• EruGoEller

När brukar man hänga upp julgardiner?

Har aldrig brytt mig om att julpynta men i år tänker jag slå på stort och skapa julstämning här hemma för nu är mitt barn såpass stort att han förstår vad julen är.

Hittade ett par fina julgardiner och nu undrar jag när man brukar byta till dem? första advent känns lite tidigt...tredje advent eller när???

Julgranen brukar mina föräldrar ta in dagen innan julafton...

När börjar ni julpynta?  

• Svar på tråden När brukar man hänga upp julgardiner?
  • ettplustack

till första advent ska jag satsa på. Det blir tidigt i år men får så vara. Nej till första advent ska allt vara uppe och färdigt, julsångerna ska sprida stämning och det ska lukta jul :)

• Sommarpresent

Hos oss är det jul från första advent. Granen tas in två till tre dagar innan julafton. Sen åker allt bort den 1 januari, förutom julbelysningen.

• MammaTillMaja

Första advent börjar jag julpynta och håller på smått så allting är färdig till julen. Julgranen tar jag inte upp förrän någon vecka innan jul.

• Maroschka

Jag pyntar på kvällen innan första advent så man får tända upp allt sedan på söndagen. Känns inte alls tidigt för oss för som någon skrev så plockar vi alltid bort det strax efter nyår för då är julen slut för mig, julafton har varit. Jag har hellre sakerna uppe i tid INNAN jul och bygger upp julstämningen så även julgranen kommer upp till advent. Skulle vi ta in den strax före jul och sen ta bort den efter nyår skulle man ju knappt hunnit se den

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • EruGoEller

tack för råden och tips! Bra poäng att bygga upp julstämningen sådär. Då hänger jag upp gardinerna nästa helg och tar fram ljusstakar.

När placerar ni ut jultomtar mm? Juldukar?  

• Maroschka

Allt samtidigt! Tomtar, dukar, gardiner, stjärnor mm.

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Sommar2

Här hemma åker allt fram första advent!

• tjej87

Jag brukar börja med glitter, stjärnor, adventsljusstakar och julblommor till första advent. Jag tycker det är okej att byta gardiner då också. Dock ska alla tomtar och julgran sparas till dagen före julafton enligt mig. Ett par dagar före kan också vara okej så säg från den 21e december för tomtar och gran...

• kica

tänkte också köra på 1:a advent,  just med gardiner och ljusstakar..  tomtar blir kanske direkt efter lucia,  bygger upp lite jag med!  (granen blir 2-3 dagar innan så vi hinner se den innan man ska åka iväg över julhelgen)

• Älskarjordgubbar

Sätter upp julgardiner + adventsstjärnor/stakar till 1 advent. Resten av julpyntet till lucia och granen 22 dec.

Den enda människan du kan ändra på är dig själv
  • EruGoEller

tack då har jag en plan.

• Havsjungfrun

Adventsljusstakar, julstjärnor och gardiner till första advent. Tomtar m.m. ett par dagar innan julafton och julgranen dagen innan julafton.

• myskatt

Får mina fönster putsade på tisdag så då åker julgardinerna upp. Sen stjärnor och grejer på lördag.

• radwanska

När jag var liten brukade jag och mamma pynta granen dagen innan julafton. Det måste vara den perfekta sysselsättningen för att komma i julstämning! Jag tycker således att man hänger upp julgardinerna dagen innan julafton, men att göra det någon vecka tidigare känns också acceptabelt.

Däremot tycker jag det är osmakligt att pynta innan det ens blivit december, och när det hängs upp julpynt längs  shoppinggatorna redan i oktober.

• mimsan01

Hemma hos oss blir det fredagen eller lördagen samma helg som första advent. Allt pynt åker upp på en gång. Sen tar vi ned det till tjugondag knut. Kul att se att det finns så många olika sätt!

Svar på tråden När brukar man hänga upp julgardiner?