• Anonym (Ledsen)

Terroriserad av granne

Vet inte alls vad jag skall skriva, men känner att jag måste få ner ett par rader iaf!

Vi har en granne (flyttade in i slutet av sep) till detta område och grannen i mitt fall bor under oss.
    Hon har 2 tonårsdöttrar och alla 3 spelar OTROLIG hög musik VARJE dag.
    Till detta har jag en liten kotte hemma som inte bryr sig om varken höga röster eller att jag skulle dammsuga i hans rum när han sover, men av denna bas vaknar han.

Jag var nere en kväll och knackade på, sa på ett trevligt sätt att de gärna får spela musik men inte så högt.
    Det var dottern som öppnade och hon sa att de genast skulle sänka (mamman stod bakom och sade inte ett knyst, såg bara sur ut)
    När jag kommer upp i lägenheten så hör jag hur de höjer musiken ännu högre, sambon gick ner och de var likadant då, dock ingen förändring i musiken.

Dagen efter ringde jag hyresbolaget och de blev förbannade över vad grannen gjort, de tog själva kontakt med henne och det vart ett jäkla liv även då.
    De sa åt mig att så fort de störde skulle jag ringa störningsjouren och det har jag gjort. De har även fastställt att det är under störande förhållande vi lever i och hon har fått böter.

Dock har det inte slutat och jag kan inte med att ringa trotts att hyresbolaget ligger på att jag skall ringa så fort de stör.

Hur som haver så råkade vår lille kille ut för en (trolig) olycka i torsdags, det var inget som  hände men vi var inte säkra så var otroligt oroliga och stressade då vi skulle in till akuten med honom, och i panikens hetta blev vi ovänner, jag smällde (vad jag tror igen en dörr) hade lite högre röster än normalt och tillslut springer vi ut och ner till bilen.

På fredag fm. ringer störningsjouren (kvinnan jag alltid vart i kontakt med) mig och talar om för mig att de fått en anonym anmälan.
    Ett bråk där vederbörande har hört "Nej nej, sluta sluta"- ett dunk och massa spring i lägenheten sedan att JAG flyr min lägenhet ensam tillsammans med mitt barn, och minuten senare blir jagad av sambon.
    Hon sa även att personen som hört detta och bett sin mamma ringa var en 17 årig dotter (alltså grannen under)

Jag vart så sjukt ledsen när jag fick höra detta, och kvinnan sa även att hon pratat med vår kvartersvärd som blev full i skratt, inte trodde på anmälan för 5 öre då vi enligt henne är världens goaste lilla familj som aldrig skulle göra varken varandra eller andra illa.

Det stod även i anmälan att hon skulle gå vidare med detta till socialtjänsten och även polisanmälan.
    Jag gick runt med vagnen ute i flera timmar, grät och pratade under en lång stund med störningsjouren som verkligen förstod och står på vår sida.
    Men just när soc kommer med i bilden blir jag livrädd..

Slutade med att jag knackade på grannen och frågade vad dom höll på med, dottern blev så rädd att hon erkände att hon hade bett sin mamma ringa. Och jag sa precis vad som hänt och ifall de har problem med oss kan de knacka på dörren, inte hitta på historier bakom vår rygg.
    Hon sa då att de verkligen inte kommer anmäla till soc utan visste inte vad de skulle göra så de ringde störningsjouren..
    Jag bad henne även skicka upp sin mamma till mig när hon nu skulle komma hem- har fortfarande inte fått något besök (3 dagar sedan)!

Dottern sa att de var oroliga för vad som hände där uppe- bullshit! Dom hatar oss, är sura på oss för att vi anmäler dom så detta var en ren hämndauktion!

Jag skall ringa vår kvartersvärd på måndag (imorgon) och prata med dom, jag mår inte bra av att vara hemma.. oroar mig för att om sonen gör ett knyst att de skall anmäla oss, vågar knappt gå i lägenheten och sambon känner sig kränkt över vad hon anmälde honom för.
    Men vet inte riktigt mer vad jag kan säga och vad som kan hända.. Men något måste ske för jag orkar inte mer.

Längtat efter att få flytta hit, men nu när jag äntligen fick en lägenhet här så blir det så här, mår så sjukt dåligt.
    Vet inte vad jag vill ha hjälp mer från er, vill mest bara höra om någon har tips på vad jag kan säga/vart med om liknande själva/ eller vad som kan hända.

För detta börjar likna trakasserier.

• Svar på tråden Terroriserad av granne
  • Dimitra

Fy vilken tråkig sits du hamnat i

Mitt råd är att ringa störningsjouren direkt det är nått, trots att du inte vill det. Hur ska hyresvärden annars få konkret underlag på att de har olämpliga hyresgäster?

