• Nisen

- månaders bebis och antibiotika

Hej! Förra tisdagen var jag inne på jouren med min 8-månaders bebis och hon hade lite förhöjd sänka och doktorn skrev ut kåvepenin. Dom 2 första dagarna gick det bra att få i henne antibiotika. Nu stänger hon munnen så fort hon ser skeden/sprutan och spottar och fräser när jag försöker få i henne så nästan allt kommer ju utanför :(  Finns det inte antibiotika som suppar istället? Vi fick med fruktsmak men det smakar ju inte gott ändå precis. Har ni några bra tips hur jag ska kunna få i henne bättre? Jag provade att blanda i saft men det  smakade inte bra ändå tydligen :(

• Svar på tråden - månaders bebis och antibiotika
  • kakmamman

Behövs verkligen penicillin på en 8-månaders med en "liten förhöjd sänka"?
    Just asking! 

• Nisen

Hon har dubbelsidig öroninflammation och lunginflammation

• PrickenoGrodan

Tyvärr finns inte antibiotika som suppar. Det har med att göra var och hur medicinen ska tas upp. Jag har inget bra råd att ge förrutom att spruta in och tvångshålla. Det fick vi göra med sonen, fruktansvärt men man får tänka att det kan bli ännu värre om de inte får antibiotikan. Vi fick även trycka ihop munnen. Usch när man skriver det låter det hemskt. Jag vet en del som provat att blanda med gröt/välling/fruktpuré men det funkade inte för oss. Lycka till!

• jojjo78

Finns tyvärr inte i supp. Försöka lirka och lura :) muta med en glass eller oxå tvinga tyvärr :( Inte lätt jag vet har haft likadant med min lilla. Lycka till

• glad i kvadrat

Usch, det där är jättesvårt...! Om de spottar och fräser är det ju även svårt att veta hur mycket de får i sig... Använder ni spruta för att spruta in i munnen? Om man sprutar lite längre in på ena kinden så kanske det hamnar så långt bak att hon inte hinner spotta ut? 

Med vår dotter funkade det inte att ge med spruta, sked eller något annat. Det enda sättet vi fick till det på var att ställa henne nära tv;n så hon var HELT uppslukad och då när hon tittade så använde vi sprutan för att spruta in medicinen. Hon tänkte inte så mycket på det då... ;)

Vår son får antibiotika relativt ofta och vi får då antibiotika som ska ges endast två gånger per dag. Han har fått några olika med de smakar mycket godare än kåvepenin med fruktsmak och han äter dem med glädje! Och vill till och med ha mer när medicinen i sprutan är slut. Du  kanske kan fråga efter annan antibiotika? Nu är ju de min son äter bredspektraantibiotika och kanske inte nödvändigt i ert fall?

-- Moa och Ludde - 090915 - luttradmamma.blogg.se --
  • kakmamman
    Nisen skrev 2011-11-21 09:18:10 följande:
    Hon har dubbelsidig öroninflammation och lunginflammation

Med en liten förhöjd sänka?

Stackarn!
    Man gör inte stolpiller utav vissa former utav medicin, bl.a penicillin då upptaget är sämre genom slemhinnorna i tarmen än i magen och risken finns att man inte får någon eller mycket liten effekt.
  • Nisen

Jag sprutade långt ner i halsen en gång och då fick hon ner allt men sen tänkte jag att det kanske var farligt, att det hamnar fel och kommer i lungorna.. Så jag vågade inte göra det mer :(

• kakmamman
    Nisen skrev 2011-11-21 09:37:09 följande:
    Jag sprutade långt ner i halsen en gång och då fick hon ner allt men sen tänkte jag att det kanske var farligt, att det hamnar fel och kommer i lungorna.. Så jag vågade inte göra det mer :(

Rätt tänkt, man ska spruta mot kinden.

Min son fick penicillin här för ett tag sedan, i flytande form.. och det var en pina, han är något äldre än din son och vet mycket väl vad som gäller när han ser sprutan och knep genast ihop munnen.

