• Anonym

HJÄLP!!! Någon som haft "Stressade binjurar"?

Hej! Jag tror jag har stressade binjurar. Har haft en mängd olika symptom som gjort att läkare dragit slutsatsen att jag har brist på än det ena hormonet efter det andra. Till saken hör att jag har ett otroligt stressigt jobb - provisionsbaserat. Och stora händelser har avlöst varandra de senaste åren. För ett år sen så dog min mamma exempelvis. Har gjort ett test där man ska stå i ett mörkt rum och lya med en ficklampa snett mot ansiktet och se på pupillerna i en spegel. Om de inte riktigt kan dra ihop sig utan drar ihop sig/blir större hela tiden så är det binjurarna det är fel på. Detta problem har jag! Har testat flera gånger! Någon som haft eller har det här problemet eller kanske kan lite om det och som kan ge mig lite info och säga hur allvarligt det är. (bara deeet gör mig ju stressad!) Har extremt mycket stress i min vardag, är dagligen rädd och arbetar upp riiiktigt mycket adrenalin för att klara mitt jobb. JA jag behöver byta jobb men detta är det enda jag kan och det ligger sååå mycket mer bakom varför jag just nu inte kan byta så snälla kommentera inte det eftersom jag redan vet allt om detta. Snälla svara!!!

• Svar på tråden HJÄLP!!! Någon som haft "Stressade binjurar"?
  • Anonym

Stressade binjurar har jag aldrig hört tals om, men det finns sjukdomar där binjurarna slutar fungerar antingen själva eller  på hypofysen som är ledningscentral för kroppens hormonproduktion.
    Mb Addison innebär att binjurarna slutar att fungera. Binjurarna producerar 3 hormoner varav kortisol är den viktigaste, utan att få kortsiol  antingen naturligt eller från  kortisonmediciner  dör man. Addison är en autoimmun sjukdom som kan utlösas av stress.

• Anonym

Tack för info! Har dock hittat info om stressade binjurar via Google. Men det kanske leder till Addison. Ingen aning!!

• LillyM

Vad har du för symptom? Jag har ett obehag/ont i magen (sidorna alldeles där revbenen slutar) och ingen läkare har kunnat se vad det är för ngt.

• Anonym

Har ofta ont i magen, magkatarr. Får väldigt lätt adrenalinpåslag, lättväckt, känslig för ljus, mellanblödningar, problem med urinblåskatarr osv osv osv.

• Anonym

Ena sa brist på östrogen (ang urinblåskatarr). Andra sa progesteron/gullroppshormonbtist. Har ätit piller med progesteron med god effekt. Pupillerna har jag inget sagt om för det visste jag inte förrän idag.

• LillyM

Usch! Låter inge vidare!
    Mkt av dina symptom känns igen, men som småbarnsförälder ingår det även lite biverkningar
    Hoppas verkligen att du snart mår bättre!

• Anonym

Om du har östrogenbrist ska du kräva att få en bentäthetsröntgen för det kan finnas en risk att du är benskör oavsett vilken ålder du är i. Kortisolprover vad visar dem? Har du lågt blodtryck, svimmningar, svartnar för ögonen om du står upp?
    Får du ofta höra att du ser brun ut?
    Har du gått ner i vikt?

• Anonym

Ja verkligen! Iofs så är det min sin som gör att jag orkar. Mkt gör jag för hans skull. Men mest av allt behöver han en mamma som mår bra så jag måste hitta en lösning!?

Svar på tråden HJÄLP!!! Någon som haft "Stressade binjurar"?