• Freia

Min man bara spelar och bryr sig inte om något

Hej!

Jag håller på att bli galen på min man. Jag är gravid med vårt första barn och känner att han inte engagerar sig alls. Hans liv går ut på att spela dataspel online. Vi har kommit överens om att han ska spela en helkväll (typ 16-24) i veckan plus 2-3 matcher på både lördag och söndag (ca 2-3 timmar). När han inte spelar sitter han framför datorn och tittar på när andra spelar eller lyssnar på spelexperter, för det "räknas inte" enligt honom.

Så denna helg såg ut såhär: lördag, han spelade 8-11, vi åt frukost var för sig, eftersom han spelade. Sen tvingade jag med honom ut på en 20 minuters promenad med våra katter (han tjurade först men sen var det trevligt att faktiskt göra något). Sen åkte vi till min systers bageri och pratade lite. Kom hem vid 15 och då satte han sig igen. Spelade 15-18.30. Sen såg vi en dålig film som han valt. Därefter var jag trött och gick och lade mig medan han såg ännu en film.

Söndag: Han gick upp och spelade typ 9-11, sen lyckades jag få honom att följa med till en bygghandel för att köpa isolering. Kom hem vid 15 och då kände han sig sååååååå svag och trött så han var tvungen att ligga framför tvn och titta på andra som spelade i 4 timmar.  (jag fick blodsockerfall första gången på väg hem och höll på att svimma, han lyssnade inte när jag sa att jag var yr för han hade sådant sjå med att tycka synd om sig själv. Jag grät och skakade och massa hjälpsamma människor kom fram och frågade om vi behövde hjälp. När vi kom hem isolerade jag hela tvättrummet och sydde och gjorde fint (jag mådde naturligtvis bra då). Medan han vilade.

Sen lagade han mat (eftersom jag tycker att han kan göra det på helgen, jag hade planerat allt och endast glömt köpa tomater men det orkade han inte köpa för det tar 2 minuter att springa ned till affären). Kastade i sig maten och tada, satte sig framför datorn för att spela.  Jag blev trött på honom eftersom jag ansåg att han redan utnyttjat sin speltid och åkte till min syster. Det utnyttjade han naturligtvis och spelade ytterligare 3 timmar.

Han klagar när jag bestämmer saker med mina vänner på helgerna (trots att han verkar tycka att det är fantastiskt att jag ej är hemma så han kan spela ostört).

Han tar inget ansvar för något hemma. Jag betalar alla räkningar för när han hade en räkning att betala glömde han det och vi fick betala påminnelseavgift 2 ggr. Sen tröttnade jag och betalade den också.

Han skickar inte in sina viktiga papper till t.ex. fack, a-kassa, skola mm. De ligger i en hög. Han har 3 prov att göra innan hans utbildning är klar och han ska bara ringa och säga till att han vill göra proven, men icke. Han tvättar inte, städar inte.

Jag oroar mig för hans och vår skull för skulle det hända honom något så vet jag ej om han är försäkrad eller om han får akassa. Hans föräldrar gör allt för honom och han har aldrig behövt lyfta ett finger. De fixar allt. Det är väl därför han är så slapp. Pappa fixar det nog (och min man är 30!!! år)

Om något behöver ordnas med hemma är det alltid jag som får ringa och fixa. Han glömmer det. Säger att, det är sådan jag är... Utan att anstränga sig något för att ändra på det.

Han slänger kläder på golvet och glömmer hela tiden att rensa kattlådan (så jag som gravid i v 37 får göra det istället).

Har så mycket ilska och vet inte vad jag ska göra. Jag känner mig bortglömd eftersom han hellre spelar än umgås med mig. Han skiter i hemmet och allt.

Han har sagt att han ska sluta spela när vår bebis kommer men det tror jag inte ett ögonblick på. Jag är jätteorolig för hur det kommer att bli. Gaaah. Vad ska jag göra? Har pratat med honom om det men det går in och ut. Vi bråkar ofta, och det handlar alltid om hans spelande.

Hjälp...

• Svar på tråden Min man bara spelar och bryr sig inte om något
  • Tommy parterapeuten

Hej
    Det låter som om din man antingen är deprimerad eller helt enkelt lat. Om han har en depression kan han ha svårt att komma igång med olika saker. Om han har problem av psykisk karaktär bör han söka hjälp för detta. Män som inte vill anpassa sig till sina kvinnors behov är en av de stora riskfaktorerna för separation. Det verkar som om han inte bryr sig så mycket om dig och utgår mycket från sig själv. Fortsätter det i samma stil så som du beskriver riskerar han att er relation upphör. Meningen med att vara tillsammans kan på sikt förloras. Du behöver kanske också överväga om du ska fortsätta din relation om det inte sker en förändring.
    Hälsningar
    Tommy 

Svar på tråden Min man bara spelar och bryr sig inte om något