• Fiina

Hälp att välja ersättning

Min son lite över 6 veckor gammal får ersättning (funkar inte med amning)
    Har problem med att hitta rätt sort!
    Info som kan vara bra att veta när ni tipsar mig om ersättning som kan passa min son:
    Han har trög mage så vi började ge Laktulos och magen blev mjukare men han bajsar fortfarande sällan (3-4 dagars mellanrum)
    Det brukar sluta med att jag får "hjälpa" honom att bajsa med tempen eftersom han blir så gnällig när han behöver bajsa. Han behöver alltså bajsa oftare tror jag eftersom han mår mkt bättre när han bajsat.
    Han får även Minifom samt Sempers magdroppar. Han matas i upprätt ställning och rapas ordentligt samt får pauser i ätandet.
    BVC: Tyckte jag skulle ge Laktulosen samt byta till Nan 1. Har ej kunnat få tag i dem än för att fråga ang annan ersättning. Skall ringa imorgon igen.

Baby semp 1 Lemolac
    Han fick Baby Semp Lemolac ifrån början (ren slump att det blev den , vi trodde det var vanlig BS först)
    Han fick magknip av allt skum och han blev hård i magen. Vill inte ge Lemolac mer.
    Problem: Mycket magknip och hård mage.

Nan 1
    Vi bytte till Nan 1 och det går fortfarande flera dagar mellan bajsandet och jag får hjälpa honom att komma igång.
    Han får hela 5 ml Laktulos både morgon och kväll så jag tycker bajset borde vara lösare! Magknipen är bättre.
    Tyvärr har han börjat spy av Nan 1!  Av Lemolacen spydde han bara små små spyor som de få när de rapat. Men av Nan 1 så kommer det mycket, ej kaskad men det liksom rinner ut mycket ur mungipan varje gång man lägger honom ner.
    OBS: Han matas i upprätt ställning och rapas ordentligt.
    Problem: Spyr ganska mycket efter varje måltid.

Baby Semp 1
    Bytte vi till idag.
    Började bra utan några spyor men efter två mål så kom de spyor igen... Lika mycket som av Nan 1.
    Han har varit gnällig och ledsen hela dagen, det var 3 dagar sedan han bajsade så jag hjälpte honom och det kom massor! Konsistensen är ungefär som tandkräm. Efter att han bajsat så mådde han bättre.
    Har ibland gett BS på tetrapack när vi varit ute och det har han ej spytt av, konstigt tycker jag då det är samma bara det att den är färdigblandad.
    Gav honom BS på tetra nu i senast och han har ej spytt av det än iaf.
    Men kan ej ge tetrapack hela tiden den blir ju enorma kostnader.
    Problem: Spyr ganska mycket efter varje måltid. Samt lite magknip.

Så snälla hjälp mig hitta en ersättning som funkar. En som han slipper spy så mkt av!
    Hur vet man om barnet är känsligt mot mjölk?
    Vad tror ni om NAN 1 HA??? NAN 1 PRO?
    Behöver inte ge Baby Semp Bifidus då BVC sa att det är ersättning med laktulos i och det får han ju redan.
    Vill ej messmör eller rapsolja för magen då min BVC avrådde mig ifrån det.

Tacksam för all hjälp ang NAN! =)

• Svar på tråden Hälp att välja ersättning
  • vildovacker1

Varför avrådde de från lite olja i? Jag ger nan PRO för jag upplever det som om tjejen blir mer gasig av semper. Kan det vara att han blir för mätt och därför spyr? Ersättning är ju mer mättande?

• huxflux

Vi testade allt på vår kille. Semper, den vanliga, blev han inte hård av, men han blev supergasig och ledsen. Likadant med vanliga Nan. Likadant med hipp. Babysemp bifidus hjälpte inte ett dugg mot hans hårda mage.

Lemulacen körde vi länge med för den fick han inte ont av, blev inte jättehård i magen av den, men han kräktes mycket av den (han kräktes lätt överhuvudtaget, men det blev mer av den här vilket tydligen är vanligt, ska visst vara citronsyra i den som retar magen).

Vi kunde ge honom babysemp på tetra när vi var ute och enstaka gånger gav honom inte magont plus att han inte kräktes så av den. Nu ger vi Nan HA1 sedan tre månader (han är 8 månader) och det funkar kanon. Inte ont i magen, inte hård i magen och inte lika kräkig.

