• Erica80

Ge välling på morgonen

Min son (16 månader) äter i dagsläget välling på kvällen, runt 19-19.30. Efter det så går han och lägger sig. Problemet är att han tar typ två klunkar och sen vill han inte ha mera. Jag tror inte att han är hungrig. Vi äter middag kl 18.
    Han vaknar ibland strax innan 7 på morgonen och ibland sover han till över 8. Jag tycker ofta när han vaknar innan 7 att han fortfarande är trött men han vill gå upp och vägrar somna om.
    Han vaknar några gånger per natt men då är det bara att gå in och lägga honom ner igen eller ge honom nappen.
    När vi har gått upp på morgonen så tar det en stund innan det blir frukost. Sonen ska kläs på, dottern ska kläs på och ibland ammas en snabbis, hunden ska ut o kissa (släpps bara ut på tomten).

Nu satt jag och funderade och kom på att han kanske är hungrig på morgonen. Fattar inte att jag inte har tänkt på det tidigare.
    Det blir ju väldigt lång tid mellan måltiderna, speciellt eftersom han inte äter sin kvällsvälling..

Min plan då är att testa välling på morgonen.. Kanske kan få sonen att somna om en stund. Han brukar alltid vakna en gång runt 5-6 ( sambon åker till jobbet då), det kanske är en bra tid att ge honom.

Finns det fler som ger välling på morgonen?
    Vilken tid får barnet?
    Somnar barnet om?
    Hur funkar det för er?

• Svar på tråden Ge välling på morgonen
  • Ruggugglan

Vaknar min son som är 22 månader mkt tidigare än storasyster så ger jag honom en flaska välling. Det händer att han somnar om men det är inte så ofta. Men det är lite mys i soffan och han är inte vrålhungrig när vi ska äta frukost.

• La Lola

Hedda började med välling när hon var 2 år.
    Hon äter det morron o kväll.

Hedda äter välling när hon har vaknat (allt mellan 6-7).

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien

Det är väl bara att prova, tänker jag...? Alla barn är ju olika.

Vår son får välling på morgonen, men till frukost. Han brukar få en flaska välling och lite frukt.
    Men det får han oftast inte förrän runt 8.30 eftersom han vaknar runt 08, och då har han sovit sen kl.20 utan att vakna.

Men om din son vaknar runt 7-8 så behöver han väl inte somna om? Och du skriver ju att det bara är att lägga ner honom om han vaknar på natten, så det verkar ju onödigt att börja ge välling då? Eller?

• En till mamma

Lillan vaknar allt frn 5 till 8 på morgonen, vi går ner och gör en flaska välling sedan går vi och lägger oss igen. Vaknar hon föte 6 brukar hon sommna om. De dagar hon är på dagis får hon välling innan vi åker, tycker det är skönt att hon har det att båttna med och står sig på ett tag. 

• Mor till två döttrar

Min minsta dotter vill inte ha välling på kvällen, tog bara några klunkar och ville sen inte ha mer. Men hon vaknar strax innan 6 och då får hon välling. Ibland somnar hon om efter det men oftast inte. Sen äter hon frukost med oss andra vid 8. Min stora tjej åt välling både på kvällen och morgonen. Så länge de vaknar sådär tidigt så är det ju rätt skönt att man inte måste stressa upp och göra frukost och sätta sig vid bordet utan kan ligga i sängen och mysa lite, eller i soffan...

• Erica80
    Natulcien skrev 2011-11-19 19:06:03 följande:
    Det är väl bara att prova, tänker jag...? Alla barn är ju olika.

Vår son får välling på morgonen, men till frukost. Han brukar få en flaska välling och lite frukt.
    Men det får han oftast inte förrän runt 8.30 eftersom han vaknar runt 08, och då har han sovit sen kl.20 utan att vakna.

Men om din son vaknar runt 7-8 så behöver han väl inte somna om? Och du skriver ju att det bara är att lägga ner honom om han vaknar på natten, så det verkar ju onödigt att börja ge välling då? Eller?
    Fast han vaknar ofta innan 7 och verkar vara trött redan på morgon. Hela dagen blir gnällig fram tills det är dax för att sova middag. Han verkar inte ha sovit färdigt, därför funderar jag på om han är hungrig. Han kanske vaknar av att han är hungrig.
  • Erica80

NI som ger välling på morgonen. Går ni upp och gör den eller har ni varmt vatten färdigt i typ termos?

• Ruggugglan
    Erica80 skrev 2011-11-19 19:39:11 följande:
    NI som ger välling på morgonen. Går ni upp och gör den eller har ni varmt vatten färdigt i typ termos?
    Går upp och gör den. Tar ju inte lång tid. Max 2 minuter. Vet inte om termosvälling är något att hurra för...
  • emmisss

Min tjej äter en flaska välling till kvällsmat och en till frukost! Dock somnar hon inte om igen! Testa vettja!

• Mälaröbo

Mina barn har alltid fått välling på morgonen, antingen för att somna om eller för att jag inte ska behöva fixa frukost så tidigt.
    För övrigt äter de fortfarande välling till frukost och de är 6 och 9år gamla

• Elle84

Min som som är 23 månader dricker fortfarande välling morgon och kväll.

• Dr Mupp

Våran 22 månaders son är morgontrött så han får ofta välling till frukost istället för gröt vilket barnen annars äter.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Trident5678

Mina barn har fått välling på morgonen från ungefär 1 års ålder. De vaknar tidigt, runt sextiden, och vällingen har varit deras första frukost. Andra frukosten blir sedan vid kl 8, antingen hemma eller på förskolan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Natulcien
    Erica80 skrev 2011-11-19 19:37:01 följande:
    Fast han vaknar ofta innan 7 och verkar vara trött redan på morgon. Hela dagen blir gnällig fram tills det är dax för att sova middag. Han verkar inte ha sovit färdigt, därför funderar jag på om han är hungrig. Han kanske vaknar av att han är hungrig.
    Då är det väl bara att prova?
  • Mysanochmimer

när sonen började vakna vid 5 och sprang till skafferiet fastän ögonen gick i kors av trötthet så började vi testa med en skvätt ersättning i flaska (vi har valt att inte ge välling) och 9 av 10 ggr somnar han om och sover till 7.
    Här var det med andra ord enbart hunger som gjorde att han vaknade.

Jag värmer rätt mängd vatten (gör på 180 ml) och har i termos, öser upp pulver i flaskan och bara häller ihop och skakar i sängen när han börjar vakna till.

Har även testat varianten att sambon gjorde när han gick upp men det tog för lång tid enligt sonen.

Sen får han givietvis vanlig frukost när vi går upp.

• clembke

Vår son på 19 mån får en flaska välling så vidare han inte sover länge (tex kl 9). Han vaknar oftast mellan 5-7 o då får han en flaska välling då det dröjer några timmar till innan frukost serveras. Vi brukar äta runt 9-tiden så vidare inte storebror vaknar tidigt oxå.

Vissa morgonar när han vaknar vid 5 så kan han somna om om han inte hinner vakna till ordentligt o om man lägger sig med honom.

Går upp o gör den då det inte tar så lång tid.

• Erica80

.Jag tänkte testa idag.. Men tror ni inte att ungen sover hela natten och vaknar inte förrän 7.20.. Haha!! En av dom få nätterna som han sover hela natten och vaknar hyffsat sent.

Det blev ingen välling, det blev frukost istället.

Jag får testa imorgon.. Kan ju ge honom välling dom gångerna han vaknar tidigt.

Svar på tråden Ge välling på morgonen