• Johanna5

    Vågar jag hoppas igen? Hur snabbt kan det gå efter x?

    Har haft en berg och dalbana senaste veckorna. Har tidigare haft ett missfall som var väldigt jobbigt för mig och min man. Fick sedan en son 2008. Började för 6 månader sedan att försöka få ett syskon. Tyckte att det tog lång tid och blev så lycklig när det var  positivt grav test. Men ganska snart började jag få bruna flytningar. Precis som missfallet startade. Åkte in efter en vecka till gynakuten. De tittade med ultralud, men såg ingen graviditet. De tog blodprov med 3 dagars mellanrum och meddelade att mina graviditetshormon ökade jättesnabbt och att de motsvarade en normal graviditet. Vi blev kallade till ultaljud och hoppades igen. Men man såg inget denna gång heller, istället konstaterades det att bebisen växte i min vänsta äggledare. Dagen efter hade de opererat bort min äggledare.

    Nu är jag hemma och försöker landa. Vad hände?

    Någon som varit med om detta och som kan dela med sig av lite erfarenheter. Man lämnas ju med så många frågor:

    -Hur lång tid tar det innan kroppen återhämtar sig och man får mens och ägglossning igen?
    -Hur stora chanser har man att bli gravid med bara en äggledare?
    -Hur stor är risken att det händer igen nästa gång?

    Känner mig så ensam och värdelös just nu. Orkar inte vara en bra mamma, en bra fru eller någonting.

  • Svar på tråden Vågar jag hoppas igen? Hur snabbt kan det gå efter x?
  • Dr to be

    Hej!

    Jag hade ett x i våras och förlorade höger äggledare och 2.5liter blod (blev akut operation).

    Jag återhämtade mig snabbt. Fick mens ca 2-3 veckor senare.
    Följde min läkares råd och väntade en mens innan vi började försöka att bli gravida på nytt. Vi började alltså försöka igen i juni.

    31/7 plussade jag igen och är idag i v.19+3 och har sett en pigg krabat på ul och känner pyret i magen dagligen.

    Vi missade alltså bara äl i juni månad...

    Hoppas jag gett dig hopp!

    Lycka till

  • Johanna5

    Åh, det är ju det man hoppas på! Att slippa vänta 6 månader eller mer igen och sedan behöva gå igenom samma sak igen.

    Tack för att du delade med dig. Jag hoppas att jag har lika mycket tur som du!

  • Jojo82

    Hej,
    Känner igen mig så väl i din berättelse. Opererades för två veckor sedan för ett utomkvedshavandeskap och blev av med min vänstra äggledare. Operationen gick bra och nu har man landat hemma men frågorna hopar sig här också. Jag och min sambo har tidigare en dotter som föddes -08 och hade nu försökt drygt ett halv år för att få ett syskon. Sen när allt slutar i detta blir man fruktansvärt besviken.
    Min fråga till dig är om du har fått någon tid för ett återbesök? Det enda min läkare sa till mig var att göra ett nytt graviditetstest fyra veckor efter operationen som skulle visa negativt. Om inte skulle vi uppsöka läkarvård igen.

    Ta hand om dig!
     

  • 891203

    Hej! Jag opererades akut för utomkved i februari och dom tog bort min högra äggledare. Läkaren sa att vi skulle vänta en mens innan vi börja försöka. Jag fick min mens sen på första försöket tog det sig. Är i vecka 37 nu :)

  • Johanna5

    Jojo, vår situation är ju nästan exakt identisk. Har en son född 08, hade försökt i 6 månader och de tog bort min vänstra äggledare för snart 3 veckor sedan. Nu går jag och väntar på att kroppen ska hämta sig. Längtar för ovanlighetens skull till att få mens, det blir liksom kvittot på att kroppen fungerar igen. Vi ska inte heller tillbaka på återbesök, de sa ingenting om att kissa på sticka efter 4 veckor heller. Jag försöker att se framåt och är glad för de svar jag fått när det gått snabbt efter att bli gravid igen. Det är ju det jag hoppas, men vågar inte riktigt vara så positiv. Blir fortfarande ledsen ibland och saknar att vara gravid. Hade längtat! Vi kan väl höras av och se hur det går! Håller tummarna för oss båda!

  • Jojo82

    Hej Johanna.
    Ja, vår situation är ju otroligt lik. Går också runt och väntar på att min mens ska komma tillbaka så att man vet att kroppen fungerar. Just nu går livet på sparlåga och jag har svårt att glädjas för saker som jag vanligtvis gör...Jag ville ju så gärna bli gravid! 
    Vågar man testa efter första mensen eller ska man vänta in en mens till?  
    Håller också tummarna för oss båda :)! 

  • Johanna5

    Jag förstår vad du menar med att livet går på sparlåga. Vi kommer absolut att testa efter första mensen. Jag känner det kommer att vara mycket fokus på detta nu. Vill inte ens boka in långa jobbresor, eftetrsom det kan innebära att jag missar en ägglossning. Och jag vill inte missa en enda chans, särskilt inte nu när man inte vet hur många "verkliga" chanser man kommer att ha. Det är en av de saker jag tycker är så frustrerande. Att eftersom man inte vet hur ofta eller när man har ägglossning i den äggledare som finns kvar, så vet man ju inte vilken månad som man faktiskt har en riktig chans att bli gravid. Jag är livrädd för att det ska ta jättelång tid igen innan jag blir gravid. Och ännu mer rädd för att något ska hända om jag lyckas bli gravid igen. Vi har haft missfall förut och jag önskade bara att jag skulle få ha en normal graviditet där jag kunde få vara glas och njuta!

  • Mammzoy

    Hej johanna ocj jojo. Här en till med ung samma siuation. Har en dotter född -08, började försöka få syskon för ett år sedan, gravid på första försöket som slutade i missafall. Gravid 6 mån senare, missfall igen, 3 månader senare graid igen- utomkvedes. Op bort högra för ca tre veckor sedan! Suck och pust när tar det slut!? Fick ingen rekommendation om att vänta ens en månad :) men konstigt nog har jag börjat småblöda nu, tre veckor efter op!

  • Nelliepop

    Jag hare ett x nu.. Men på mig kommer de ge cellgifter på fredag.. För att rädda min  äggledare...

    Ingen som fått cellgifter i stället????  

  • Mammzoy

    Nej cellgifter var inget de ens nämnde för mig. Men det kanske det ger om det är ganska tidigt. Mina äggledare var nära att spricka!

Svar på tråden Vågar jag hoppas igen? Hur snabbt kan det gå efter x?