efter ett år?

Förstått att det inte är en stämpel för livet tror mest att arbetsförmedlingen erbjuder för att jag inte arbetat tidigare och om jag blir för trött pg.a min hörselskada. Har egentligen inte pratat med dem om det bara väldigt lite om jag ens var berättigad till det pga. den anställningsintervjun som de hänvisar mig till.

Men visst kan alltid hänvisa till att jag kan få det vid andra jobbsökningar också.

• solskina

Kolla upp med arbetsförmedlingen vad du får med dig för ersättning så att du vet det innan intervjun.

Mig får man ca 15 000 + 5000 i handledararvode. Men jag kostar ju mer än det i lön.

Ja man gör en ny bedömning efter ett år och då kan det vara så att företaget måste tänka om. Därför tycker jag att det är svårt att använda lönebidrag i sin ansökan av jobb. Det är bättre att det är en bonus. Men sedan är det ju så att vi inte kan arbeta likadant som en fullt fungerande arbetare. Vi har ju ett funktionshinder med oss.   

Om du jobbar heltid så är 16 700kr/mån för lite det kommer inte att accepteras av facket. Minsta lön tror jag var 17 300kr/mån på heltid.  

• Anonym (lönebidrag?)

Ska till arbetsförmedlingen på Tisdag så får diskutera det här med dem. Om inte annat bara för att få veta. Dessutom är jag färdig utbildad ekonom, och det arbetsförmedlingen skickar iväg mig på är organisationssektreterare. Så förstår ju själv att facket inte kommer acceptera allt för låg lön endå. Men misstänker att jag antaligen bör få högre lön än de där 16700, 17300 börjar låta bättre. Men tror att med de jobb inom min utbildning så bör ingångslönen vara ca. 20 000 om jag ser i statistiken. Dock på denna tjänst kan vara lite lägre.

Men handledare arvoden vad är det för något?

Har försökt maila facket idag men antar att eftersom jag inte är premium student eller liknande kanske inte riktigt har möjligheten att få siffrorna av dem. Men det får nog lösa sig för vill ju veta vad jag kan kräva och vad facket säger.

• solskina

Vi får handledararvode (tror det heter så) för jag har ett stort problem, som är ett av anledningarna till lönebidraget.
    Någon måste kolla mig så att jag inte jobbar för mycket, jag är arbetsnarkoman. Någon måste alltså bromsa mig.

Ja som ekonom bör du få mer men det beror ju på organisationensmedel.   

• Anonym

Jag har fått det förklarat att det beror på vilken funktionsnedsättning man har. Jag är berättigad lönebidrag men har ännu inte fårr jobb. Första året får man en viss procent ´lön från jobbet och viss procent lön från fk. Nästa år minskas procenten från fk och jobbet får batala mer i lön. Sedan blir det mindre för varje år i fyra år max som man kan få lönebidrag. Men allt ät ju såklart individuellt och beror på varför man får det.

• solskina
    Anonym skrev 2011-11-20 10:10:50 följande:
    Jag har fått det förklarat att det beror på vilken funktionsnedsättning man har. Jag är berättigad lönebidrag men har ännu inte fårr jobb. Första året får man en viss procent ´lön från jobbet och viss procent lön från fk. Nästa år minskas procenten från fk och jobbet får batala mer i lön. Sedan blir det mindre för varje år i fyra år max som man kan få lönebidrag. Men allt ät ju såklart individuellt och beror på varför man får det.
    Kanske fungerar så om man är sjukskriven i grunden men det är inte jag.
    Jag jobbar i en förening och dom betalar min lön som vilken arbetsplats som helst sedan får dom i sin tur ersättning av af. Jag får alltså inten lön av af.  
  • Anonym

Nej, lön från företaget OCH fk, inte af. Försäkringskassan alltså. Jag är inte sjukskriven, fick avslag på min sjukskrivning efter 6 månader utan inkomst. Blev tvungen att skriva in mig så jag junde få a-kassa. Men i mitt fall är det lite sjukt, fk anser att jag är fullt frisk och ska kunna jobba 8 tim per dag, men samtidugt har jag en funktionsnedsättning där jag är berättigad lönebidrag från fk. Ja ja, det ordnar sig nog...

• Anonym (Arbetsförmedlare)

Jobbat på Af (tills i måndags), dock inte med lönebidrag. Solskina har bra koll, stämmer som du skriver. Dock får man inte automatiskt lönebidrag för att man har en fuktionsnedsättning utan den procent bidrag man kan få beror på hur funktionsnedsättningen påverkar det jobb du ska utföra. Ofta börjar man med en högre procent och sänker den eftersom att man klarar jobbet bättre och bättre. Man kan säga att om ditt handikapp gör så att du kan utföra dina arbetsuppgifter till 50% jämfört med hur du skulle utfört dom om du inte hade handikappet kan af gå in och täcka upp med 50% av lönen. Dock stämmer det aldrig med förhållandena utan arbetsgivaren får mer än för bortfallet.

• Anonym (lönebidrag?)

Tack för svaren får se hur det går sen.

Misstänker att jag klarar av att arbeta i rätt normal tempo. Möjligen något saktare än 100% kanske 80-90 %, beroende på om hörselskadan gör mig för trött(kan ev. behöva sova en kortare stund direkt efter att man kommer hem) måste klara av och ta hand om familjen också. men får se sen när man väl får jobb.

