• lajjalo

hjälm i pulkabacken?

vad tycker ni? ska barn ha hjälm i pulkabacken? har aldrig tänkt på det själv, det har inte varit aktuellt vare sig på mina döttrars dagis eller där jag arbetat. men i helgen hörde jag en pappa som sa till sin åtta åriga tjej att nu fick hon bara åka från halva backen, eftersom hon inte hade hjälm med sig. då tänkte jag: åh tusan, ska man ha hjälm nu förtiden?
    fattar ju att det kan vara bra i backar som är väldigt höga, eller har träd nära inpå, men annars? ja, hur gör/tycker ni?

• Svar på tråden hjälm i pulkabacken?
  • Sanna K

Alltid hjälm tycker jag. en kom ihåg att det bör vara en hjälm med grönt spänne som går upp om barnet skulle fasna med hjälmen.

Det är oftast mycket barn runt backarna och en olycka händer så lätt.
    Jag tycker att man ska skydda sina barn mot det man kan...

• Jenny054

Jo om det är träd och sånt i vägen så är nog hjälm bra.
    Jag gick på dagis på 80 talet och då hade vi inga hjälmar i pulkabacken.
    Inte heller några reflex-västar på oss ute..

Idag så ser man ju sånt jämt.

• lajjalo

ja, det känns på ett sätt så "hispigt" fast jag tycker ju ändå som du sanna k att man ska skydda sina barn mot det man kan.
    men ska våra tioåringar också ha hjälm så om lillebrollan på 1 1/2 år har det?

• Sanna K

Jag tror att om man inte gör så stor affär av det utan det är ett måste så vänjer sig barnen vid det.
    Man har hjälm när man åker pulka precis som att man har hjälm när man cyklar.

Kan förstå om det är svårt att få en 10 åring att börja med det men om man har de reglerna från början är det nog lättare.

Jag kommer ihåg att jag tyckte det var jätte pinsamt att jag var tvungen att ha hjälm när jag cyklade för ingen annan hade det då men året efter hade alla ungar på gården hjälm. Snacka ihop er med andra mammor och sätt gemensamma regler för sådana här saker (om det går)

Spika upp en skylt i pulkabacken där det står att man ska ha hjälm. (man kan lura några barn på det sättet )

• HMN

Idag var det en artikel i GP om en 5-åring som fått svår hjärnskakning vid pulkaåkning utan hjälm. Han hade tydligen varit inlagd för observation 1 dygn och bara på den tiden låg där ytterligare 2 barn med "pulkaskador". Tycker nog att hjälm kan behövas eftersom det kan gå rätt snabbt och även isklumpar och stenar i backen kan göra stor skada om det vill sig illa.

• Sanna K

Ja tänk bara om ungarna krockar och skallar varandra. Det kan gå riktigt illa det.

• annacarin

Självklart ska barnen ha hjälm i pulkabacken!!! Även om det inte är träd i närheten så finns det andra hårda saker som kan skada! Många av åken man ser med bob tex, slutar ju med en för tvär sväng och ungar som gör kullerbyttor med boben åt alla håll. Det kostar så lite att skydda sitt huvud, desto mer att inte göra det!! Jag vill inte stå som ensam vuxen i pulkabacken och bli vittne till att ett barn får en hjärnskada! Tycker att vi vuxna helt klart har ansvar för detta (så präktig jag låter, men jag tycker det är jätteviktigt!!!)

• Malwa

Jobbar på förskola och hos oss får de inte åka utan hjälm, då vi hade hela tre!!! hjärnskakningar inom loppet av tre veckor för ngt år sedan pågrund av på åkningar!

Svar på tråden hjälm i pulkabacken?