az81 skrev 2011-11-21 18:45:50 följande:
Japp fick uppgiften av min lärare i säkerhetsystem då jag skall göra en verksamhets profil av Ronna för ett fiktivt tryckeri som eventuellt skall etablera sig där. Och i verksamhetsprofilen ingick det att ta reda på vad vanliga människor tycker om just Ronna.
övriga i klassen fick även dom olika stadsdelar i städer i Sverige som inte är jätte välkända för sitt lugna levene.
Men tack ändå för hjälpen. Även om jag redan har läst vad som känns som en miljon artiklar om just Ronna.
Du undrar alltså om folk utifrån skulle vara beredda att resa till Ronna för att arbeta?
Då är svaret från mig: nä, jag skulle inte resa till Ronna, Rinkeby eller likvärdiga ställen för att jobba. Och det handlar inte primärt om risken att bli rånad mitt på dagen (för den är nog relativt liten) och jag utgår från att min bil blir säkert inlåst i jobbets garage. Det handlar mer om att hela omgivningen i sig är så jäkla trist. Skräp, klotter och skit. Plus att en kollektiv resa dit ut inte skulle vara kul att göra. Inte nödvändigtvis farlig, men deprimerande.
Hela din uppgift påminner mig faktiskt om ett stycke ur Michel Houellebeqs roman "Plattform". Där flyttar ett fransk företag/myndighet ut till en av Paris värsta förorter. Personalen varnas för att ta tunnelbanan till/från jobbet men en ung kvinna struntar i varningen och blir våldtagen, nästan till döds, en sen kväll i en vagn med fullt med annat folk i. Efter det hyr företaget in vakter som följer folk till/från jobbet.
*nåt sånt, jag kommer inte ihåg exakt - men det är en bra bok, den rekommenderas*
Lite så är väl känslan över din uppgift, antar jag. Kanske inte lika extremt men ändå: hur trygga känner sig icke-Ronnabor på ex kollektivtrafiken ut dit?
Ronnaborna i sig, de som bor där och förmodligen på något slags sätt accepterat den miljön, kanske svara annorlunda. Faktum är att om det inte är för avancerade arbeten det handlar om kanske befolkningen på plats kan få nytta av dem.