Man får luras, lirkas och passa på när barnet är glatt.     
  • Nisen

Jag tyckte att doktorn var väldigt dålig, jag fick inte veta vad sänkan låg på då när jag frågade sa hon "det räcker med att den är förhöjd" Öronen var det JAG själv som bad henne kolla efter att hon skrivit ut antibiotika eftersom jag har en son som är öronbarn... Doktorn kollade ju knappt på henne och jag är inte säker på att det var lunginflammation heller... hon verkade inte kunna sin sak precis.

• kakmamman
    Nisen skrev 2011-11-21 15:39:22 följande:
    Jag tyckte att doktorn var väldigt dålig, jag fick inte veta vad sänkan låg på då när jag frågade sa hon "det räcker med att den är förhöjd" Öronen var det JAG själv som bad henne kolla efter att hon skrivit ut antibiotika eftersom jag har en son som är öronbarn... Doktorn kollade ju knappt på henne och jag är inte säker på att det var lunginflammation heller... hon verkade inte kunna sin sak precis.

Vid fler än 50 andetag per minut så kan man misstänka lunginflammation, vet inte vad sänkan "bör" vara. Men det är ju inte bara sänkan som säger om de tär en lunginflammation eller ej..utan man går ju på symtomen också.

• Nisen
    kakmamman skrev 2011-11-21 15:52:57 följande:
    Vid fler än 50 andetag per minut så kan man misstänka lunginflammation, vet inte vad sänkan "bör" vara. Men det är ju inte bara sänkan som säger om de tär en lunginflammation eller ej..utan man går ju på symtomen också.

Jag tyckte också att det lät konstigt för hon gjorde ingen utredning precis. Först sa hon att lungorna lät bra, sen kolla hon i halsen och den var inte röd. Vi tar en sänka ändå sa hon och en sköterska kom och tog den. Sen kom doktorn igen och sa att den var hög och förmodligen lungorna... Men då bad jag henne kolla i öronen... Dom var jätte röda sa hon. Kan det vart dom som gjorde den förhöjda sänkan? och att hon kanske hittade på det där med lungorna. Wilma har haft lite hosta men inte varit jätte sjuk så... det borde man väl bli om det är lunginflammation? Hon hade feber 1 dag runt 38,4 så det är ju inte så högt...
  • kakmamman
    Nisen skrev 2011-11-22 08:45:00 följande:
    Jag tyckte också att det lät konstigt för hon gjorde ingen utredning precis. Först sa hon att lungorna lät bra, sen kolla hon i halsen och den var inte röd. Vi tar en sänka ändå sa hon och en sköterska kom och tog den. Sen kom doktorn igen och sa att den var hög och förmodligen lungorna... Men då bad jag henne kolla i öronen... Dom var jätte röda sa hon. Kan det vart dom som gjorde den förhöjda sänkan? och att hon kanske hittade på det där med lungorna. Wilma har haft lite hosta men inte varit jätte sjuk så... det borde man väl bli om det är lunginflammation? Hon hade feber 1 dag runt 38,4 så det är ju inte så högt...

Att hon skulle hitta på tror jag inte. Däremot vet jag att man inte skriver ut antibiotika till barn i onödan.

Men om man har tillräckligt hög sänka, och andra symtom (som hosta osv) så kan man ju misstänka lunginflammation. Man behöver ju inte vara jättehostig, barn får lätt lunginflammation.

En snabbsänka (CRP) runt 50 kan tyda på lunginflammation, under 20=icke!    
  • Nisen

Jag har fortfarande inte fått i henne allt av kuren jag fick... hon har typ spottat ut hälften :(  Men hon har inte så mycket hosta längre. Men hon vaknade i natt och hade troligen ont någonstans :( somnade om och gnällde till och vaknade och grät...  Men jag får väl söka vård igen om hon får feber. eller om jag märker att hon har mer ont.

• pigglet

Supertips: be om orala droppar i stället!! (till nästa gång) Då behövs det bara 1/5 av dosen - för lite för att de ska kunna spotta ut det.
    En stor sked o´hoy chokladsås just innan lägger sig som en skyddande hinna över smaklökarna. Funkar med sirap också. 

Svar på tråden - månaders bebis och antibiotika