Nacke och lyft.
Hej!
Har en 8-månaders bebis. Han låg på mage i sängen med huvud åt vänster och ville plötsligt bli ammad av mamma. Jag ville i mörkret vända honom på rygg och råkade vända honom från det motsatta hållet (så att huvudet måste vända sig med ansiktet nere i kudden). Hur stor skada hade det kunnat leda till? Har mycket stor ångest för att jag kunnat vrida/bryta nacken av honom. De verkar ha en reflex som s.a.s vänder huvudet när det känns fel/måste vändas. Följer huvudet kroppens böjning och rörelse i någon mån?
Tacksam för svar.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-21 22:25
Vill bara tillägga att han mår prima och att det är mitt 'What if'-syndrom som fått fritt spel. Men man blir ju så satans orolig och fylld med samvetskval om man råkat skada sitt barn utav rent slarv dessutom (slår huvudet, trillar ner från sängen, etc). Ja, ni vet nog själva om ni upplevt det. Inte kul att umgås med tanken 'tänk om han/hon inte hade överlevt detta pga mitt slarv'. Det behöver kanske inte sägas att jag är extremt försiktig nu i hanteringen. Puh, inte lätt att bli förälder.