• MymlanMy

Wii eller playstation till sexåring?

Min son har ett nintendo DS. Inför stundande julhelg funderar jag på att köpa ett Wii eller playstation till honom då han nu är i den ålder då han vill bjuda hem kompisar och kanske spela lite ihop med dem. Vad ska jag satsa på? Jag har ingen susning om skillnaden mellan Wii och playstation. Finns det någon vänlig person som har tid och lust att upplysa mig?

• Svar på tråden Wii eller playstation till sexåring?
  • lykantrophona

Framför allt är det olika spel till Wii och Playstation 3, vilket jag antar att du snackar om. Vanliga playstation (utan siffror bakom) har ju slutat tillverkats, men går nog att få tag på begagnat på typ blocket och liknande...

Fördelar med Wii: många barnvänliga spel, rörelsekänslig kontroll, går att köpa in online gamla spel (typ Donkey Kong eller Super Mario) ganska billigt och spela på Wii.

Playstation 3: inbyggd bluray-spelare, bättre grafik.

Sen finns det ju också andra konsoler, och många kan man köpa begagnat. Till exempel Gamecube, Nintendo 64, Playstation 2, X-box, Sega dreamcast osv.

Men jag råder dig framför att titta på spelen du är intresserad av. Generellt förespråkar jag Wii till barnfamiljer, men ta en titt själv. Alla spel som säljs i EU är märkta med åldersrekommendation. Det kan också finnas symboler som berättar om spelet innehåller exempelvis våld eller sex. www.dataspelsbranschen.se/pegi.aspx

Vissa spel tillverkas för flera konsoler, men många är unika för en viss konsol. Även om ett spel tillverkas för många konsoler, så kan versionerna till olika konsoler skilja sig åt när det gäller kontroll, grafik och andra faktorer. När du är intresserad av att köpa ett visst spel, läs gärna en recension av det först. Då får du reda på mer om vad spelet handlar om, kvaliten och kanske även om svårighetsgrad. Du kan också be om råd i affären, men köp då spel i faktiska tv-spelsbutiker och inte typ leksaks- eller hemelektronikaffärer.

• klurig

wii är inget vidare. Tråkiga spel. 
    Jag håller med föregående talare!  XBox med kinect. 

• MymlanMy

Stort tack till alla som svarat för tips och info! Nu kollade jag xbox och bara konsollen går på runt 1900 spänn. Vilka tillbehör behöver man?

• Collin

Fördelen med Wii är ju att det finns många "fysiska" spel som innebär att barnet får röra sig mycket i stället för att bara sitta på rumpan och spela. T.ex många sportspel såsom tennis, bowling, baseball etc där man ska göra rörelser med kontrollerna. Och till Wii finns ju även många fitness-spel som man som vuxen kanske är intresserad av att använda för att hålla sig i form, dessutom är det kul :)

• Tuffen

Jag har en 9-åring och det är bara X-box som gäller bland hans kompisar. Wii passar kanske för en 6-åring, men var beredd på att köpa ett X-box om några år i s f. 

• lykantrophona
    Collin skrev 2011-11-20 13:14:49 följande:
    Fördelen med Wii är ju att det finns många "fysiska" spel som innebär att barnet får röra sig mycket i stället för att bara sitta på rumpan och spela. T.ex många sportspel såsom tennis, bowling, baseball etc där man ska göra rörelser med kontrollerna. Och till Wii finns ju även många fitness-spel som man som vuxen kanske är intresserad av att använda för att hålla sig i form, dessutom är det kul :)
    Om man köper Kinect till sin X-box 360, så finns ungefär samma funktion. Man kan köpa färdiga paket där det ingår x-box 360 + Kinect-kontroll. Men det är ju ett extra tillbehör som också kostar.