The Dimitra universe.
  • Anonym (Ledsen)
    Dimitra skrev 2011-11-20 12:34:53 följande:
    Fy vilken tråkig sits du hamnat i

Mitt råd är att ringa störningsjouren direkt det är nått, trots att du inte vill det. Hur ska hyresvärden annars få konkret underlag på att de har olämpliga hyresgäster?
    Jo men jag har ringt typ 10 gånger nu, de vet att jag ringer. Men jag sa till henne sist att jag vill inte ringa mer för jag får skit av hon under och de slutar ändå inte spela.
    Då sa hon att jag skulle ringa såfort vi höra ett knyst från dom i stort sett.
    Då det känns ju lite som att de vill ha iväg henne.
    Anonym skrev 2011-11-20 12:35:21 följande:
    Jag skulle flyttat.
    Men det vill vi inte då vi har velat ha lägenhet här i över 2 år!
  • Anonym (Ledsen)

Sedan anser jag inte att jag skall behöva flytta på mig då jag är den som sköter mig.. säkerligen varför de andra innan oss flyttade med.
    Hon drev väl iväg dom.

• Dimitra
    Anonym (Ledsen) skrev 2011-11-20 12:37:46 följande:
    Jo men jag har ringt typ 10 gånger nu, de vet att jag ringer. Men jag sa till henne sist att jag vill inte ringa mer för jag får skit av hon under och de slutar ändå inte spela.
    Då sa hon att jag skulle ringa såfort vi höra ett knyst från dom i stort sett.
    Då det känns ju lite som att de vill ha iväg henne.
    Anonym skrev 2011-11-20 12:35:21 följande:
    Jag skulle flyttat.
    Du kanske har rätt att de vill ha iväg henne, och hoppas kan man ju alltid Men det går inte att vräka nån hursomhelst, och vräkningsunderlaget kan bara ni bidra med, ni som blir störda. Slutar ni anmäla så lär hyresvärden utgå ifrån att allt ordnat sig.
    The Dimitra universe.
  • Anonym (Ledsen)
    Dimitra skrev 2011-11-20 12:40:35 följande:
    Du kanske har rätt att de vill ha iväg henne, och hoppas kan man ju alltid Men det går inte att vräka nån hursomhelst, och vräkningsunderlaget kan bara ni bidra med, ni som blir störda. Slutar ni anmäla så lär hyresvärden utgå ifrån att allt ordnat sig.
    Jo jag vet, men jag pratade med dom och de lär ju förstå nu varför jag slutat ( sa det till dom med)
    För det räcker att vi har något bråk (som alla par har) då ringer hon med en gång.
    Snart kommer vi inte kunna hosta för att riskera att få en anmälan.

Fryser till i kroppen bara min son gråter, att de kommer komma in en anmälan, vill inte vara hemma lägre Rynkar på näsan
  • Anonym (Ledsen)

Så många som läst tråden men inte många svar.. ingen som vet något?

• Anonym (Ring varje gång!)
    Anonym (Ledsen) skrev 2011-11-20 12:57:09 följande:
    Så många som läst tråden men inte många svar.. ingen som vet något?

Jag tycker att Dimitra har förklarat det väldigt bra. Det är du som sitter på informationen som kan få bort dem från huset. Om du inte delar med dig av den så är finns det inte så mycket som någon kan hjälpa dig med tyvärr!

Även om det såklart är obehagligt att veta att någon ringer och anmäler en för ingenting, så har du ju inget att frukta där egentligen. Du kan väl i värsta fall få bjuda ett par soc-tanter på kaffe någon dag för att de vill komma hem till er och se att allting står rätt till.

Så ring varje gång de stör!

Och skriv gärna ner i en anteckningsbok under vilka tider (datum och klockslag då störningen började och slutade) och på vilket sätt det stör. Eventuellt kan värden ha nytta av sådana anteckningar om det blir tal om vräkning eller annan åtgärd. 
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Ring varje gång!) skrev 2011-11-20 13:06:27 följande:
    Jag tycker att Dimitra har förklarat det väldigt bra. Det är du som sitter på informationen som kan få bort dem från huset. Om du inte delar med dig av den så är finns det inte så mycket som någon kan hjälpa dig med tyvärr!

Även om det såklart är obehagligt att veta att någon ringer och anmäler en för ingenting, så har du ju inget att frukta där egentligen. Du kan väl i värsta fall få bjuda ett par soc-tanter på kaffe någon dag för att de vill komma hem till er och se att allting står rätt till.

Så ring varje gång de stör!

Och skriv gärna ner i en anteckningsbok under vilka tider (datum och klockslag då störningen började och slutade) och på vilket sätt det stör. Eventuellt kan värden ha nytta av sådana anteckningar om det blir tal om vräkning eller annan åtgärd. 
  • Anonym (Ledsen)

Ja alltså jag har ringt, varje vecka har jag ringt hyresbolaget, och flertalet gånger til störningsjouren.. men inget annat händer än att jag känner mig tjatig, hon fortsätter spela musik samt att jag får skit av grannen under..

Svar på tråden Terroriserad av granne