Gör fostervattenprov ont?
Som rubriken lyder....gör det ont?
Går det snabbt??
Som rubriken lyder....gör det ont?
Går det snabbt??
Hej, jag gjorde i tisdags. På mig gjorde det inte ont..kändes som ett litet stick. Tog nån minut
Jag har gjort det två gånger och tyckte inte det gjorde ont. Stack till lite bara.
Däremot kände jag av det några timmar efter provet var gjort; men mer som en lite molande "menssmärta". Därför har jag vid båda tillfällena åkt raka vägen hem och vilat resten av dagen.
Okej.....
Varför gjorde ni fostervattenprov??
För vi fick högrisk för ds
Inte ont, men det kändes mest "konstigt" och jag blev lite illamående när jag såg vätskan komma ut.
Fostervattensprovet som jag gjorde gick på ca 3 min.
Du ligger på en brits och läkaren studerar barnet via ultraljudet medan en barnmorska stack in nålen som gick rakt igenom buken (helt plötsligt dök nålen upp på skärmen jag tittade på och själv bevakade barnet. NERVÖST! hehe) kopplade på 2 st plaströr som fylldes med vätska. Sen ut och klart.
Kontroll att barnet inte märkt något, att hjärtat slog sen var det upp och hoppa, åka hem och absolut inte lyfta något tungt.
Väldigt snabbt och smidigt, men smått obehagligt. Låg stel som en pinne och tittade upp i skärmen som visade min bebis i magen. Och jag som är spruträdd och vanligtvis en mes när det gäller allt sånt kände mig riktigt stolt efteråt! :)