Hm... funderar på att skriva en guide om tv-spel till föräldrar som inte vet så mycket om det. Lustiga var när min kompis (som är 30) var helt förskräckt när hon hörde om föräldrar som var yngre än henne, och inte visste något om tv-spel. "Men... NES kom ju på 80-talet? De kan ju inte ursäkta sig med ålder!" Hon glömde väl bort att då var ju tv-spel lite mer nördgöra än vad det är idag. :P
  • lykantrophona
    Tuffen skrev 2011-11-20 13:22:58 följande:
    Jag har en 9-åring och det är bara X-box som gäller bland hans kompisar. Wii passar kanske för en 6-åring, men var beredd på att köpa ett X-box om några år i s f. 
    Jag känner massor av människor i min ålder (22) som spelar ofta på sitt Wii. För äldre barn finns ju spel som Zelda, Pokémon, Super Mario Galaxy, Super Smash bros brawl. Ännu äldre och det finns strategi- och actionspel.

Ja, jag är ganska wii-frälst. Men har inte x-box betydligt fler våldsamma spel etc?

Men jag tycker att barn borde vara tacksamma över att ha en tv-spelskonsol överhuvudtaget. Varför skämma bort barn med att köpa konsoler till dem med bara några års mellanrum? Med risk för att låta gaggig: när jag fick mitt NES runt år 1999, så var jag skitglad. Vissa andra hade Playstation, och senare Playstation 2. Eller Nintendo64. Men hos olika kompisar kan spela olika spel.

Kanske höra om någon av kompisarna har något spel, så att du kan köpa ett annat? På det sättet lär sig barnen att dela med sig, istället för att alla sitter med varsitt Wii med Mario Party i varsitt hem. ;)

TS: vilken slags spel vill du skaffa till dina barn? Plattform, pussel, sport?
  • MajaVira
    Collin skrev 2011-11-20 13:14:49 följande:
    XBox Kinect har i princip samma funktion som Wii's kontroller, men man slipper själva kontrollerna - istället är det en kamera som registrerar alla rörelser.
  • Litet My
    lykantrophona skrev 2011-11-20 14:36:28 följande:
    Jag skrev ihop en liten guide om tv-spel, riktad till föräldrar som vill köpa till sina barn men inte har någon koll själva. www.familjeliv.se/Forum-21-165/m62157054.html
    Smiter dit direkt, har själv haft enormt huvudbry vad sonen skulle kunna tänkas gilla och ha glädje av (han är 6 år)...jag spelar ju Zelda vilket han är för liten för medan han gillar Mario Cart, varpå jag ledsnat rejält på det...sugen på något vi kan spela tillsammans.
  • MymlanMy
    lykantrophona skrev 2011-11-20 14:36:28 följande:
    Jag skrev ihop en liten guide om tv-spel, riktad till föräldrar som vill köpa till sina barn men inte har någon koll själva. www.familjeliv.se/Forum-21-165/m62157054.html
    Wow! Vilken service! Du ska ha ett stort tack för guiden! Det var jättehyggligt av dig att ta dig tid att skriva ner all info till oss föräldrar som inte har en susning...

Nu vet jag också vad NES är för något. Det nämndes tidigare men jag fattade inget - som vanligt.
  • Tangent

Min son (8 år) har Wii och han gillar det jättemycket. Hans kompisar har också Wii och det verkar som de pratar mycket om Mario-spel.
    Du kanske kan kolla lite vad kompisarna har?
    Om du köper Wii är det bra att köpa till en extra kontroll + nunchuck (stavas det så?)

• The Riddler

Ingenting. Tvspel tar så mycket värdefull tid. Tid man hade kunnat lägga på läsning, läxor, träning whatever.
    Men jag håller med annars, xbox är det som gäller. Iallafall framför PS3 och Wii. 

• André och hans mamma

Har haft wii till 6-årngen sen han var ca 4,5 och han har älskat sportspelen, mario kart och lego star wars etc. Nu har han fått ärva ett gammalt xbox med ett gammalt fifa spel, spindelmannen, basket och hockey och need for speed. Det har konkurrerat ut wii rejält. speciellt fifa (fotboll) och need for speed hos alla kompisar med som mest har fotboll och bilar i huvudet :)  wii:t är populärt hos 16-20 åringarna igen däremot men den äldsta som flyttat hemifrån har valt kinect istället och tycker det blir bäst..

Svar på tråden Wii eller playstation till sexåring?