• Anonym (Magdalena)

Hur blir man anhörig assistent?

... och kan jag ens bli det? Min farfar är 97 år gammal. Han är hyfsat pigg för sin ålder men orkar inte så mycket och glömmer saker hela tiden. Vilket kan bli till en fara. Många gånger har farmor upptäckt att han försökt koka ägg och glömt bort det etc. Farmor är 88 år gammal.Det är hon som tar hand om farfar och deras alldeles för stora trädgård. Sköter matlagning/tvätt och städ alldeles själv. Något hon egentligen inte orkar med pga hennes alla sjukdomar. Ledsjukdomar etc. Nu är det även så att hon har så ont i axlarna/armarna att hon inte orkar/kan tvätta håret osv själv, så detta har jag gjort på henne nu några månader. Hon har en tid för operation bokad, men den är inte förräns till våren:(

Min stackars lilla farmor behöver ännu hjälp av mig. Likaså farfar. De vill absolut inte ta in en personlig assistent utan skulle bara vilja ha någon i familjen som hjälper dem.  Jag vill kunna hjälpa dem, helst hela tiden. Dock går det inte att ta med mina små barn dit så ofta som jag skulle velat. Först måste jag utöka dagisplatsen så jag kan vara hos farmor och farfar oftare. Det hade varit optimalt!

Är detta ens möjligt? 

• Svar på tråden Hur blir man anhörig assistent?
  • Susanne905

Nej, hemtjänst är det som gäller om de ska ha någon hjälp. Man kan inte få personlig assistans om man är över 65 och inte haft det tidigare.

• Anonym (Magdalena)
    Susanne905 skrev 2011-11-20 21:38:15 följande:
    Nej, hemtjänst är det som gäller om de ska ha någon hjälp. Man kan inte få personlig assistans om man är över 65 och inte haft det tidigare.
    Tack för ditt svar. Tråkigt att det är så:( De vill verkligen inte lämna sina hem...
  • Susanne905

Vänd dig till biståndsavdelningen inom kommunen för råd, de beslutar om eventuella hemtjänstinsatser. De kan kanske hjälpa till med något som kan fungera. Dock inte inom ledsagning eller personlig assistans...

• kg8

Fast nu vet jag inte exakt hur det fungerar, men när min mormor och morfar behövde hjälp så valde dom ett privat hemtjänstbolag, som sedan anställde min mamma som timvikarie, enbart för att gå till mormor och morfar

• Anonym (Annie)

Du kan bli anhöriganställd av hemtjänstföretaget - givet att din farfar bedöms vara i behov av hemtjänst. En del kommuner har även hemvårdsbidrag (t ex Stockholm har det). Du skriver även att din farfar är glömsk, har ni pratat om en minnesutredning? Jag tycker ni ska ta kontakt med en biståndshandläggare på den orten ni bor, för vidare utredning.

• Ellieott

Eftersom de är 65+ så är det ju hemtjänst som gäller.. Om kommunen tillämpar LOV så kan du starta ett eget hemtjänstföretag och utföra insatsen själv...

Skulle de inte kunna tänka sig hemtjänst? De behöver ju inte hjälpa med allt, men kanske städning och så, så blir det mer tid i energi över till annat..

• Anonym (Magdalena)
    Ellieott skrev 2011-11-21 15:45:45 följande:
    Eftersom de är 65+ så är det ju hemtjänst som gäller.. Om kommunen tillämpar LOV så kan du starta ett eget hemtjänstföretag och utföra insatsen själv...

Skulle de inte kunna tänka sig hemtjänst? De behöver ju inte hjälpa med allt, men kanske städning och så, så blir det mer tid i energi över till annat..
    Okej... nej farfar vill inte ha in någon främling i sitt hus eftersom de har en massa dyra smycken och så:/
Svar på tråden Hur blir man anhörig assistent?