• Parniara

Katt och trappgrindar för barn

Det kan inte bara vara vi som har katter, trappa och småbarn. Nu har lillan börjat hasa sig fram så vi bör sätta upp trappgrindar. Vi har trevåningshus med "trapphus" i mitten. Då kommer vi till problemet att de har kattlådan på undervåningen och sover uppe hos oss på natten. Vi behöver ha 3 grindar. Uppe och två på mittenvåningen.

Kommer katterna klara det eller hur har ni andra gjort?

Tar man bort en spjäla blir det livsfarliga 13,5 cm mellan pinnarna. Perfekt för ett barnhuvud.      

• Svar på tråden Katt och trappgrindar för barn
  • Aquavit

Vi har en trappgrind, typ en sån här:
    www.barnvagn.se/barn-Trappgrind_tr%E4,_upp_till_150_cm,_s%E4kerhetsgrind-366.html

Vi satte den ca 10 cm upp eller så så att det blev ett glapp under, då kunde katterna klämma sig under grinden. Det har hittills funkat bra i över två år. Vi har bara grind i övre delen av trappen eftersom det är på övervåningen vi bor, har suterränghus. Så har inte haft behov av grind i nedre delen.

• puman0507

Vi hade trägrindar och gjorde en "kattlucka" i spjälorna.

Man måste vara lite händig...men gubben min sågade bort nederbiten  av en spjäla (bäst i ytterkanten) och satte fast en bit så det blev en fyrkantig öppning, katten slank igenom, men inte barnet.Skrattande

Ett annat tips är att vi hade hasp på toadörren,(lämnade en dryg decimeters glipa) så bara katten slank in, så slipper man att småttingar kryper in och "leker med kattlåda/toaborste"Kräks

Hoppas ni får fler tips!

• Gurkan

Våra katter spinner antingen igenom eller hoppar över. Inga som helst problem!

• puffen2009

Våra katter går antingen genom spjälorna i själva trappen eller så hoppar de över. Det har funkat utan problem med tre olika katter genom åren

• Svalövsmamma

Katten hoppar väl lätt över en barngrind? Det gör vår iaf. Har aldrig varit några problem alls :) Är säkert inga problem. Prova det först innan du sågar sönder grindarna. Väljer du en sån där mjuk "tyg" grind som man drar från sidan kan det kanske bli problem däremot för då kan ju katten inte mellanlanda på grinden och kanske inte heller se vad som finns på andra sidan för att planera sitt språng. Men med en vanlig grind med spjälor är det säkert inga problem. Katter är både viga och bra på att hoppa så han lär sig säkert snabbt hur han ska göra.

• Vissla

Våran hund kommer igenom vanliga ikea grinden så det borde din katt också klara om den inte är skitstoor

• tjej87

Mina föräldrar har inga småbarn men har grind för trappan så hundarna inte går och lägger sig i tvsoffan på övervåningen på dagen. Katterna hoppar glatt över grinden, både upp och ner för trappan. Även den klumpiga katten tar sig smidigt över.

• huxflux

Vi har en grind ut till hallen (där badrummet med kattlådan är också). Vår ena katt hoppar utan problem grinden, men den andra vågar inte hoppa över något han ser igenom. Heltokigt eftersom han med lätthet hoppar upp på och ned från skåpet som är 180cm högt... Vi har gjort lösningen så att vi inte har grinden ända ned till golvet. Inte så att barnet kan komma igenom förstås. Tänk på att en sån lösning inte funkar på en grind med pedal.

• MammaTillDomFinaste

min katt går under. vi har trägrindar och gjort den längst ner lite kort så om man bara sätter ner den utan att trycka ner överdelen så sitter den så pass löst att katten stoppar huvudet under å slinker under. de lärde han sej själv innan vi fattade det hahaha! funkar toppen! vi har en snart 3 åring, en 6 månaders, en katt å 3 hundar, vi har grindar lite överallt haha!

• Rigmor Mortis

Jag har fått göra en britt-anpassad öppning eftersom de ogärna hoppar och är för breda för att komma igenom spjälorna.

• träsktroll

Jag håller också på att fundera efter en lösning på detta. Jag funderar på att göra nån sorts kattlucka, vår trappa är väldigt brant så vill jag inte att de ska få hoppa över grinden. Ni som har "modifierat" era grindar kan väl slänga upp bilder så man får lite tips på hur det kan se ut!

Svar på tråden Katt och trappgrindar för barn