maey skrev 2011-11-20 20:51:47 följande:
Kan inte ge svar på din fråga, men kan dela med mig av min erfarenhet.
Mitt femte barn, Erik, föddes i februari i år. Han föddes i fullgången tid, men fick någon gång strax innan eller under förlossningen en stroke. Detta visades genom att han några timmar efter han fötts fick andningsuppehåll, och hamnade på Neonatal. Efter 4 dagar gjordes en MR-röntgen som visade på en stroke på hans vänstra hjärnhalva motsvarande ca 40%. Den delen av hans hjärna kommer han aldrig att få tillbaka.
För att snabba på historien, så fick vi hem honom och de tre första månaderna märkte vi ingenting. Kanske att han rörde högra handen lite mindre, men han följde sin utveckling. Men ju äldre han blev, desto mer började det visa sig att han helt undvek att använda sin högerhand. Nu vid 9 månader kan han fortfarande inte sitta, även om han är på god väg...han tippar åt högersidan hela tiden eftersom muskulaturen inte fungerar som den ska.
Vi visste ju från början att det troligtvis skulle bli problem med motoriken, så vi var inställda på det. Läkarna och habiliteringen säger att han kommer kunna gå och springa, men att det kommer att ta längre tid för honom att lära sig, och att vi får ställa in oss på det. Hur mycket han kommer att kunna använda sin högerhand vågar de inte säga, eftersom hjärnan fortfarande utvecklas.
Gör de inte alltid en MR-röntgen av prematurer? Vad visade den i så fall?
Tack för ditt svar!
MR röntgen har vi inte gjort, bara ultraljud av hjärnan. (Som såg bra ut). Vad kan man se på en MR som man inte kan se på ultraljud?