• Anonym (lönebidrag?)

Kanske skulle starta en ny tråd men endå.

Verkar som jag kan komma få tjänsten i fråga hos den organisation som tjänsten handlar om, får besked idag. De vill t.om. anpassa arbetsuppgifterna efter min utbildning. Med vissa bokföring/statistik men också inom lager,planering av transport och annat som jag är utbildad för. Så fortfarande administrativ tjänst. Så vet inte om de baserar sig på Unionen, men eftersom jag är akademiker så är jag med i Jusek.

Men lönen är fruktansvärt låg, enligt min omgivning. 17 500 heltid. Orkar jag inte jobba heltid så sa dem att då får min lön baseras på den här summan, dvs. om jag jobbar 75% får jag typ 13125 och enligt skatteuträkning så skulle min familj få lägre inkomst än när jag studerade(förutom på sommaren) + bostadsbidraget försvinner. Nog för att det är bättre än inga pengar alls men inget roligt då man vill kunna flytta(bor i en tvåa, 3 personer och vill gärna ge vårt barn eget rum snart) och ha större möjlighet till sparande, även om jag fortfarande kan spara med den summan.

Antigen om de fortfarande är intresserade så tackar jag ja men kommer efter några månader försöka börja leta efter något annat när jag vet mer vad jag går för. Men de känns trevliga på stället och verkar hellre anställa fler än och ge högre lön.

• solskina
    Anonym (lönebidrag?) skrev 2011-12-14 10:30:50 följande:
    Kanske skulle starta en ny tråd men endå.

Verkar som jag kan komma få tjänsten i fråga hos den organisation som tjänsten handlar om, får besked idag. De vill t.om. anpassa arbetsuppgifterna efter min utbildning. Med vissa bokföring/statistik men också inom lager,planering av transport och annat som jag är utbildad för. Så fortfarande administrativ tjänst. Så vet inte om de baserar sig på Unionen, men eftersom jag är akademiker så är jag med i Jusek.

Men lönen är fruktansvärt låg, enligt min omgivning. 17 500 heltid. Orkar jag inte jobba heltid så sa dem att då får min lön baseras på den här summan, dvs. om jag jobbar 75% får jag typ 13125 och enligt skatteuträkning så skulle min familj få lägre inkomst än när jag studerade(förutom på sommaren) + bostadsbidraget försvinner. Nog för att det är bättre än inga pengar alls men inget roligt då man vill kunna flytta(bor i en tvåa, 3 personer och vill gärna ge vårt barn eget rum snart) och ha större möjlighet till sparande, även om jag fortfarande kan spara med den summan.

Antigen om de fortfarande är intresserade så tackar jag ja men kommer efter några månader försöka börja leta efter något annat när jag vet mer vad jag går för. Men de känns trevliga på stället och verkar hellre anställa fler än och ge högre lön.
    Om du nu får reda på det idag så ska du ha ett lönesamtal. 17500kr är lägsta man får ge, så det är beroende på företaget man anställs i, vilken lön du får.
  • Anonym (lönebidrag?)
    solskina skrev 2011-12-14 10:45:08 följande:
    Om du nu får reda på det idag så ska du ha ett lönesamtal. 17500kr är lägsta man får ge, så det är beroende på företaget man anställs i, vilken lön du får.
    Fick reda på igår  men som sagt det är en hjälporganisation. Men de skulle ge besked om jag får jobbet idag ev imorgon.  Men gäller det även om man inte jobbar 100%? Jag kan nog täcka upp med lite fp om jag vill annars... Men har ingen skyddad sgi så blir inte mycket bättre endå.
  • solskina
    Anonym (lönebidrag?) skrev 2011-12-14 10:49:47 följande:
    Fick reda på igår  men som sagt det är en hjälporganisation. Men de skulle ge besked om jag får jobbet idag ev imorgon.  Men gäller det även om man inte jobbar 100%? Jag kan nog täcka upp med lite fp om jag vill annars... Men har ingen skyddad sgi så blir inte mycket bättre endå.

Nej det är heltid så du har rätt i att du får mindre.

När det gäller vissa jobb inom föreningar så får man göra lite idiellt för den goda saken skull. Så länge man inte känner sig överkörd och utnyttjad.   Jag jobbar heltid för mindre är 17 500kr för jag vet att vi inte har råd med mer just nu.
  • Anonym (lönebidrag?)

Jo jag vet för den goda sakens skull. På det planet känns det bättre samt verkar vara en trevlig arbetsplats så kan nog komma och trivas.
    Visserligen lite lugnare osv möjlighet till lite mer personlig utveckling.
    Visst de pratade om att om jag gör ett bra jobb så kan jag på sikt få högre. Men på tanke på att man bor i en storstad och allt kostar med som hyror osv, känner jag mig låst i och med att min man är långtidsarbetslös och hade gärna flyttat om möjligt med en lite högre inkomst.

Men som sagt hade jag fått jobb inom det jag är utbildad inom och på ett större företag så verkar de lägre lönerna ligga på 24000-25000 kr. Alt vissa andra en bit över 20 000 iaf, heltid. Så Därav lite mer surt Samt omgivningens reaktioner som får en och bli osäker. Annars får väl se lite som välgörelsearbete, ist för praktik som jag funderade på att få. Får väl göra ett bra jobb och byta såsmorningom.

Svar på tråden Lönebidragsjobb