• Anonym (Vill veta)

Kan en sociopat älska någon på riktigt?

Jag har varit involverad med en sociopat/psykopat. (En äkta sån och jag vill inte läsa massa tjafs om att man inte ska kalla folk det utan stöd av läkare. Han är en sociopat.) I efterdyningarna så undrar jag om han aldrig älskade mig för att det sägs att sociopater inte kan älska någon annan än sig själva. Vet någon om det är sant? Kärleken han gav mig kändes så äkta men nu vet jag ingenting. Det står ju överallt att dom inte kan älska. Hur kan jag ha blivit så lurad att jag trodde att han älskade mig om han inte gjorde det? Hans vänner och familj säger att han älskar mig och ville vara med mig men jag tror inte att dom vet att han är sociopat och jag vill inte vara den som berättar det. Jag antar att mina frågor är;

Kan en sociopat älska någon - en partner?
    Kan dom bli ledsna och sörja när dom förlorar en person när ett förhållande tar slut?
    Ångrar dom att dom har gjort fel? Vet dom ens att dom har gjort fel?
    Vill sociopater också ha barn och familj eller är det nåt dom säger bara för att dom vet att dom flesta brukar vilja det?
    Vet en sociopat om att dom är det eller förstår dom det inte själva?
    Vad ger det en sociopat att ha flera kärleksrelationer samtidigt som alla framstår som seriösa relationer? Varför kan dom inte nöja sig med en i taget?

Det blev några frågor men bry er inte om att svara på alla om ni inte kan utan svara på frågorna ni vet.

• Svar på tråden Kan en sociopat älska någon på riktigt?
  • Anonym

Nej det kan de inte...inte enl den forskning och litteratur som finns i nuläget.

• EllanEriksson

Jag tror det är såhär, inte läst nått utan vara spekuleringar..

Alla sociopater är ju inte den andra lik. Så därför kan det nog förekomma att dem kan känna för en annan, även om det är ovanligt.

• Anonym (Psyk)

Kan en sociopat älska någon - en partner?

Nej det kan de inte, inte på det sätt som andra kallar älska.

Kan dom bli ledsna och sörja när dom förlorar en person när ett förhållande tar slut?

Nej,däremot kan de sörja för sin egen skull, men inte för att personen gått bort eller att exet är älskad och saknad.

Ångrar dom att dom har gjort fel? Vet dom ens att dom har gjort fel?

De kan veta att det är fel i lagens mening, men de förstår och känner inget för det de gjort, om han/hon sårat någon ordetligt så känner de ingen sympati eller medelidande

Vill sociopater också ha barn och familj eller är det nåt dom säger bara för att dom vet att dom flesta brukar vilja det?

Ibland, men inte pga de anledningar som andra människor vill. Utan kanske för att tex förverkliga sig själva.

Vet en sociopat om att dom är det eller förstår dom det inte själva?

De flesta bryr sig inte..om de vet så berörs dem inte av det.

Vad ger det en sociopat att ha flera kärleksrelationer samtidigt som alla framstår som seriösa relationer? Varför kan dom inte nöja sig med en i taget?

Det gäller ju inte alla, men har man inga känslor eller bryr sig om att man sårar någon eller kan känna med andra är det inte så konstigt att de kan det, de är mänligen inte alls ute efter det som "vanliga" människor är i ett förhållande, de bryr sig heller inte om ifall de sårar någon eller blir påkomna, då "jagar" de bara vidare.

• Anonym (Vill veta)

Snällt att ni svarar.

Om vi säger att det finns en 10-gradig skala kan en som är en 4:a älska någon "som en vanlig människa" kan eller spelar det ingen roll om sociopaten är en 2:a eller 10:a på skalan? Är det bara på eller av som gäller när det handlar om en sociopat?

Anonym Psyk tack för ett uttömmande svar. Hur älskar en sociopat om den älskar? Vad är skillnaden mot en "normal" människa i hur kärlek känns för en psykopat? Konstig fråga kanske men jag försöker förstå vad kärlek är för en psykopat. Det du svarade på sista frågan lät ju vettigt jag har inte tänkt på det så själv. Vad är en sociopat ute efter i ett förhållande om dom inte vill ha det som dom flesta vanliga människorna vill ha ut av ett förhållande?

Kan en sociopat ens älska sina egna barn?

Jag fattar inte hur han kunde få mig att känna mig så älskad och omhändertagen om han inte kan älska på riktigt. Jag fattar ju att han inte kan ha älskat mig eftersom att han är sociopat men det är läskigt hur älskad han fick mig att känna och så var allt bara ett skådespel?!

