Kan det vara adhd?
Är så orolig för vår son 5½ år. Han får enorma utbrott, ibland för till synes bagateller, och slår, sparkar, spottar, kastar saker och försöker förstöra allt han kommer över. Det känns ibland också som att han skruvar upp sig själv så att han har svårt att sluta. Ibland är han näst intill inte kontaktbar och det händer att jag rent fysiskt får hålla fast honom och försöka lugna honom. Oftast är det lillebror, 3år eller jag och min sambo som \"råkar illa ut\". Han sätter sig ofta på tvären ordentligt och vägrar göra som han blir tillsagd. Han lider av prestationsångest och får utbrott/börjar skrika och gråta när saker går emot honom (typ att han ritar fel eller att en kaka går sönder). Ibland springer han omkring mkt och pillar på saker.
Han har oftast, när han har lust, inga problem att sitta stilla och rita, titta på en film eller lägga pussel men har svårt att sitta kvar vid matbordet (springer rundor) och klättrar, åmar, kråmar och håller på i soffan och på möblerna.
Han har inga problem språkligt eller motoriskt, dock var han lite sen med finmotoriken (hade t ex svårt att rita innanför linjen men det funkar nu).
På förskolan har det uppståt ett flertal händelser kring vår son. Han knuffas, kips osv. Någongång har han knipt en flicka så att hon nästan inte vågade komma dagen därpå. Senast slog han en flicka i ansiktet med en matkniv för att, som han upplevde det, hon tog gaffelstället precis när han skulle ta en gaffel. Pedagogerna upplever att han har svårt att veta hur han ska närma sig andra (i grupp) och ibland har han svårt att komma in i en grupp som redan leker. Däremot inga direkta problem när det är en kompis. Förskolan har föreslagit att specialpedagogen kopplas in för att observera honom, vilket vi accepterat.
Jag är så orolig för att vår son ska hamna utanför, att han ska bli en sådan som alla skyller på och att han ska få svårt med kompisrelationer. Vår hemsituation är också pressad i och med ständiga bråk, konflikter och utbrott. Jag känner mig emellanåt som en extremt dålig förälder när jag inte lyckas behålla lugnet utan exploderar och jag tycker det är jobbigt att lillebror apar efter storebror (dvs om storebror spottar på golvet och kastar saker gör lillebror det, även om han inte vet varför).
Kan det vara adhd? Finns det något speciellt att tänka på för att underlätta när han får sina utbrott?