Kan nog uttrycka mig som så att NanHA1 är det enda som verkligen fungerat för pojke. Vissa barn är ju mer benägna att kräkas än andra oavsett vad de äter. I vårt fall var det dock så att han kräktes mycket och ofta innan vi bytte till NanHa.

• Fiina

Tack för era snabba svar =)

De avrådde ifrån olja eftersom de tycker jag skall hålla mig till Laktulosen och inte mixtra för mycket.

Han äter precis samma mängd nu som när han åt Lemolacen och inte spydde så jag tror inte det är att han är för mätt.
    Han har ju inte haft lätt att kräkas innan så jag tror det beror på ersättningen.

Fler som har synpunkter på Nan Ha 1?

Vill gärna ha så mkt info som möjligt innan jag byter igen.
    Nu fick vanlig BS och har fått behålla det än så länge men ibland tar det en stund innan ha spyr, men hoppas på en spyfri liten pojk så vi kan nana en stund till nu på morgon =)

• t0va

Min son kräkes massor från början, vi provade allt som fanns i butikerna men inget hjälpte. På nan Ha blev han jättedålig och fick förstoppning, något BVC sa att han inte skulle kunna bli. 

Allt eftersom dagarna gick så fick han mer och mer ont i magen, pruttade massor var ofta ledsen och sov dåligt tills det eskalerade så han grät i sömnen och sov bara om han åkte bil eller låg i babygungan.

Vi köpte mjölkfri ersättning på apoteket och provade och han blev bra på några dagar.

Jag skulle råda dig att prata med bvc och be att få recept på mjölkfri ersättning, den kostar ca 220kr för 1 burk på apoteket utan recept så bäst är om man kan få recept då är det billigare. Det är inget farligt att testa för det innehåller det barnet behöver. Lämpligast är nog Althera eller pepticate som innehåller laktos så man får lite hjälp att ha magen igång. Nutramigen som man också kan få ger förstoppning för de flesta så har man ett barn som har problem med det ska man välja något annat. Profylac finns också som är utan laktos, den äter min kille.  

Tycker det inte låter bra att ge lactulos till ett sådant litet barn utan prova mjölkfritt först och se om det hjälper så kanske ni slipper hålla på med andra medel för att få bajsningen att funka.  

• nirakanna2

Vi har en f.d. kräkkille som bara helammades några veckor för jag hade inte mat nog. Kan det vara så att din son  kräker mer av ersättningen för att han får mer mat nu?

• Fiina
    Nirakanna2 - Min son har fått ersättning sedan sjukhuset och har sedan hemma i några veckor ätit delvis bröstmjölk och ersättning men han ville inte ta bröstet så jag pumpade ut och gav. Därför vet jag att han äter samma mängd nu när han bara äter ersättning som när han åt både och.

t0va- Tack för tipset men när jag läser hur din son var så undrar jag om det verkligen är någon mjölkallergi här.
    Min son sover oftast jättebra på dagtid utan gnäll och gny. Sover ofta då i 3-4 timmar och vaknar sedan för att äta.
    Han har sedan vi tog bort Lemolacen inte alls samma magknip. Bara lite gnällig ibland. Han hade massor av gaser med Lemolacen men inte lika mycket längre.
    På nätterna kan han vara gnällig men jag tror snarare det kan bero på att han sovit så mycket på dagen att han vill vara vaken och ha närhet på natten. Han vill ofta äta mycket på kvällstid med.
    När han väl somnar så sover han 3-4 timmar utan problem.

Skall ringa BVC nu och höra med dem.

Fler erfarenheter av NAN HA 1 får ni gärna skriva ni som testat.
    Det som verkar intressant är att många skrivit att deras barn blivit lösare i magen (inte alla, men många) och
    det är ju det vi vill skall hända så han kan bajsa själv lättare.
  • Jiinii

nan 1 ha var det enda som fungerade på vår tjej också.. kunde senare fasa ut till vanlig nan..

• Jiinii
    Jiinii skrev 2011-11-21 11:29:39 följande:
    nan 1 ha var det enda som fungerade på vår tjej också.. kunde senare fasa ut till vanlig nan..
    hon var hård i magen men blev bättre efter ett tag.. man ska inte byta härs och tvärs och så det är inte bra
  • Cloudberry

Det är bara att testa sig igen allt som finns tills ni hittat rätt. HIPP, Nan Pro, Nan HA har du ju inte testat ännu.

Har barnet riktig mjölkallergi så brukar det ofta visa sig som eksem och torr hud på kroppen, andningsbesvär, röda ögon och magont.

Svar på tråden Hälp att välja ersättning