• Anonym (Vill veta)

När han skrev kärleksbrev och ringde och försökte med allt för att få mig tillbaka handlade det om honom då och inte om att han älskade mig så mycket att han inte kunde leva utan mig? Var det prestige för honom mer än hans kärlek till mig? Kärlek han inte kan känna...

Jag vet att ni inte kan svara för honom men om ni svarar med att utgå från det ni vet om sociopater så blir det säkert bra.

• Mamma Ator

Sociopat på skala 1-10 kan naturligtvis älska på skala 10-1

Så om han älskar dig ligger han under 10 på skalan 

• Kamelians

TS - beklagar att du har råkat ut för en sådan person, här har du en till. För mig har det inte varit så viktigt att sätta etikett på vad det var för fel på honom, men jag förstår i alla fall (så här i efterhand) att han var väldigt störd.

Du frågar dig hur han kunde få dig att känna dig så älskad, när han inte kan känna kärlek? Är det något de är bra på, så är det väl just det?

Jag blev grundlurad i flera år och nu - med distans till det hela, och med hela sanningen uppdagad - är det svårt att förstå hur det kunde ske. Men, som sagt, dessa människor är så oerhört skickliga. Och sjuka. :(

• Anonym (kanske en till)

Jag misstänker att min kille också är det. Har nu sett många tecken till att han inte gör något som inte gagnar honom. Är jag ledsen så kan han inte se det, han blir arg för att jag stör honom. Ber jag honom om något så blir han arg av samma sak.

Du skriver om att du blev lurad  av hans kärlek. Jag känner mig också lurad. I början uppvaktade han mig så amor gottade sig i himlen. Jag har aldrig någonsin blivit så uppvaktad och omhändertagen förr i hela mitt liv. 

Så länge han vinner något så kan han göra vad som helt och han ser inget fel i att han bara några dagar varit föraktfull och jävlig mot mig. När han vill ha något så visar han verkligen att han älskar mig (ett skådespel så klart) men så fort han fått det han ville ha så återgår han till den elaka personen som jag numera lärt känna. Han har total orespekt mot mig och mitt hem. 

Han lovar saker som han inte håller, han ljuger om allt och blir han påkommen med lögnen så rycker han på axlarna och säger "So what". Det bara rinner av honom.  

När det gäller honom så är det bara JAG JAG och JAG som gäller. Ett pyttesår på fingret kan han gnälla och ynka sig över i flera dagar, men om någon annan skadat sig så  "är det sånt som händer, man ska inte gnälla".

Han beter sig på ett sätt som om han lärt sig hur man ska bete sig. Observanta vänner till mig har fråga mig, om han verkligen har något samvete?  En frågade faktiskt honom om det och fick till svar "vad är det".

Jag vet att jag måste lämna honom. Han älskar inte mig, men jag vill inte drabbas av hans ursinne för att JAG gör något emot honom. Jag måste lura honom att tro att det är han som vill lämna mig, annars får jag ett helvete, samma helvete som hans fd tjej hade innan han träffade mig. Jag har fått kontakt med henne för några månader sedan och det mystiska pusslet blev klarlagt. Jag hade en känsla av att något var fel, men hon fick upp ögonen på vad det var. Han ÄR en psykopat, tyvärr.

• Kamelians

Anonym (kanske en till) - stackare! :( Det är ingen rolig upptäckt att göra.

Vad bra att du har fått kontakt med hans ex, så att hon har kunnat räta ut en del frågetecken åt dig.

Det låter som din kille har aggressionsproblem också? Är du allvarligt rädd för vad han ska göra? I så fall tycker jag att du ska ta hjälp av familj och vänner, förklara läget innan du lämnar, så att du har en massa människor som backar upp dig, finns där, skyddar om det behövs.

Stort lycka till!

• Anonym (c)

Mitt ex är narcissist. Han har ingen empati. Han fick mig att känna mig sååå speciell när vi blev tillsammans. Han lyckades till och med få mig att tvivla på mitt eget förstånd. Jag började undra om det var mig det var fel på.  Nu vet jag att det slutade lika illa med alla hans ex. Han har nån störning. Han är totalt superego och tror att han är förmer än alla andra. Han tror att han kommer bli miljardär och bla bla bla.
    Ändå kommer tanken att tänk om han är snäll mot sin nästa tjej....då var det ju mig det var fel på.....men han har kränkt mig i många år och gjort och sagt så sjuka saker. Det är inte mig!!!!

Svar på tråden Kan en sociopat älska någon på riktigt?